تاریخچه منچستر یونایتد - مند خورموج(خلتک)
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

    منچستر یونایتد

منچستر یونایتد
آرم باشگاه منچستر یونایتد
نام کامل باشگاه فوتبال منچستر یونایتد
لقب(ها) شیاطین سرخ
بنیانگذاری کارگران راه‌آهن در سال 1878 با نام
نیوتون هیث
ورزشگاه الدترافورد
گنجایش 76?212
مدیرعامل ژول و آورام گلیزر
سرمربی سر الکس فرگوسن
لیگ لیگ برتر انگلستان
فصل قبل اوّل

منچستر یونایتد یکی از باشگاه‌های فوتبال حرفه‌ای لیگ برتر انگلستان است. این باشگاه دارای استادیومی اختصاصی به نام الدترافورد با ظرفیت 76.500 نفر در حومه? شهر منچستر است که بعد از ویمبلی بزرگ‌ترین استادیوم بریتانیا محسوب می‌گردد . بنا بر گفته سر بابی چارلتون به این ورزشگاه « تئاتر رویاها » نیز می‌گویند .

امروزه این باشگاه با داشتن حدود سیصد و سی میلیون هوادار در تمام دنیا ، پر طرفدارترین تیم در جهان است [1][2][3] . این تیم همراه با لیورپولپرافتخارترین تیم لیگ فوتبال بریتانیا نیز هست که در طی بیست سال از سال 1986 توانسته 18 بار عنوان قهرمانی مسابقات مختلف را کسب کند . منچستر یونایتد اولین قهرمانی جام باشگاه‌های اروپا را با پیروزی 4 بر 1 در برابر بنفیکا در سال 1968 کسب کرد . همچنین این باشگاه با قهرمانی در 11 جام حذفی انگلستان ، پرافتخارترین تیم در این زمینه می‌باشد .

از سال 1990 باشگاه منچستر یونایتد ثروتمند ترین باشگاه ‌فوتبال در دنیا است و تا به امروز که در رتبه اول ثروتمندترین باشگاه‌ها قرار دارد ، دچار لغزش نشده است ، این باشگاه از لحاظ ارزش مالی باشگاه‌های فوتبال جهان گران قیمت ترین باشگاه جهان محسوب میشود [4] .

از نوامبر 1986 تاکنون ، مربی مشهور اسکاتلندی ، سر الکس فرگوسن ، سکان هدایت تیم را در دست دارد . گری نویل نیز از زمانی که روی کین منچستریونایتد را ترک کرد (در سال 2005) ، کاپیتانی تیم شیاطین سرخ را بر عهده گرفته‌است .


 

مقدمه

شهر منچستر با داشتن موقعیت قوی تجاری واستادیوم بزرگی چون الدترافورد، تا به حال با موفقیت میزبان بازی‌های عمده‌ای بوده که آخرین بار آن بازی نهایی لیگ قهرمانان اروپا در سال 2002-2003 بین تیم‌های یوونتوس و میلان بود. با این حال نباید توفیق منچستر را از لحاظ فوتبال تنها به این استادیوم اختصاص داد و باید عواملی چون باشگاه‌های حرفه‌ای که بالغ بر 8 تیم است را به آن اضافه کرد . البته موفقیت این شهر تجاری تنها به خاطر فوتبال نیست ، بلکه باید عواملی دیگر چون انقلاب صنعتی که از منچستر شهری مدرن خصوصاً در صنعت نساجی ساخت را در آن سهیم کرد. از لحاظ منابع تفریحی و ورزشی، منچستر بعد از دوران تجدد تقریباً به شهری کامل بدل شده‌است .

[ویرایش] منچستر یونایتد در گذر زمان

این باشگاه در سال 1878 توسط موسسه لانکاشایر و یورک شایر متعلق به کارکنان راه‌آهن تأسیس شد. در سال 1885 تیم فوتبال حرفه‌ای را بنیان نهاد و در سال 1902 به همین نام شناخته شد. این باشگاه از آن مردان عادی جامعه بود؛ افرادی که در شرکت راه‌آهن یا کارخانه‌های ذغال سنگ کار می‌کردند و برای تفریح به این باشگاه می‌آمدند و عضو آن بودند .

اعضای این باشگاه در سال 1886 اولین افتخار خود را کسب کردند. آن‌ها توانستند جامی که خود آن را ترتیب داده بودند را دریافت کنند. نام این جام « سنیور کاپ منچستر» بود که برای شرکت در آن مسابفات، مسئولان شرط سنی قائل نشدند و به همین دلیل بازیکنان قدیمی باشگاه نیز در آن بازی کردند! با کار و تلاش فراوان، تیم در سال 1892 به لیگ انگلیس ملحق گردید ولی در سال 1902 آن‌ها با بدشانسی مواجه و ورشکسته شدند . پس از ورشکستگی باشگاه، فردی به نام هری استافورد آن را خرید و روی باشگاه و تیم سرمایه‌گذاری کرد.

در سال 1903 به طور رسمی اولین مربی برای باشگاه استخدام شد. او ارنست ماگنل نام داشت و تحت نظارت او روز به روز بر کیفیت بازی منچستری‌ها افزوده می‌شد. آنها راه ترقی را خوب پیدا کرده بودند. یکی از خریدهای آن روزهای منچستر بیلی مردیت بود که یکی از بهترین‌های آن زمان فوتبال بود. آنها توانستند با مردیت اولین عنوان قهرمانی رسمی خود را در لیگ انگلستان که به تازگی حرفه‌ای شده بود جشن بگیرند. باشگاه منچستر در سال 1910 از مکان اصلی خود واقع در خیابان بانک، به محله? ترافورد منتقل شد.

[ویرایش] شیاطین سرخ

تیم فعلی منچستر یونایتد حاصل تلاش سخت مربیان در طول بیش از چهار دهه‌است. در سال 1958 طی حادثه‌ای غم‌انگیز بیشتر شاگردان مربی موفق تیم -بازبی- بر اثر سانحه هوایی کشته شدند. پس از این سانحه، بازبی با مدیریت صحیح و با استفاده از بازماندگان تیم و نفرات جدید موفق شد تیم خود را از نو بسازد و عامل قهرمانی غرورانگیز این تیم در مسابقات جام قهرمان اروپا در فصل 68-1967 شود. این افتخاری بود که بازبی به‌عنوان اولین انگلیسی موفق به انجام آن شد. آن‌ها دو بار دیگر توانستند این افتخار را در زمان سر الکس فرگوسن تکرار کنند. ابتدا در سال 1999 و در یک فینال سخت و به یاد ماندنی موفق شدند تیمشان را صاحب دومین افتخار اروپایی کنند. در آن زمان منچستر یونایتد در وقتهای تلف شده نیمه دوم و در شرایطی که هیچ امیدی به پیروزی نداشت، توانست دو گل زیبا را وارد دروازه رقیب خود بایرن مونیخ کند. آن‌ها با این کار علاوه بر اینکه موفق شدند خود را به یک افتخار بزرگ برسانند، برای فرگوسن با تجربه نیز ارزش و اعتبار تازه‌ای خریدند و او توانست به شهرتی جهانی دست یابد و اسطوره? گذشته تیم را دوباره بازسازی کند و دیگر بار در سال 2008 در فینال جام قهرمانی اروپا آنها توانستند برای سومین بار این جام را در شرایطی بدست بیاورند که حریفشان در فینال، تیم فوتبال چلسی انگلستان بود. در آن بازی در حالی که پس از وقت های قانونی و اضافه دو تیم به تساوی یک بر یک رسیده بودند در ضربات پنالتی در شرایطی که تیم چلسی برای قهرمانی فقط نیاز به گل کردن آخرین ضربه پنالتی داشت، آنها آن ضربه را به هدر دادند تا در ادامه منچستر یونایتد موفق شود برای سومین بار قهرمان اروپا شود.

[ویرایش] اسطوره‌های سرخ پوشان

از جمله اسطوره‌های این تیم می‌توان به سر بابی چارلتون، جرج بست، پیتر اشمایکل، برایان رابسون، دیوید بکهام، دنیس لاو، اوله گانر سولسشیر، دانکن ادوارد، اریک کانتونا و در رأس همه آنان سر مت بازبی و سر الکس فرگوسندیوید بکهام برعهده? روی کین و پس از او هم بر عهده? رایان گیگز، هافبک باتجربه? ولزی این تیم قرار گرفت. اکنون چندی از این اسطوره‌ها را معرفی می‌کنیم: اشاره نمود. بازی سازی این تیم پس از رفتن

:: سر الکس فرگوسن

اینک رهبری تیم را سر الکس فرگوسن که اسکاتلندی است، بر عهده دارد که بیش از 20 سال در این سمت مشغول به کار است و منچستر یونایتد را به یکی از بهترین تیم‌های جهان فوتبال مبدل ساخته و همواره با استفاده از بازیکنان جوان که از تیم‌های پایه‌ای باشگاه انتخاب و به کار گرفته‌است، قهرمانی‌های زیادی را برای منچستر به ارمغان آورده‌است و خود را در زمره بهترین مربیان جهان قرار داده‌است. بیشتر فتخارات منچستر یونایتد را طرفداران این تیم مدیون او می‌دانند.

:: اریک کانتونا

از اریک کانتونای فرانسوی به عنوان بهترین و محبوب‌ ترین بازیکن تاریخ باشگاه شیاطین سرخ نام برده می‌شود، چرا که با بازی‌های زیبا و تماشاگر پسند خود حتی چندی پیش به عنوان بهترین بازیکن تاریخ لیگ برتر نیز انتخاب شد.

کانتونا با چهره مصمم و بازی فوق العاده‌اش و به خصوص حرکات غیر معمولی و شادی‌های پس از گل‌اش جایگاه خاصی در میان طرفداران منچستر یونایتد دارد. اریک کانتونا در سال 1993 به جمع شیاطین سرخ پیوست و در همین سال با این تیم توانست به انتظار 26 ساله طرفداران منچستر یونایتد پایان دهد و به قهرمانی لیگ برتر دست یابد .

:: رایان گیگز

ولزی محبوب اُلدترافورد که به عنوان یکی از کلاسیک ترین هافبک‌های چپ پای جهان شناخته می‌شود فوتبال را با منچستر یونایتد آغاز کرده و 16 سال است که پیراهن سرخ شیاطین سرخ را می‌پوشد. گیگز با 9 قهرمانی در لیگ برتر افتخار بزرگی را برای خود و منچستر یونایتد رقم زده‌است.

گیگز در فصل گذشته توانست به رکورد 500 بازی برای منچستر یونایتد دست یابد و با توجه به تمدید 3 ساله قراردادش می‌توان انتظار به جای گذاشتن یک رکورد جاودانه از سوی او را داشت .

رایان گیگز که هم اکنون به عنوان یکی از محبوب‌ترین بازیکن اُلدترافورد شناخته می‌شود، در سال 2000 هنگامی که با پیشنهاد چند میلیون دلاری باشگاه لاتزیو رویرو شد بنابر درخواست خود و همامنگی با مسئولان منچستر یونایتد قرارداد خود را تمدید کرد تا وفاداری‌اش را به شیاطین سرخ ثابت کند.

از جمله طرفداران رایان گیگز می‌توان از «موراتی» مالک باشگاه اینتر میلان نام برد که در طول 3 سال تمام تلاش خود را برای انتقال گیگز به سن سیرو انجام داد که هیچ وقت به نتیجه نرسید . در اواسط فصل گذشته و در آستانه سال نو میلادی، موراتی اعلام کرد که «رایان گیگز را به عنوان هدیه کریسمس برای هواداران اینتر به جمع آبی پوشان اضافه خواهم کرد»، این وعده موراتی هیچ وقت تحقق نیافت اما با این وعده موراتی می‌توان بیشتر به ارزش رایان گیگز پی برد.

در تاریخ 29 آوریل 2009 رایان گیگز در دور رفت مرحله نیمه نهایی جام باشگاه‌های اروپا مقابل آرسنال برای هشتصدمین بار با پیرآهن منچستر یونایتد به میدان رفت.

:: جرج بست

بازیکنی اهل کشور ایرلند شمالی که یکی از اسطوره‌های تاریخ باشگاه شیاطین سرخ به حساب می‌آید. تمام افتخارات جرج بست فقط در رده باشگاهی و با پیراهن منچستر یونایتد بود ، وی بارها با پیشنهاد انگلیسی‌ها برای پوشیدن پیراهن تیم ملی انگلیس مواجه شد ولی هیچ وقت حاضر نشد ملیت خود را تغییر دهد. جرج بست به دلیل مصرف بی رویه مشروبات الکلی خیلی زود مجبور به خداحافظی از میادین فوتبال شد و در سال 2005 سر انجام به دلیل بیماری، جان خود را از دست داد.


پس از فوت وی باشگاه منچستر یونایتد یک بازی دوستانه را در الدترافورد برگزار کرد و تمامی درآمد حاصل از این بازی را به خانواده بست تقدیم کرد. در این بازی تماشاگران حاضر در ورزشگاه پوسترهایی با عکس جرج بست در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود:

Best The Bes




یکشنبه 91/10/3 | 7:38 عصر | khedri | نظر