تاریخچه باشگاه چلسی - مند خورموج(خلتک)
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

         باشگاه فوتبال چلسی


چلسی
Chelsea
CHELSE~1.jpg
نام کامل چلسی فوتبال کلاب
(به انگلیسی: Chelsea Football Club)
لقب(ها) آبی‌ها (به انگلیسی: The Blues)
بازنشستگان (به انگلیسی: The Pensioners)
بنیانگذاری 14 مارچ1905
ورزشگاه استمفورد بریج, لندن
گنجایش 42?500
مالک پرچم روسیهرومن آبراموویچ
مدیرعامل Flag of the United States بروس باک
سرمربی پرچم ایتالیاکارلو آنچلوتی
فصل قبل نائب قهرمان
Team colours
Kit body adidas chelsea home 0809.png
Team colours
Kit right arm adidas chelsea home 0809.png
Team colours
Team colours
Team colours
لباس اول
Kit left arm shoulder stripes white stripes half.png
Team colours
Kit body adidas chelsea away 08-09.png
Team colours
Kit right arm shoulder stripes white stripes half.png
Team colours
Team colours
Team colours
لباس دوم


باشگاه فوتبال چلسی (به انگلیسی: Chelsea F.C.) یکی از باشگاه‌های مشهور فوتبال در انگلیس است. این باشگاه پس از اینکه توسط یک ثروتمند روسی خریداری شد، به یکی از باشگاه‌های بسیار قدرتمند اروپا تبدیل شد.[نیازمند منبع]

کاپیتان این تیم اکنون جان تری برترین مدافع انگلیس است.مهاجمان ارزشمندی شوچنکو و دروگبا و هافبک چون لمپارد و بالاک در این تیم مطرح بازی می کنند . این تیم در سال 2006 قهرمان جام حذفی و اتحادیه انگلستان شد. ابراهاموویچ مالک چلسی پس از خریداری این تیم خوزه مورینیو را استخدام کرد. وی پس از 3 سال از استنفورد بریج و آبی های لندن خداحافظی کرد . ورزشگاه اختصاصی این تیم استمفورد بریج نام دارد و لباس اصلی آنها به رنگ آبی میباشد . لقب چلسی در انگلیس آبی های لندن است.

گفته می شود تاسیس باشگاه چلسی حاصل درگیریهای بازیکنان دیگر تیم های انگلیسی و به خصوص تیم فولهام بوده است . با اتحاد تنی چند از این بازیکنان در چلسی لندن تیم فوتبال جدیدی آغاز به کار کرد . این منطقه که در جنوب غربی شهر لندن واقع شده درآن زمان از مناطق زیبای شهر محسوب می شد.

تیم فوتبال چلسی تنها دو فصل برای حضور در رقابت های دسته اول باشگاههای انگلستان صبر کرد. این تیم پس از رسیدن به مسابقات دسته اول سعی داشت به هر شکل ممکن نام و آوازه ای برای خود به دست آورد. اما طلسم قهرمانی چلسی پنجاه سال بعد شکست. آبی پوش های لندن در سال 1995 مقام اول لیگ باشگاهی انگلستان را به دست آوردند، عنوانی که هیچگاه برای مردان استمفورد بریج تکرار نشد . چلسی در سال های 1970 ، 1997 ، 2000 جام حذفی باشگاههای انگلستان را به دست آورد و در سال های 1915 ، 1967 ، 1994 ، 2002 عنوان نایب قهرمانی این رقابت ها را در کارنامه خود ثبت کرد . چلسی در صحنه رقابت های اروپایی نیزچهره موفقی از خود به نمایش گذارد. قهرمانی دو جام برندگان اروپا در سال 1971 و 1998 بزرگترین افتخار اروپایی این تیم بوده است و یک قهرمانی سوپر جام باشگاههای اروپا در سال 1998 نیز درکارنامه چلسی به چشم می خورد . کسب این سه جام اروپایی در ده حضور آبی پوشان در رقابت های باشگاه قاره سبز افتخار قابل توجهی محسوب می شود . اما باید پذیرفت که این افتخارات برای نام پرآوازه چلسی کافی نیست.

آبی پوشان لندنی به غیر از کسب عناوین و افتخارات هدف دیگری در رقابت های داخلی انگلستان دارند. رقابت با تیم های پرآوازه به خصوص حضوری موفق در دربی های لندنی از دیگر اهداف این تیم است. آرسنال، تاتنهام، اورتون و فولهام اصلی ترین رقیبان انگلیسی چلسی محسوب می شوند. در این میان به دلیل همان حساسیت های خاص سرخ آبی جدال آرسنال چلسی حساس ترین بازی این دو تیم در هر فصل است.

استادیوم استمفورد بریج(Stamford bridge) ورزشگاه اختصاصی آبی های لندن است. این ورزشگاه که در سال 1877 ساخته شده، یکی از قدیمی ترین استادیوم های اروپا محسوب می شود. استمفورد تا اواخر دهه هشتاد بیشتر به یک نمایش فرانسه شباهت داشت. برخی از اوقات این ورزشگاه محل تماشای مسابقات حساس بوکس بود. با تاسیس چلسی استمفورد دراختیار این تیم قرار گرفت. این ورزشگاه نزدیک به صد سال است که با چلسی همراهی می کند.

چلسی در تاریخ خود بازیکنان و مربیان بسیار مشهوری را دیده است. پیش از مورینو، رانیری مربی کنونی تیم والنسیا، ویالی بازیکن بزرگ تاریخ فوتبال اروپا که در دوران بازیکنی خود تعصب خاصی نسبت به پیراهن چلسی داشت رود گولیت ستاره افسانه ای فوتبال هلند سرمربی چلسی بودند

قبل از گولیت، گلن هادل این مسئولیت را بر عهده داشت. از جمع بازیکنان بزرگ فوتبال جهان در چند سال اخیر ستارگانی همچون ژورژ وه آ( ستاره بزرگ لیبریایی)، دنیس وایز( هافبک وفادار چلسی)، دشام( ستاره بزرگ فرانسوی) و بازیکنانی همچون مارسل دسایی ، توره آندره فلو و فرانک لبوف در چلسی حضور داشته اند.

جان فرانکو زولا، او مصداق همان ضرب المثل فلفل ریز و تیز است. زولا که حالا جشن تولد 38 سالگی را هم پشت سر گذاشته، یکی از محبوبترین بازیکنان تاریخ باشگاه چلسی محسوب می شود. این مهاجم توانای ایتالیایی درسال 1996 به چلسی آمد. او که متولد ساردینیای ناپولی است. فوتبال حرفه ای را در همان تیم ناپولی آغاز کرد و از همین تیم به پیراهن لاجوردی تیم ملی ایتالیا رسید. زولا در پایان فصل 2003-2002 به دلیل اختلاف با مسئولین تیم ، چلسی را ترک و به ایتالیا بازگشت .

نقطه اوج تاریخ باشگاه چلسی در پایان فصل 2003-2002 رخ داد . کن بتیس مالک باشگاه سهام خود را به یک میلیاردر روسی که صاحب کمپانی های نفتی است فروخت . روبن آبراموویچ ثروتمند روسی در بدو ورود با خرید بازیکنان بزرگی چون ورون و داف بازار نقل و انتقالات فوتبال جهان را تکان داد و چلسی را به عنوان یکی از ثروتمندترین تیمهای اروپا مطرح کرد. آبراموویچ ، در یک اقدام نادر وعجیب پیترکنیون رییس باشگاه منچستریونایتد را به باشگاه چلسی کشاند و وی را به عنوان مدیر اجرایی چلسی منصوب کرد.

هنگام نقل وانتقال بازیکنان بزرگ ، چلسی یکی از مشتریان پروپاقرص محسوب می شد که با قیمتهای نجومی خود همواره مدیران و بازیکنان را وسوسه

می کرد .

تیم آبراموویچ ( چلسی ) در فصل 2003-2004 با رهبری رانیری ایتالیایی در لیگ برتر انگلیس ، پس از آرسنال به نایب قهرمانی رسید و در جام باشگاه های اروپا هم تا مرحله نیمه نهایی بالا آمد ، ولی در این مرحله با قبول شکست در مقابل موناکو از ادامه رقابتها کنار رفت. دراین بازیها مربیگری موناکو برعهده دشام ( ستاره اسبق چلسی) بود.

پس از حذف چلسی ، نایب قهرمانی در لیگ برتر و با توجه به هزینه های زیادی که در راه خرید بازیکنان صورت گرفته بود، آبراموویچ با اخراج رانیری ، خوزه مورینو مربی پرتغالی پورتو که به تازگی با این تیم به مقام قهرمانی باشگاه های اروپا رسیده بود ، را به عنوان سرمربی چلسی منصوب کرد. ( قبل از مذاکره با مورینو ، مذاکراتی با ازیکسون ، لیپی ، دل بوسکه و کاپلو برای هدایت چلسی صورت گرفته بود).

لازم به ذکر است که مورینو همراه با پورتو به قهرمانی جام یوفا نیز دست پیدا کرده بود . وی در ابتدا دستیار بابی رابسون انگلیسی بود.

چلسی در ابتدا یک تیم محله ای بود که برادران میرس که علاقه ی زیادی به فوتبال داشتند به عنوان

یک تیم کوچک پایه گذاری کردند.آنها با تبلیغات بسیار توانستند بازیکنان نسبتا خوبی به تیم جذب

کنندو به دسته ی دوم لیگ انگلیس راه یابند.پس از دو سال از دسته ی دوم به دسته ی برتر راه یافتند

در دسته ی برتر چندان موفق نبودند و باز به دسته ی دوم سقوط کردند ولی این پایان کار نبودو آنها با

تعویض مربی خود به دسته ی برتر راه یافتند و تا هم اکنون با خوزه مورینیوی پرتغالی که آنها را پس از

50سال قهرمان انگلیس کرد به کار خود ادامه میدهد.

افتخارات داخلی:2بار قهرمانی لیگ جزیره-2بار قهرمانی دسته ی دوم جیره

5بار نایب قهرمان دسته ی دوم جزیره-4بار نایب قهرمان جام اتحادیه-4بار

قهرمان جام اتحادیه-2بار قهرمان جام حذفی.

افتخارات اروپایی:2بار قهرمان جام برندگان جام اروپا-1بار قهرمان سوپر کاپ

اروپا.




یکشنبه 91/10/3 | 7:36 عصر | khedri | نظر