دانش و مدیریت - مند خورموج(خلتک)
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عنوان مقاله: مروری بر مفهوم رفتار اخلاقی در سازمان ها
مولف: حمید مظاهری راد
موضوع: اخلاق در سازمان
سال انتشار(میلادی): 2011
وضعیت: تمام متن

چکیده: امروزه، سازمانها به صورت فزاینده ای خود را درگیر مسئله ای می بینند که آن را معمای اخلاقی می نامند، یعنی اوضاع وشرایطی که باید یک بار دیگر کارهای خلاف و کارهای درست را تعریف کرد، زیرا مرز بین کارهای درست و خلاف بیش از پیش از بین رفته است. به طور کلی انسان ها در بعد فردی و شخصیتی دارای ویژگی های خاص اخلاقی هستند که پندار، گفتار و رفتار آنها را شکل می دهد. ممکن است همین افراد وقتی در یک جایگاه و پست سازمانی قرار می گیرند عواملی موجب شود که پندار، گفتار و رفتار متفاوتی از بعد فردی سر بزند که این ویژگی های انسانی بر روی میزان کارایی و اثر بخشی سازمان تاثیر بگذارد. از طرفی اخلاقی بودن یا نبودن رفتارها و عملکرد می تواند موجب بروز پیامدهای مثبت یا منفی در سطح سازمان گردد.مدیر باید از نظر اخلاقی جوی سالم برای کارکنان در سازمان به وجود آورد، تا آنان بتوانند با تمام توان وبهره وری هرچه بیشتر کار کنند. این امر، نیازمند وجود رهبری با هوش اخلاقی (Moral Intelligence) بالا است. هوش اخلاقی، توانایی درک درست از خلاف، داشتن اعتقادات اخلاقی قوی و عمل به آنهاست. رهبران با هوش اخلاقی بالا، کار درست را درست انجام می دهند، اعمال آنها پیوسته با ارزشها و عقایدشان هماهنگ است، عملکرد بالایی دارند و همیشه کارها را با اصول اخلاقی پیوند می زنند. دراین مقاله ابتدا در مورد فرهنگ که تاثیر بسزایی در رفتار کارکنان دارد بحث گردیده سپس اصول هوش اخلاقی در مدیریت بررسی شده، در نهایت مراحل آموز ش هوش اخلاقی به مدیران پیشنهاد می شود.




جمعه 91/11/13 | 11:14 صبح | khedri | نظر

پیچیدگی سازمان ها, گستردگی منابع انسانی و مالی و نیز اهمیت یافتن نقش فناوری و اطلاعات در استراتژیهای رقابتی به همراه توسعه علمی مهارتهای عمومی در زمینه مدیریت و بازاریابی ایجاد دوره های مدیریت اجرایی در سطح کارشناسی ارشد در دانشگاهها ضرورتی انکار تاپذیر برای تمامی کشور ها نموده است.

رقابت, رقابت پذیری, اتخاذ راهبردهای رقابتی و جهانی شدن از اهمیت روز افزونی در فعالیت های اقتصادی برخوردار است. بر این مبنا پرورش مدیران کسب و کار یا MBA(Master of Business Administration ) عامل اصلی در جهت اداره هدف مند بنگاههای اقتصادی است که مدیران باید بتوانند ظرفیت لازم برای نو آوری, تسریع در راهبردها, محصولات, فرآیند ها و خدمات را فراهم آورند.

در ایران اولین گام در راستای ایجاد دوره های مدیریت اجرایی در سطح کارشناسی ارشد در سال 73 توسط سازمان مدیریت صنعتی برداشته شد.

امکان حضور داوطلبان از تمامی رشته ها اعم از فنی مهندسی, علوم تجربی, انسانی و... در رشته مدیریت اجرایی در دو گرایش مدیریت اجرایی و MBA سبب شده تا این رشته جای خود را به خوبی در میان مدیران باز کند به نحوی که در حال حاضر علاوه بر سازمان مدیریت صنعتی, دانشگاههای علامه طباطبایی و علم و صنعت ایران- دانشگاه تهران- دانشگاه کرمان - دانشگاه یزد - علوم و فنون مازندران -کیش-مالک اشتر-شاهرود- پیام نور (تهران-ساوه-ساری-قشم-بابل) نیز دارای دوره کارشناسی ارشد با گرایش مدیریت اجرایی و دانشگاه شریف با گرایشMBA هستند. همچنین در دانشگاه آزاد اسلامی در واحد علوم تحقیقات تهران و اهواز -سنندج- بناب پذیرش دانشجو در گرایش مدیریت اجرایی صورت می گیرد.

نظریه های عمومی مدیریت, زبان فارسی(درک متون مدیریت) و زبان انگلیسی دروس شناخته شده ای برای آزمونهای رشته مدیریت هستند. آزمون آمادگی و استعداد برای ادامه تحصیل در دوره کارشناسی ارشد مدیریت که به آن GMAT گفته می شود مخفف کلمه Graduated Management Admission Test  است که در اکثر دانشگاههای جهان برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد مدیریت تستGMAT برگزار می گردد.GMAT ازمونی است که اگر به خوبی طراحی و اجرا شود به ما خواهد گفت کسانی که 10 درصد بالای نمره را در این آزمون کسب کنند به احتمال بیش از 85 درصد در ادامه تحصیل در این رشته جز 10 درصد بالای شرکت کنندگان خواهند بود. در این آزمون توانایی های فکری از قبیل استدلال منطقی, تفکر انتقادی, تحلیل شواهد(قضاوت) مشکل گشایی(حل مسئله)به کمک ریاضیات مقدماتی(استدلال ریاضی) و قدرت استفاده از زبان برای بیان و استدلال مورد سنجش قرار می گیرد.

داشتن دانش مسائل روز در زمینه مدیریت موسسات تولیدی, خدماتی و طراح های عمرانی که از دیگر مواد آزمون است لازمه یک مدیر اجرایی قوی کار آزموده و کار آمد در نظام اجرایی کشور می باشد که در تهایت بخش های تولیدی, خدماتی و عمرانی را مدیریت می کنند یا آنکه در دستگاههای اجرایی دولت, وزارتخانه ها, شرکت های ملی شذت و... به فعالیت می پردازند. این آزمون در مورد گرایش مدیریت اجرایی اهمیت می یابد و در گرایش MBA وجود ندارد.

در مورد گرایشMBA ریاضیات عمومی دوره فنی و مهندسی از موارد دیگر آزمون است که در گرایش مدیریت اجرایی مورد پرسش قرار نمی گیرد. پس از قبولی در مرحله آزمون مصاحبه ای به منظور ارزیابی بینش و دیدگاه داوطلب در مورد مسایل مدیریت در سطح جامعه انجام می گیرد.

 

تست GMAT چیست؟

GMAT مخفف (Graduate Management Admission Test )  است که در فارسی سنجش هوش و استعداد تحصیلی رشته مدیریت ترجمه شده ، با GMAT جهانی مقداری تفاوت دارد. این آزمون از سه بخش تشکیل شده است : 1. حل مساله   2. کفایت داده ها    3. استدلال منطقی

1. حل مساله : اگر از دوران راهنمایی یادتان باشد عموما مسائلی داشتیم نظیر یک نقاش دیواری را در مدت 2 روز و نقاش دیگری در مدت 4 روز ....، مسائل بخش حل مساله عموما در این حد هستند یعنی ریاضیات عمومی دوره راهنمایی و دبیرستان برای حل آنها کافی است چیزی که قرار است از شما بسنجند نه حل مسائل که حل صحیح آنها در کمترین زمان ممکن است .

2. کفایت داده ها :

به این سوال دقت کنید : آیا x+y  زوج است ؟ :       1.x  فرد است                 2. xy زوج است .

مسائل کفایت داده ها به این شکل هستند حال شما باید با توجه به داده 1و2 بگویید که آیا با تنها یک داده می توان جواب سوال را پیدا کرد( توجه کنید که پیدا کردن جواب اصلا مهم نیست بلکه تنها باید تشخیص دهید با چه مقدار داده می شود جواب داد . ) یا با هر دو داده میشود پاسخ داد یا هر کدام از داده ها به تنهایی کافی است و یا با هردو داده هم نمی شود به سوال پاسخ داد. که این حالتها معرف گزینه های الف ، ب ، ج ، د هستند.

3. استدلال منطقی : در این نوع سوال معمولا یک متن به شما می دهند که شما باید آن را بدون توجه به درستی یا غلطی متن و یا تمامی اطلاعات و پیش فرضهای ذهنی قبلی خودتان ، با توجه و استدلال از متن بهترین گزینه را بیابید ، حتی خود طراحان و اساتید نیز ممکن است جواب غلط را انتخاب کنند بنابر این زیاد نگران جواب نباشید .

نکته : این درس نیاز به خواندن به شکل دروس دیگر ندارد تنها کافی است مقداری تمرین کنید . توصیه من این است که از اول آبان یا حتی اذر شروع کنید ، تنها کتاب بدرد بخور که من در بازار دیده ام کتاب GMAT ، احمد صداقت  است ونیز مجموعه جمع آوری شده کنکورهای MBA و مدیریت اجرایی .

منبع:  http://ejraee.blogfa.com

 




جمعه 91/11/13 | 11:13 صبح | khedri | نظر

در فناوری نانو کارآفرینی و یادگیری مهارت‌های مدیریتی آن جهت موفقیت، پیشرفت و بقای شرکت‌های نوپا و دانش‌بنیان و ارتباط تنگاتنگ آن با تجاری‌سازی اهمیت ویژه‌ای دارد. در این ارایه آقای دکتر همایون، کارآفرینی را - فرایند مشخص‌کردن و دنبال‌کردن فرصت‌های موجود در بازار در تخصص خود - تعریف کردند و به مفهوم کارآفرینی، چالش‌های کارآفرینی، عوامل دخیل در کارآفرینی، ریسک‌های کارآفرینی، دلایل شکست شرکت‌های نوپا، کارآفرینان دنیا، معرفی برخی از آنها و فعالیت‌هایشان و اهمیت کارآفرینی در دنیا پرداختند. در بخش دیگر این کلاس - ارتباطات - به عنوان یک مهارت مدیریتی برای موفقیت در کارآفرینی و زندگی افراد مطرح شد. دکتر همایون ارتباطات را دریچه‌ای برای خودشناسی تلقی کردند. ایشان در این بخش به موضوعاتی از قبیل؛ ارتباط چیست، انواع ارتباطات، روش‌های ایجاد ارتباط مؤثر، مهارت‌های گوش‌دادن و راه‌های مختلف برقراری ارتباط اجتماعی پرداختند.

فایل ارائه ستاد

تاریخ

دریافت فایل حجم فایل (MB)
اسفند 1390 2.64

 




جمعه 91/11/13 | 11:10 صبح | khedri | نظر

راه ‌هایی برای اینکه کارمند خوبی باشیم
  

چند راه برای اینکه کارمندی خوب و نمونه باشیم

1- سعی کنید خودتان را با رئیستان و حتی سایر کارمندان شرکت که همگی یک هدف واحد را دنبال می کنند وفق دهید و تنظیم نمایید. در این انطباق حق اولویت را به رئیس بدهید یعنی در درجه اول سعی کنید خود را با اهداف و برنامه‌های رئیس همگون ,همساز و منطبق نمایید.

2- درک و آگاهی داشتن از اینکه چگونه مورد ارزیابی واقع خواهید شد و روی این موضوع مثل لیزر تمرکز کنید. توجه داشته باشید که خیلی دقیق بر روی مسائلی همچون: توانای‌یها و استعدادهای خاص خود و نیز رفتارتان و حتی خصوصیات خاصی که دارید تمرکز و دقت داشته باشید، چرا که این موارد مهم در آینده مورد قضاوت قرار می‌گیرند یعنی در طول زمانی که کار می‌کنید توجه داشته باشید که استعدادها و توانایی‌های خود را ارتقاء و پرورش دهید چرا که اگر عملکردتان مثبت و خوب باشد چه بسا از سوی رئیستان مورد تشویق قرار بگیرید.

3- آنچه را که به شما می‌گویند انجام بدهید، یعنی همواره قول و تعهدی را که داده‌اید، مدنظر بگیرید و به آنها عمل کنید. بدقولی و نامنظم بودن به شما ضربه می‌زند.

4- داشتن انرژی مثبت را به خود و همکارانتان توصیه کرده و سرلوحه کارتان قرار دهید. در محیط کار از جمله افرادی نباشید که همواره می‌نالند و شکایت دارند و انتقاد می‌کنند، بلکه سعی کنید در محیط کار نیرو و انرژی مثبت را ترویج دهید. مثبت گرا باشید. همه دوست دارند همکارشان گشاده‌ رو و پرانرژی و مثبت اندیش باشد.

 5- سعی کنید همواره رئیستان از شما راضی و نظرش درباره‌تان مساعد و مثبت باشد، بنابراین همیشه کارتان را دقیق و سر وقت تمام کرده و ارائه نمایید البته در سطحی بالا و حرفه‌ای ، یعنی کارتان را سرسری انجام ندهید.

 6- چنانچه در کارتان و مسئولیتی که بر عهده گرفته‌اید خطا و اشتباهی از شما سر زد، نترسید بلکه به خود ایمان داشته باشید و اعتراف کنید که بلد نبودید و سعی در جهت یادگیری مضاعف دارید، ندانستن عیب نیست، نپرسیدن عیب است.

 7 -  قبل از آنکه محل کارتان را ترک کنید، برنامه روز بعدتان را تنظیم کنید. لیستی تهیه کرده و کارها را به ترتیب اولویت دسته بندی و درجه بندی کنید.

8-وقتی به موقع در محل کارتان حاضر می‌شوید یعنی به شغلتان علاقه دارید و در زندگی شخصی هم فردی با کفایت و لایق می‌باشید 

9 -  جهت طرح سوال و مشکل کاری به طور مداوم مزاحم رئیستان نشوید. چنانچه تصمیم گرفتید برای طرح مشکل نزد رئیستان بروید از قبل در ذهنتان چند راه حل ممکن و پاسخ را که فکر می‌کنید به رئیستان کمک خواهد کرد آماده و زمینه‌سازی کنید.( خلاقیت به خرج دهید)

 

 هکاری در کارهای تیمی و داشتن روحیه اجتماعی

10 - افق فکری خود را وسعت بخشید. در کلاس‌های آموزشی مربوط به شغلتان شرکت کنید و به طور داوطلبانه سعی کنید آنچه را که در این کلاس‌ها آموزش دیده‌اید در محیط کاری خود به اجرا بگذارید.

11- سعی کنید همیشه اطلاعاتتان به روز باشد و از اخبار مهم روز با خبر باشید. این کار را می‌توانید با مطالعه روزانه مطبوعات و مجلات انجام دهید.

 12 -  با تکنولوژی روز همگام و هم‌قدم شوید و اطلاعات علمی خود را نیز به روز نگه دارید.

13 - احترام و وفاداری و صداقت خود را نسبت به رئیستان نشان دهید. هرگز پشت سر او و همکارانتان سخن ناروا و زشت بر لب نیاورید.

14 - تغییر و دگرگونی از عوامل مهم و اجتناب ناپذیر در زندگی هر فردی محسوب می‌شود لذا شما نیز سعی کنید فردی منعطف باشید تا همکارانتان از ایتکه شما خود را با آنها تطبیق داده‌اید لذت ببرند و جوی صمیمی در محل کارتان ایجاد شود.

15 - زمانی که بیمار می‌شوید بالطبع کارایی شما هم کم می‌شود پس سعی کنید همواره در سلامت کامل به سر ببرید تا دیگران جور کار‌های شما را نکشند.

16 - وقتی پا به محیط کارتان می‌گذارید زندگی شخصی خود را پشت در بگذارید. هرگز مسائل و مشکلات شخصی خود را با همکارانتان در میان نگذارید حتی اگر آنها افرادی دلسوز و حساس به نظر برسند. آنها را به عنوان مشاور درمانی خود انتخاب نکنید. چرا که ممکن است این عمل شما در آینده به رابطه شما و همکارتان آسیب و لطمه وارد کند

17 - سعی کنید ساعات بیشتری را به کار خود اختصاص دهید نه اینکه بگویید: «این کاری که شما دارید به من محول می کنید جزء وظایف کاری من نیست پس من انجامش نمی‌دهم.»

 18 - زمانی که رئیس و یا همکارانتان به کمک شما نیاز دارند درنگ نکنید و نشان دهید که شما نیز در کار گروهی سهیم و شریک می‌باشید.

19 -  به کسی اجازه ندهید که فکر کند شما کار می‌کنید چون مجبورید آن کار را انجام دهید بلکه طوری کار کنید که نشانه علاقه قلبی شما به آن کار باشد.




جمعه 91/11/13 | 11:9 صبح | khedri | نظر
مدیران نالایق: مدیران از خودشان شروع کنند

امروزه همه ما از دست مدیران نالایق گله و شکایت داریم. اما وقتی خودمان به پست سازمانی مدیریت می رسیم ،انجام آنچه یاد گرفته ایم را فراموش می کنیم و ریش? همه مسائل را به کارکنان مان نسبت می دهیم.
بخشی از وظیف? مدیر این است که کارکنان نامناسب را اداره نماید اما کارکنان اجباری ندارند تا یک رئیس بد را جمع و جور کنند. بنا براین از کجا باید بدانیم که آیا ما خودمان از همان دسته مدیران نالایق هستیم یا نه؟ در اینجا به پنچ نشان? یک مدیر ناتوان اشاره می شود:


کارکنان به ما دروغ می گویند : به نظر می رسد که این موضوع به کارکنان مربوط بشود اما پرسش این است که چرا آنها مجبور به دروغ گوئی می شوند؟ آیا رئیس درخواستهای نا معقول دارد؟ آیا کارکنان را بخاطر اشتباهات شان شدیداً مورد مؤاخذه قرار می دهد؟ در مورد مرخصی دادن به کارکنان، از آنها زیاد سئوال و جواب می کند؟ تمامی این ریزه کاری ها منجر به یک شرایط فرهنگ سازمانی می گردد که کارکنان برای خلاصی از آنها به دروغ گوئی متوسل می شوند. فرهنگ شفافیت و درک متقابل به یک ارتباط صادقانه بین کارکنان و مدیران می انجامد.

چشم هیچ مدیر دیگری پشت سر کارکنان ما نباشد: تنها یک مدیر خوب می تواند کارکنان خوب پرورش بدهد. دیگر مدیران خواستار کارکنان خوب هستند، حاضر و آماده. اگر مشغول پرورش کارکنان خوب هستید، دیگر مدیران برای همکاری با کارکنان تان ابراز علاقه خواهند کرد. اگربجای حفظ و ارتقاء وفاداری کارکنان خوب مان، زمان بیشتری را صرف خلاص شدن از شر کارکنان نا مناسب بکنیم، آنگاه می توان نتیجه گیری کرد که اشکال از خودمان است.
همیشه کارهای مان بدون برنامه و غیر قابل پیش بینی باشد: کسب وکار می تواند گاهی غیر قابل پیش بینی باشد بخصوص فعالیت در شرایط بی ثبات این گونه است. اما تکلیف مشتریان چیست؟ آنها غالباً نیازهای واقعی خود را مطرح نمی کنند. از طرفی این واقعیت که کارها غیر قابل پیش بینی است از اساس بی پایه است. هر اتفاقی قبل از وقوع با علامت و نشانه هائی همراه است که وقتی افراد به هر دلیل از آن علائم بی خبر هستند، آن اتفاق را ناگهانی می انگارند. ما به عنوان مدیر وظیفه داریم تا پی آمدهای ناشی از ناتوانی خود در اشراف به اطلاعات مرتبط با کسب و کارمان را به بهان? "اتفاقات غیر قابل پیش بینی" به کارکنان و مشتریان منتقل نکنیم. بیشتر این شرایط فوری، قابل پیش بینی هستند و تداوم چنین عملکردی در سازمان به این مفهوم است که مدیر در انجام وظائف خود کوتاهی می کند.

همیشه می پرسیم "مطابق با قوانین و ضوابطً چه می توان کرد" بجای اینکه بپرسیم "بهتر است چکار کنم"؟: بله تردید نکنید که همه باید به ضوابط و قوانین احترام بگذاریم و به آن عمل کنیم اما اینکه مطابق با ضوابط می توانیم برنام? تعطیلات یکی از کارکنان را به هم بزنیم یا او را تا دیر وقت در محل کار نگاه بداریم، به این معنی نیست که خوب است این کار را بکنیم. یا مثلاً اگر می توانیم کسی را بدون دلیل اخراج کنیم به این مفهوم نیست که همیشه این رویه را انجام دهیم.

دزدی اعتبار کارکنان : برخی از مدیران دوست دارند همه موفقیتهای گروه را به پای خودشان بنویسند. باید توجه داشت که پی آمدهای این رویّه در زمانی که کارکنان ستاره، شرکت را ترک می کنند به خودمان بر می گردد زیرا دیگران (رئیس ما، یا حتی مشتریان ما) توقع دارند که همان کارها را انجام دهیم. این روش حتی موجب ناراحتی دیگر کارکنان نیز می شود. از مدیران انتظار می رود تا افرادشان را مدیریت کنند. مقام های بالاتر سازمان انتظار دارند تا مدیران قادر به استخدام، اخراج، پرورش، آموزش، و راهنمائی کارکنان باشند.
البته این فهرست با همین پنج نکته تمام نمی شود، اما بهتر است نیم نگاهی به رفتارمان در سازمان بیندازیم و اگر مشمول برخی موارد بالا می شویم آن رفتار غلط را تصحیح کنیم. وقتی رفتار غلطی را در خودمان اصلاح کردیم از بازخوردهای عالی کارکنان به وجد خواهیم آمد. این کار را به زمان دیگری موکول نکنیم. وقتش همین الان است. ...
موفق باشید

منبع: Moneywatch



جمعه 91/11/13 | 11:6 صبح | khedri | نظر
مطالب جدید تر مطالب قدیمی تر