درد های مفصلی وکمر ودرمان آن - مند خورموج(خلتک)
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

کلینیک  درد

تزریق استروئید به داخل فضای اپیدورال کمری بیش از نیم قرن است که بعنوان یکی از درمانهای دردهای سیاتیکی کمر به کار برده میشود.با توجه به اینکه در مورد تاثیر این روش در درمان طولانی مدت بیماران مبتلا به دیسکهای کمری اختلاف نظرهایی وجود دارد در ادامه مطلب به ذکر مطالبی راجع به این روش درمانی می پردازم.

ستون فقرات کمری از پنج مهره استخوانی تشکیل شده است که بخش بالایی ستون فقرات را به لگن وصل میکنند. در بین این پنج مهره دیسکهای کمری وجود دارند.هر دیسک از دو قسمت تشکیل شده است یک قسمت داخلی (نوکلئوس) که حلت ژله ای و نرم دارد و یک لایه خارجی که مانند حلقه ای قسمت میانی را در بر گرفته است . لایه خارجی حالت فیبری و ارتجاع پذیر دارد (آنولوس فیبروزوس).مشخصات ساختمانی دیسک سبب میشود دیسک بتواند با انعطاف پذیری فشارهای وارد آمده بر ستون فقرات را خنثی نماید.

در دو طرف هر مهره دو سوراخ وجود دارد که فورامن نامیده میشوند. رشته های نازک عصبی که از نخاع برای عصبدهی به پاها جدا میشوند از طریق این فورامن ها از ستون فقرات خارج میشوند.

زمانی که دیسکهای کمر آسیب میبینند در موارد خفیف دچار تغییر شکل میشوند و در موارد شدید تر قسمتی از لایه خارجی آنها پاره شده و ماده نرم داخلشان به بیرون راه پیدامینماید.تماس این ماده و فشار ناشی ازدیسک بر محل خروج عصب در ناحیه فورامن سبب ایجاد کمر درد و دردهای سیاتیکی می شود که میتواند بهمراه درجاتی از بی حسی گزگز و مور مور شدن درپاها انتشار یابند.

 بدن انسان قدرت ترمیم بسیار زیادی دارد وبلافاصله پس از ایجاد آسیب فرایند ترمیم و باز سازی شروع میشود. وجود التهاب و واسطه های التهابی در محل بیرون زدگی دیسک از این فرایند جلوگیری مینماید خصوصا اینکه قسمت داخلی دیسک که به  بیرون راه می یابد بصورت بالقوه سبب ایجاد التهاب و تورم و فشار مضاعف بر ریشه عصبی می شود.

انجام تزریق اپیدورال بخشی از مسیر درمان در بیماران مبتلا به کمردرد یا دردهای سیاتیکی اندام تحتانی میباشد.

این کار در بیمارانی بکار میرود که به  روشهای ساده تری مانند درمان دارویی استراحت فیزیوتراپی آب درمانی پاسخ مناسبی نداده اند. انجام این تزریقات یک روش درمان میباشد که به بدن بیمار فرصت ترمیم رامیدهند تا حتی المکان از انجام عمل جراحی باز اجتناب شود.

روش نجام این تزریق نقش مستقیمی را در ایجاد اثر درمانی و پایداری این درمان دارد.

روشهای قدیمی این کار که توسط نیدلهای درشت اپیدورال در ناحیه خط وسط ستون فقرات (اینترلامینار) و بدون استفاده از فلوروسکوپ انجام میشده و شاید هنوز در بعضی مراکز درمانی انجام میشود جای خود را تکنیک جدید ترانس فورامینال داده اند.در جدید ترین مقالاتی که در این زمینه منتشر شده است تاثیر روشهای قدیمی تزریق اپیدورال را در درمان بیماران بسیار اندک توصیف نموده اند و شرط ایجاد اثر درمانی را انجام این کار بروش ترانس فورامینال تحت فلوروسکوپی دانسته اند.  مهارت پزشک در بکار گیری این تکنیک دقیق بر موفقیت عمل افزوده و سبب کاهش عوارض میشود.

در روش ترانس فورامینال از نیدل های نازکی استفاده میشود که آسیبی به باف عصبی وارد نگردد.بیمار در اتاق عمل وبصورت سرپایی پذیرش میشود. این کار نیاز به بیهوشی ندارد و با بیحسی موضعی انجام میشود.با توجه به تکنیک و لوازم بکار گرفته شده ای کار دردناک نمی باشد و بیماران تجربه ناخوشایندی از انجام آن ندارند.

فلوروسکوپ نوعی وسیله تصویر برداری است که توسط اشعه ایکس تصویر لحظه به لحظه از مراحل انجام تزریق را به ما میدهد. دقت میلیمتری این تصاویر سبب صحت کار و اجتناب از آسیب به بافتهای ستون فقرات میگردد.

 مراحل انجام تزریق ترانس فورامینال  پانزده تا بیست دقیقه به طول می انجامد و بیمار میتواند یک ساعت پس از انجام عمل ترخیص شده و با پای خودش به منزل برود.

در انجام این تزریقات داروهای استفاده شده پس از24 تا 48 ساعت تاثیر درمانی خود را نشان داده و وضعیت عمومی رفته رفته رو به بهبود میرود.با از بین رفتن التهاب و فشار از روی عصب درگیر مکانیسم ترمیم داخلی دیسک و فضاهایی که قبلا تحت فشار بوده را به وضعیت طبیعی نزدیک میکند . بیماران در چند روز اول پس از تزریق استراحت نسبی دارند و پس از آن تمرینات ورزشی خاصی را شروع مینمایند.  6 تا 12هفته پس از تزریق وضعیت بهتر می شود و در صورت رعایت شرایط توصیه شده به بیماران بهبودی طولانی مدت به دست می آید.

در آخرین تحقیقاتی که بصورت طولانی مدت روی انجام این روش در بیماران مبتلا به فتق دیسکهای کمری در مقایسه با جراحی باز انجام شده این روش در 71 تا 84 درصد موارد سبب درمان بیماران شده است. این اثر در بیماران با فتق یکطرفه دیسک که باعث تنگی یکطرفه فورامن (سوراخ خروجی عصب) هستند بیشترمیباشد.

آیا این تزریقات نیاز به تکرار دارند؟ در بسیاری از بیماران که به این روش پاسخ کامل یا نسبتا کاملی را میدهند تکرار این تزریقات ضروری نمی باشد . در بعضی از بیماران که پاسخ نسبی به این روش میدهند جهت تکمیل کار انجام تزریق مجدد ضروری میباشد.

در بیمارانی که به این کار پاسخ نمیدهند روشهای بسته دیگری مانند لیزر پلاسما یا نوکلئوتومی از راه پوست جایگزین مناسبی برای درمان میباشد.در این روشها بدون نیاز به باز کردن پوست و با بیحسی موضعی قسمتی از دیسک بیرون زده با لیزر یا نوکلئو توم حذف می گردد.

 انتخاب بیماران برای استفاده از روش تزریق ترانس فورامینال پس از مراجعه بیماران به کلینیک درد و انجام معاینات دقیق و بررسی ام آر آی و در صورت لزوم نوار عصبی آنها مقدور می باشد.

در مجموع باتوجه به اینکه انجام تزریق ترانس فورامینال یک روش با تهاجم بسیار کم و وعوارض اندک میباشد و سبب بهبود درد حاد و درمان طولانی مدت در بیش از دو سوم بیماران با فتق دیسک شده است بهتر است این روش در بیماران مبتلا به کمردرد بعنوان قدم اول درمان پس از درمانهای اولیه دارویی بکار رود.

گروه دیگری از بیماران که با انجام تزریقات داخل اپیدورال درمان میگردند بیماران دچار چسبندگیهای داخل کانال پس از عمل جراحی کمر میباشند . این چسبندگیها در یک سوم عملهای جراحی باز ستون فقرات کمری اتفاق می افتند و میتوانند سبب درد و مشکلات حسی و حرکتی برای بیماران شوند. تعبیه کاتترهای مخصوص تحت بی حسی در محل چسبندگی و استفاده از تزریق ترکیبات دارویی خاصی در آن مناطق  بدون نیاز به جراحی مجدد چسبندگیها را برطرف نموده و سبب درمان بیماران شود.

از موارد دیگر استفاده از تزریقات داخل ستون فقرات درمان بیماران مبتلا به تنگی کانال نخاع می باشد . در این بیماران تورم بافت نرم داخل کانال نخاع بهمراه تغییر شکل دیسکهای کمری و تغییرات استخوانی سبب تنگ شدن کانال و فشار بر رشته های عصبی میگردد.  تزریق ترکیبات خاص دارویی میتواند با نازک کردن بافت نرم متورم داخل کانال سبب رفع فشار و از بین رفتن علائم فشار روی اعصاب شود. با توجه به اینکه این روش بدون نیاز به بیهوشی انجام میشود در بیماران مبتلا به تنگی کانال نخاعی که عمدتا مسن میباشند میتواند روش درمانی مناسبی برای عمل جراحی باشد.

در کلیه بیماران ذکر شده انجام تزریقات داخل کانال نخاع باید در اتاق عمل و با استفاده از دستگاه فلوروسکوپ و شرایط کاملا استریل انجام شود.

مراجعه بیماران  مبتلا به کمردرد و دردهای انتشار یافته به اندام تحتانی به کلینیک های درد راههای جدیدی را جهت درمان پیش رویشان قرار خواهد داد.

 

دکتر مجید حیدریان

فوق تخصص درد

رفرنسها:

Buenaventura RMDatta SAbdi SSmith HS.Systematic review of therapeutic lumbar transforaminal epidural steroid injections. Pain Physician. 2009 Jan-Feb;12(1):233-51 

Transforaminal Epidural Steroid Injections in Lumbosacral RadiculopathyA Prospective Randomized StudyVijay B. Vad, MD, Atul L. Bhat, MD,• Gregory E. Lutz, MD, and Frank Cammisa, SPINE Volume 27, Number 1, pp 11–16 

Study Protocol- Lumbar Epidural Steroid Injections for Spinal Stenosis (LESS): a double-blind randomized controlled trial of epidural steroid injections for lumbar spinal stenosis among older adultsJanna L Friedly, Brian W Bresnahan, Bryan Comstock, Judith A Turner, Richard A Deyo BMC Musculoskeletal Disorders 2012, 13:48  

 AbdiS, Datta S, Trescot AM, Schultz DM, Adlaka R, Atluri SL, et al. Epidural steroids in the management of chronic spinal pain: a systematic review. Pain Physician 2007;10:185-212 

Buenaventura RM, Datta S, Abdi S, Smith HS. Systematic review of therapeutic lumbar transforaminal epidural steroid injections. Pain Physician 2009;12:233-51

 Lee JW, Kim SH, Lee IS, Choi JA, Choi JY, Hong SH, et al. Therapeutic effect and outcome predictors of sciatica treated using transforaminal epidural steroid injection. AJR Am J Roentgenol 2006;187:1427-31




دوشنبه 91/10/25 | 7:49 عصر | khedri | نظر

ورزش منظم مانند ورزش های صبحگاهی، پیاده روی و شنا در جلوگیری از بروز دیسک کمر مناسب است؛ چرا که این ورزش ها به تقویت عضلات کمر و پشت کمک می کند .
80 درصد افراد در زندگی خود دچار کمر درد می شوند، در هر لحظه از زمان حدود 20 درصد افراد کمر درد دارند که مبین شیوع این عارضه بسیار بالا است. کمردرد گران ترین بیماری افراد بالغ است. این بیماری زیان اقتصادی بسیاری اعم از دست دادن ساعات کاری و غیره را برای فرد به ارمغان می آورد. علت های متفاوتی برای کمر درد وجود دارد. این علل ممکن است خارج از ستون فقرات و حتی علت هایی باشد که منشا ستون فقرات و شامل صدمات استخوانی و تومورها باشند.
ستون فقرات از یک سری مهره ها تشکیل شده است که ازنظر آناتومیک شامل 3 قسمت مهره های گردنی (7 مهره)، مهره های پشت (12 مهره) و 5 مهره کمر می باشد. از آنجا که مهره های گردن و کمر بیشترین حرکت را دارند بنابراین به صورت خود به خودی گردن و کمر عمده ترین دیسک ها را تشکیل می دهند و در 2 مهره پایین کمر و 3 مهره گردن که بیشترین حرکت را دارند صدمه بیشتری به آنها وارد می شود. یک دیسک دارای یک قسمت بیرونی شامل الیاف فیبروز و یک هسته ژلاتینی مرکزی است که این هسته ژلاتینی خاصیت خون رسانی در بالغین را ندارد و با افزایش سن، آب داخل آن کم می شود و در نتیجه در mri رنگ دیسک را سیاه تر نشان می دهد. این عارضه کاملا طبیعی بوده و در اثر افزایش سن به این شکل درآمده است که هیچ جای نگرانی نیست؛ چرا که بعضاً برخی بر این باورند که این رنگ سیاه دیسک خطرناک بوده و باید سریعاً عمل جراحی بر روی آن صورت گیرد.
دیسک به صورت بالشتک بین دو مهره عمل می کند و ضربات وارده را با حالتی بالشتکی که دارد بین ستون فقرات پخش می کند بنابراین هرچه در تعادل دیسک اختلال بوجود آید و به قسمت ژلاتینی فشار وارد شود باعث می شود الیاف نتوانند هسته ژلاتینی را در خود نگه دارند و در نتیجه دیسک به سمت بیرون برجسته می شود. در نهایت بیماران به طور طبیعی با علامت دردهای تیر کشنده از ناحیه کمر به سمت لگن، پا و اندام تحتانی به پزشک مراجعه می کنند. این درد از نظر پزشکی درد مکانیکال بوده که در زمان خوابیدن، راه رفتن و ایستادن بروز می کند.
فشاری که هنگام نشستن به کمر وارد می شود برابر فشاری است که هنگام ایستادن به مهره های کمر وارد می شود. از آنجا که درد دیسک کمر درد مطلقی نیست بنابراین در اکثر موارد در بیماران اختلال حس در پا ایجاد می شود و بیماران از سوزن سوزن، گزگز، مورمور و سرمای غیرعادی در پا شکایت دارند. این بیماران به لحاظ کاهش قدرت پا و اختلال حس پا نمی توانند در قسمت مچ پا به سمت بالا حرکت کرده لذا توصیه می شود به محض مشاهده اختلال در قدرت پا به پزشک مراجعه نمایند؛ چرا که این علامت خطرناکی است و باید کمتر از 24 ساعت عمل جراحی صورت گیرد که در غیر این صورت بیمار بهبود نمی یابد.
استراحت اولین گام در درمان دیسک کمر است. این بیماران باید چند روز به صورت مطلق همراه با مصرف دارو استراحت کنند. بعضاً بیماران به منظور درمان ازمصرف داروهای مسکن و ضدالتهاب اجتناب می کنند در حالی که باید جهت کاهش دردهای عصبی و بهبودی سریع تر و کامل تر از این داروها استفاده شود. بهبود نیافتن دیسک با استراحت، شروع شدن کمر درد بلافاصله با آغاز فعالیت روزانه پس از استراحت، اختلال در حرکت پا و قدرت عضلانی اندام تحتانی از موارد نیازمند عمل جراحی است.
بعضاً گاهی دیسک ها به جای بیرون زدگی جانبی به سمت مرکز زده شده و سبب فشار به نخاع می شود که می تواند بدترین عوارض را که باعث عدم کنترل ادرار و مدفوع می شود در پی داشته باشد در نتیجه این عارضه اورژانسی بوده و باید سریعاً تحت عمل جراحی صورت گیرد. Mri بهترین وسیله تشخیص دیسک است اما از آنجا که mri برای بیماران پرهزینه است بنابراین کمتر برای بیماران تجویز می شود.
در دیسک های گردن سابقاً قسمتی از استخوان لگن قرار داده می شد اما در حال حاضر مواد مصنوعی جایگزین دیسک می شود. از سوی دیگر، در دیسک کمر به طور معمول این کار انجام نمی شود چرا که تمام دیسک کمر تخلیه نمی شود و مهمتر آن که تخلیه تمام دیسک لازم نیست.کشیدن سیگار و برخی مشاغل از عوامل تاثیرگذار در بروز دیسک است لذا توصیه می شود با ورزش مرتب و منظم مانند ورزش های صبحگاهی، پیاده روی و شنا از بروز دیسک کمر جلوگیری کنید؛ چرا که این ورزشها به تقویت عضلات کمر و پشت کمک می کند.
استفاده از صندلی مناسب در محیط کار و استفاده صحیح هنگام بلند کردن اجسام سنگین از توصیه های بهداشتی به منظور کاهش بروز دیسک کمر است.




دوشنبه 91/10/25 | 7:47 عصر | khedri | نظر
کمردرد،مشکل عمومی
کمر دردیک مشکل عمومی است. اما به طور اساسی مواردآسیب جدی و یا دائمی دراین رابطهاندک است. در نتیجه در موارد زیادی می توانبه این مشکل فائق آمد.
باید بهخاطر سپرد که کمکی که انسان می تواندبرای کاهش درد کمر خودش انجامدهد، معمولاًاز معالجه آن بیشتر اهمیت دارد.

درد کمرو چگونگی برخورد به آن


برخلاف روشی که در قدیم برای معالجه درد کمربه کار گرفته می شد، یعنی استراحت کردنبه مدت طولانی، امروز آشکار شده است کهبیش از دو روز(حداکثر) ماندن در رختخواببرای کمر مضر بوده و آن را بدتر می کند.
بیحرکت ماندن کمر به مدت طولانی باعث ضعیفشدن ماهیچه ها و سفت و خشک شدن بدن می شود.
هرچه زودتر بتوانید شروع به حرکت کنید برایکمر شما بهتر است.

مزایایفعال بودن

برایاین که بدنتان سالم بماند، باید هموارهتحرک داشته باشید. انجام فعالیت های بدنیبه طور منظم باعث تقویت ماهیچه ها و استحکامبیشتر استخوان ها می شود. همچنین
باعث تناسب اندام و احساس خوبی در شما میگردد. از طرف دیگر فعالیت بدنی بهتولید ماده شیمیائی ای در بدن کمک می کندکه در کاهش درد بسیار موثر است.
فعالیت هائی نظیر قدم زدن، شنا، دوچرخهسواری، رقص، یوگا و غیره بسیار مفید هستند. همه این ها باعث کشش در ماهیجه هائی کهگرفته و سفت شده اند،می شود و در نتیجه دردرا کاهش می دهند. نرمش و انجام فعالیت هایبدنی باعث کارکرد هرچه بهتر قلبو شش هاهم میشود.

جلوگیریاز درد کمر و کنترل آن
همیشهبه خاطر داشته باشید که جلوگیری از ابتلابه درد مهمتر از معالجه آن می باشد. در زیررهنمود هائی برای جلوگیری و کنترل درد کمرارائه می شود.
  • اولین و مهمترینرهنمود آن است که خودتان را فعال نگاه بدارید.
  • به طور منظمنرمش کنید. این کار ماهیچه های پشت و شکمکه حمایت کننده ستون فقرات هستند را تقویتنموده و از کمر درد جلوگیری می کند.
  • همیشه سعیکنید که قامت خود را راست نگاه دارید. قوزکردن به کمر شما فشار میآورد.
  • خود را دریک وضعیت ثابت به طور طولانی مدت قرار ندهید. به مدت طولانی در یک حالت نشستن، دلیل عمومیبرای ایجاد درد کمر است. اگر ممکن است درهر 20 یا 30 دقیقه یک بار از سر جایتان بلندشوید، نرمشی به بدنتان بدهید و دوباره بنشینید.
  • کسب اطمینانکنید که آیا صندلی ای که روی آن می نشینید،طوری هست که کمر شما را خوب بگیرد(حمایتبکند).
  • تشک الزامینیست که سفت باشد،اما باید طوری باشدکه کمرتان روی آن راحت قرار بگیرد.

بایددانست که انجام بعضی فعالیت های بدنی بهشکل نادرست و به مدت طولانی باعث کمر دردمی گردد. مثلاً ساعت ها در باغچه مشغول کندنزمین شدن و یا انجام ورزشی که بدنتان باآن تناسب ندارد، مضر است. باید به طور منظمکار را قطع کرد، حرکات نرمشی انجام دادتا ماهیچه ها گرم شوند و دوباره شروع بهکار کرد.
موقعیکه می خواهید چیزی را از زمین بلند کنید،مواظب باشید که اولاً زیاد سنگین نباشد. ثانیاً تا جائی که امکان دارد سعی کنیدکه بار را به بدنتان نزدیک کنید.
موقعی کهمی خواهید باری را از زمین بلندکنید و یا روی زمین قرار دهید، به جای اینکه کمرتان را خم کنید، ابتدا شکمتان راتو بدهید و سپس زانوهایتان را خم کرده وبار را گذاشته ویا بردارید.
اجتناباز فشار و ناراحتی های عصبی، تشویش و غیرهو سعی در ایجاد آرامش در خود،
نقش مهمیدر کاهش درد و یا جلوگیری از ایجاد درد کمرایفاء می کند.
در هر حالاگر علیرغم همه مراقبت ها دچار کمر دردشدیدی شدید، استفاده از
قرص هایمسکن مثل Pracetamol توصیه می شود. یا می توانیداز قرص های
ضد تورمنظیر Ibupofen استفاده کنید. همچنین گذاشتنکیسه آب داغ و یا تکه های

جلوگیریاز درد کمر در هنگام کار

خیلیاز ما در سر کار، مجبوریم وقت زیادی را صرفنشستن در پشت کامپیوتر بکنیم.
اگر ما یاد نگیریم که درست بنشینیم، مرتببه خود استراحت ندهیم و به طور صحیح از وسایلتعبیه شده استفاده نکنیم، دچار انواع ناراحتیها و از جمله کمر درد خواهیم شد.
مسلماً صاحب کارها مسئولیت بزرگی در ایجادشرایط بهتر کار با استانداردهای شناختهشده معینی را به عهده دارند.
اما در هر حال خود شما هم می توانید با انجامتمریناتی شرایط کاری بهتری برای خود بوجودآورید. از جمله این که هر ساعت یک بار ازسر جایتان بلند شوید و به انجام تمریناتیکه منجر به کشیده شدن عضلات شما می شود،بپردازید. این کار، گردش خون را افزاییشداده و باعث می شود که اکسیژن بیشتری بهمغز شما برسد، امری که در هشیار ماندن شمابسیار موثر است.

مواردیکه لازم است هنگام نشستن در پشت کامپیوتررعایت کنیم:

1) موقعی که پشت کامپیوتر نشسته اید، چشمانشما باید با قسمت بالای صفحه
کامپیوتر که جلوی شماست، در یک سطح قراربگیرد.
2) هیچوقت تلفن را بین گوش و شانه هایتان قرارندهید. اگر تلفن طولانی مدت بود، آن را مرتباز یک گوش به گوش دیگر خود منتقل کنید، واگر اصولاً شغل شما به گونه ای است که مکالمهبا تلفن بیشترین قسمت کارتان را تشکیل میدهد، بهتر از یک گوشی(Head Set) استفاده کنید.
  1. اگر صندلیشما به گونه ای نیست که قسمت پائین کمرتانرا بپوشاند، خودتان یک پشتی، ( مثلاً بالوله کردن یک حوله) پشت کمرتان قراردهید.


جلوگیریاز درد کمر در هنگام رانندگی

ازکمردرد یا کاهش درد کمر به هنگام رانندگیمفید واقع شوند:
موقعخرید ماشین دقت کنید که وسایل تعبیه شدهدر آن قابل تنظیم باشد. هرچه وسایل بیشترقابل تنظیم باشد به همان اندازه احتمالحفظ وضع راحت به هنگام رانندگی بیشتر خواهدبود. موقع خرید ماشین به موارد زیر توجهکنید:
1) صندلی راحت و کمر را حمایت کند. شیب و ارتفاعآن را بتوانید خودتان تنظیم کنید.
2) به خاطر داشته باشید که به هنگام رانندگی،نشستن به حالت صاف روی صندلی و با راحت بودندر آن می توان از کمر درد اجتناب نمود.
3) سطح صندلی نباید زیاد کوچک یا بزرگ باشد،باید کمی پهن تر از نشیمن گاه شما باشدو شما باید روی آن احساس کنید که کمرتانحفاظت می شود. ضمناً باید فضائی داشته باشیدتا به زانو های شما فشار نیاید.
4) ارتفاع صندلی را طوری تنظیم کنید که پاهایتانبه راحتی بدون کشیده شدن به پدال ها برسد. همینطور دست ها هم باید به آسانی به دندهو غیره برسد.
5) فرمان ماشین باید از نوعی باشد که قابلتنظیم کردن به بالا و پائین و به درون وبیرون باشد، والا فرمان سفت نهایتاً بهکمر شما فشار وارد خواهد ساخت.
6) ماشین با دنده اتوماتیک برای کمر می تواندمفید واقع شود.
- از ماشین خود برای انجام کارهای اداری استفادهنکنید. انجام بعضی از تکالیف اداری و یااستفاده از کامپیوتر دستی( Laptop ) در ماشینکه الزاماً باید روی کار خود خم شوید ، رویکمر شما فشار می آورد. جائی را برای چنانکارهائی انتخاب کنید که بتوانید به طرزدرستی بنشینید.
اگرموقع رانندگی احساس ناراحتی می کنید بهآنچه بدنتان می گوید گوش دهید.
حالت نشستنخود را به طور مرتب تغیر دهید و به مدت طولانیدر یک حالت ننشینید.در روز بیشتر از 4 ساعترانندگی نکیند. در رانندگی های طولانی مدت،لازمست به طور منظم، در هر دو ساعت، 15 دقیقهبه خود استراحت بدهید. از ماشین پیاده شویدو راه بروید.

ند.




دوشنبه 91/10/25 | 7:47 عصر | khedri | نظر


  • در ابتداخیلی سریع و به مقدارزیاد نرمش نکنید، بلکهبه تدریج آن را افزایش دهید.
  • اگر وزنتانزیاد است و یا بدن شما برای نرمش آمادگیندارد، قبل از شروع به نرمش سعی کنید رهنمودهائی در این زمینه کسب کنید.
  • نرمش بیشاز حد و به دنبال هم ممکن است ایجاد آسیبکند. به اندازه لازم نرمش کنید.
  • گرم کردنخود قبل از شروع به نرمش از اهمیت زیادیبرخوردار است. این کار باعث جریان یافتنهر چه بیشتر خون در ماهیچه ها و غضروف هاو غیره شده، از آسیب دیدن آن ها جلوگیریمی کند.
با گرمکردن خود به تدریج ضربان قلب بالا رفته،ماهیچه ها آمادگی بیشتری پیدا نمودهوبدن بهشکل منعطف تری عمل می کند.
کمردرددر کودکان و نوجوانان
 
بایددانست که کمر درد صرفاً در بزرگسالان بروزنمی کند، بلکه کودکان و نوجوانان نیز دچاردرد کمر می شوند. این امر بیشتر به سبک زندگیو نشست و برخاست و زندگی مدرسه ای آن هامربوط می شود. پی گیری آموزش های زیر میتواند کمک کند که بچه شما در مدرسه در وضعسالمی قرار گیرد.
درمورد چگونگی حمل کیف مدرسه:
  1. بچه ها راتشویق کنید که به جای خرید یک کیف تازه مدشده، کیفی خریداری کند که مخصوصاً برایکسانی درست شده است که بار سنگینی را درفاصله زیادی حمل میکنند. هرچند که طبقنظر فیزیوتراپ ها، کیف سنگین به تنهائیموجب کمر درد در کودکان و نوجوانان نمیشود، اما کیف سنگین همراه با سبک نامناسبنشست وبرخاست و غیره در این امر تأثیر گذاراست.
  2. باید از کیفیکه به دو طرف شانه ها وصل می شود، استفادهشود. چون این
  3. نوع کیف هاوزن را به دو طرف بدن به طور مساوی منتقلمی کند و باعث می شود که به یک طرف ستون فقراتفشار زیادی وارد نشود.
طرزچیدن وسایل در کیف باید به این ترتیب باشدکه اول وسایل سنگین در آن قرار گیرند تاموقع حمل، بار سنگین به ستون فقرات و لگنخاصره نزدیک باشند. این امر وزن را از رویشانه برداشته و باعث می شود که کمر درد نگیرد.
  1. بند هائیکه روی شانه ها قرار می گیرند را با بندیکه روی کمر است، تنظیم کنید تا کیف به حالتدنجی روی کمر قرار گیرد.
میزو صندلی و وسایل دیگر:
کودکانو نوجوانان به خاطر استفاده از میز و صندلیو مسایل غیر مناسب در مدرسه به طور خاص درخطر ناراحتی کمر قرار دارند چون مجبورندکه وقت زیادی را برای نشستن صرف کنند. صندلیها یا از قد بچه ها بلند تر هستند و یا کوتاهتر، در نتیجه بچه ها خودشان باید سخت بکوشندکه در کلاس درس به طور صحیح بنشینند.
  1. به هنگامکار کردن روی یک میز، بچه ها باید این طورتصور کنند که با یک نخ یا ریسمانی سر آنها به جائی در بالای سرشان وصل شده شده است. این تصور کمک می کند که آن ها روی میز خمنشوند و یا قوز نکنند، بلکه کاملاً راستو صاف بنشینند.
  1. باید صندلیرا هر چه نزدیک تر به میز قرار داد. در ضمننباید روی لبه صندلی نشست، بلکه حدالمقدورباید در عقب و پشت نشست.
  2. باید بدانیمکه بدن انسان این طور ساخته نشده است کهبتوان به مدت طولانی در یک حالت نشست. لذا،معلمین باید بچه ها را تشویق کنند که وقتیدرس طولانی است، وسط درس بلند شده و سر پابایستند و به بدنشان نرمش بدهند. همچنینآن ها باید در زنگ تفریح فعال باشند.
رهنمودهای عمومی:
هرروز یک ساعت فعالیت بدنی در سطح متوسط برایکودکان و نوجوانان لازم است. فعالیت هایورزشی باعث تحرک و قدرتمند تر شدن ستونفقرات می شود. بچه های فعال، ماهیچههای بهتری خواهند داشت. بچه هائی که ماهیچههای شکمشان قوی است، می توانند قامت بهتریرا برای خود حفظ کنند که این امر از ابتلابه کمر درد جلوگیری می کند. حفظ قامت درست،کلیدی برای داشتن کمر سالم به شمار می رود. ورزش یک هماهنگی و تعادل در بدن بوجود میآورد که برای بدن مفید است. ورزش همچنینباعث می شود که انسان احساس خوبی نسبت بهخودش داشته باشد.
فیزیوتراپها مطرح می کنند که اگر بچه ها به طور منظمبدنشان را در معرض انواع حرکات قرار ندهند،ماهیچه های آنان ضعیف و مفصل هایشان سفتشده و قابلیت انعطاف بدنشان از بین خواهدرفت. در چنین شرایطی کمر آن ها نیز آسیبپذیر خواهد شد. غیر فعال بودن در کودکی ونوجوانی ، تأثیر خود را در بزرگی روی کمربه جا خواهد گذاشت. فرهنگ رفت و آمد با اتومبیلشخصی، شیفتگی به بازی کامپیوتری همراهبا غذای بد و سبک زندگی غیر فعال، همه اینها فعالیت بدنی کودکان را کم
میکند. این نوع سیک زندگی، باعث زیاد شدن وزنشده و در طرز ایستادن و نشستن کودک و نوجوانتأثیر می گذارد که معنی آن این است که مفصلها و ماهیچه ها به اندازه ای که باید درحد نورمال و کافی کار نخواهند کرد. راه هایزیادی وجود دارد که والدین بچه های خودرا در اثنائی که در خانه هستند به فعالیتوا داشته و جلوی عادت های بدشان را بگیرند.
  1. در تعطیلاتآخر هفته راه پیمائی کنید. سعی کنید در پارکبا فرزند خود، فوتبال یا تنیس بازی کنید. به طور کلی سعی کنید تعطیلات فعالی داشتهباشید.
  2. بچه هایتانرا تشویق کنید پیاده و یا دوچرخه ازیک جاده مطمئن به مدرسه بروند و یا از مدرسهبه خانه برگردند.
  3. به خاطر دردکمر بچه را به رختخواب نفرستید. تحرک داشتنو انجام نرمش های معتدل، درد را کمتر میکند و از تکرار آن جلوگیری می کند.
افرادمسن و کمردرد
شماهمانقدر جوان هستید که خودتان احساس میکنید. اما،باید دانست که بالا رفتن سن باناتوانی ها و ناراحتی ها ئی همراه است. ازجمله قادر به حرکت آزادانه و مستقل نبودنبه خاطر مفصل های سفت و یا ماهیچه های ضعیف. فیزیوتراپ ها می توانند با ارائه نرمش هائیدر چگونگی قوی کردن ماهیچه ها کمک نمایند. از این طریق از زمین خوردن افراد مسن جلوگیریخواهد شد. فیزیوتراپ ها در چگونگی انتخابکفش خوب، در استفاده از وسایلی نظیر عصابرای کمک به راه رفتن و غیره نیزمی توانندرهنمود های مفیدی بدهند. این قبیل آموزشها، می تواند باعث شود که شما فعال ماندهو از دچار شدن به بعضی ناراحتی ها ی مربوطبه کمر جلوگیری کنید. کارهائی که فیزیوتراپها می توانند به عنوان معالجه در این زمینهانجام دهند عبارتند از:
1. ارائه برنامهای برای نرمش هائی که جهت ناراحتی های خاصیطرح ریزی شده اند.
2. تحرک دادنبه مفصل ها به منظور کاستن از درد و سفتشدن آن ها.
3. بعضی کمکهای الکتریکی مانند اولترا ساند که برایتسریع در بهبودی مورد استفاده قرار می گیرد.
درصورت احتیاج می توانید از دکتر خود(GP) بخواهیدتا شما را به یک فیزیوتراپ معرفی نماید. برای اطلاع، بهتر است بدانید که فیزیوتراپهای آموزش دیده و وارد به کار خود، حداقلیکی از دو علامت زیر را در کنار نام خودقید کرده اند MCSP : ویا SRP
طرز استفادهصحیح از پله ها
  • روی پله هارا همیشه با لامپ هائی که نور قوی دارند،روشن نگاه دارید.
  • سعی کنیدنوری که روی پله ها می تابد، تا حد امکانبی رنگ و ساده باشد. برای این منظور ازلوستراستفاده کنید.
  • کاغذ دیواریپله ها، هر چقدر کم رنگ باشد بهتر است. اینباعث می شود که نور بیشتری روی پله ها بتابد.
  • هر وقت کهدر شب از پله ها استفاده می کنید، حتماًچراغ روشن کنید تا روی پله ها را خوب ببینید.
  • حتماً، همدر بالای پله ها وهم در پائین، کلید روشنو خاموش کردن لامپ را داشته باشید.
  • موقع تمیزکردن پله ها مواظب سیم یا لوله هائی که ازکنار پله ها رد شده اند، باشید تا مباداپایتان به آن گیر کند.
  • در پائینو یا بالای پله ها وسایلی قرار ندهید کهپایتان به آنها گیر بکند.
  • اگر از عینکبای فوکال (Bifocal) استفاده می کنید، موقعبالا و پائین رفتن از پله ها احتیاط کنید. ولی بهتر است که به جای این نوع عینک، ازدو عینک جداگانه یکی برای خواندن و دیگریبرای دیدن فاصله و غیره استفاده کنید.
  • اگر در روزاز عینک استفاده می کنید، هنگام شب موقعاستفاده از پله ها آن را به چشمتان بزنید.
  • رنگ آمیزیبعضی از موکت ها ممکن است دیدن پله ها رادشوار کند. در این صورت بهتر است روی لبهپله ها چسب های محکمی چسبانده و پله ها رااز یکدیگرجدا کنید.
  • از لباس هایدراز یا لباس هائی که پشت آن ها به زمینکشیده می شوید، موقع بالا و یا پائین رفتناز پله ها استفاده نکنید. چون ممکنست زیرپایتان گیر کند و شما زمین بخورید.
  • سعی کنیدعادت کنید که برای بالا و پائین رفتن ازپله ها؛ از میله های کنار پله ها استفادهبکنید.



دوشنبه 91/10/25 | 7:46 عصر | khedri | نظر
 

آموزش روش صحیح نرمش ها جهت درمان کمردرد

1- پیاده روی و دویدن آرام

پیاده روی باعث کاهش وزن می شود و می توان گفت بهترین ورزش جهت کم کردن وزن، پیاده روی یا دویدن آرام می باشد. پیاده روی علاوه بر کاهش وزن باعث پیشگیری از گسترش پوکی استخوان می شود.

پیاده روی در فضای باز و محیطی آرام و نشاط بخش، باعث درمان افسردگی و ناراحتی روانی و کمردردهای حاصل از این ناراحتی می شود

روش انجام:

پیاده روی را از مقدار کم (پنج دقیقه در روز) شروع کرده و اندک اندک آن را زیاد کنید و به نیم ساعت در روز برسانید.

مقدار پیاده روی برای کاهش وزن باید از 20 دقیقه بیشتر باشد.

پیاده روی باید با سرعتی متوسط انجام گیرد. برای به دست آوردن سرعت پیاده روی باید از ضربان قلب استفاده کنید. برای این کار نبض خود را در حین پیاده روی بشمارید. سپس با استفاده از فرمول زیر سرعت پیاده روی را به دست آورید:

(تعداد نبض در یک دقیقه در حالت پیاده روی = سن -180)

اگر نبض شما کمتر می زند، سرعت خود را بالا ببرید و اگر نبض شما سریع تر می زند، باید سرعت پیاده روی را کمتر کنید.

 

2- شنا و انجام حرکات در آب

شنا یکی از ورزش های مفید برای بسیاری از کمردردها می باشد. فشار آب روی عضلات بدن باعث قوی و مستحکم شدن آن ها می شود. آب باعث کاهش وزن بدن می گردد و فشار وارد بر ستون فقرات کم می شود. از طرفی آب در برابر حرکات بدن مقاومت می کند و انجام حرکات نیاز به قدرت بیشتری دارند.

 

روش انجام:

ابتدا به طور آرام وارد قسمت کم عمق استخر شوید و از شیرجه زدن و جهش در آب خودداری کنید، سپس به طور آرام در آب قدم بزنید. بعد به طرف پشت و از سمت چپ و راست در آب قدم بزنید و بعد از آن سعی کنید از جلو و سپس از پشت روی آب دراز بکشید.

 

3- انجام حرکات روی صندلی

حرکت اول:

روی صندلی بنشینید و بدن را به سمت جلو خم کنید. هنگام خم شدن به سمت جلو عضلات خود را راحت قرار دهید و شانه ها را به سمت جلو آزاد کنید و اجازه دهید دستان شما به طرف پایین کشیده شوند. 5 ثانیه در این حالت قرار بگیرید، سپس به حالت اول بر گردید و 5 ثانیه صبر کنید. این حرکت را سه بار تکرار کنید.

 

حرکت دوم:

روی صندلی نشسته و یک زانوی خود را به بغل بگیرید و 10 ثانیه صبر کنید، سپس زانوی دیگر را در بغل گرفته و 10 ثانیه صبر کنید. این حرکت را پنج بار تکرار کنید.

 

 

4- انجام حرکات به حالت درازکش

حرکت اول:

به پشت روی زمین دراز بکشید و سپس زانوهای خود را توی شکم خود جمع نمایید و با دست های خود دور زانوها را قلاب کرده و زانوها را به طور کامل به شکم بچسبانید. 10 ثانیه در این حالت باقی بمانید و سپس به آرامی پاها را رها کرده و روی زمین بگذارید. این حرکت را سه مرتبه انجام دهید ( انجام این حرکت در هنگام کمردرد اشکالی ندارد).

هنگام بلند کردن اجسام از زمین، کمر خود را راست نگه دارید و زانوهای خود را خم کنید و هرگز از کمر خم نشوید

 

حرکت دوم:

به پشت روی زمین دراز بکشید. اکنون دست های خود را به حالت کشیده در بالای سر خود قرار دهید و سعی کنید بدن خود را بکشید (مثل این که می خواهید خود را چند سانتی متر بلندتر کنید). در این حالت عضلات شما کشیده می شود و قوس کمر شما بیشتر می شود، به طوری که احساس می کنید تنها پاشنه های پا و بالای کمر شما روی زمین است. 10 ثانیه در این حالت باقی بمانید. سپس 10 ثانیه به حالت درازکش استراحت کنید. این حرکت را سه مرتبه تکرار کنید (این حرکت برای افرادی که قوس کمرشان کم شده است و یا دیسک های یا مهره های آن ها فشرده است، مفید است).

 

 

حرکت سوم:

به پشت روی زمین دراز بکشید و پاهای خود را صاف و کشیده روی زمین قرار دهید. اکنون پای راست خود را از زمین بلند کنید و 10 ثانیه آن را بالاتر از زمین قرار دهید. سپس پای راست را روی زمین قرار داده و پس از 3 ثانیه استراحت پای چپ را بلند کنید و 10 ثانیه آن را بالا نگه دارید. سپس 3 ثانیه استراحت کرده و حرکت را از اول شروع کنید. این حرکت را سه بار تکرار کنید (انجام این حرکت باعث تقویت عضلات شکم و پاها می شود و انجام آن در زمان کمردرد، بدون اشکال است).

 

توصیه هایی برای جلوگیری از کمردرد

پیشگیری از درد کمر

1- هنگام بلند کردن اجسام سنگین، کمر خود را راست نگه دارید و زانوهای خود را خم کنید و اجازه دهید پاهایتان کار را انجام دهد. برای بلند کردن اجسام خم نشوید.

 

2- کفش های پاشنه کوتاه و راحت بپوشید. هرچه پاشنه کفش بلندتر باشد، کمر شما در وضعیت غیر طبیعی تری قرار می گیرد.

 

3- هنگام نشستن، یک صندلی محکم و دسته دار انتخاب کنید. پشت خود را راست نگه دارید و شانه های خود را شل کنید. زانوهای خود را کمی بالاتر از مفصل ران قرار دهید (به طور مثال یک چهارپایه ی کوتاه یا کتاب زیر پای خود بگذارید). کف پای خود را صاف روی زمین قرار دهید.

 

اگر خسته اید، از انداختن خود روی صندلی خودداری کنید. در عوض زانوی خود را خم کنید و طوری دراز بکشید که کمرتان با زمین تماس یابد. وقتی برای مدتی طولانی نشسته و یا ایستاده اید، گودی طبیعی کمر (لوردوز) را با کشیدن متناوب شانه ها رو به عقب، برقرار کنید تا آن که فشار کمی روی کمر و لگن خود احساس نمایید.

 

4- هنگام ایستادن وزن خود را به طور مساوی روی دو پای خود قرار دهید. از قفل کردن زانوها به هم خودداری کنید. با انقباض عضلات شکم، کمر خود را راست نگه دارید.

 

5-  وزن خود را در حد مطلوب نگه دارید. چاقی، فشار وارد بر کمر شما را زیاد می کند.

 

6- روی تشک نسبتا سفت بخوابید، یا یک تخته زیر تشک خود قرار دهید. به خاطر داشته باشید که تشک فرسوده می شود. وقتی تشک تان شل شد، آن را دور بیندازید و یک تشک محکم و نو بخرید.

 

7- از ورزش ها و تمرین های بدنی پر خطر مثل فوتبال، قایقرانی، شیرجه، بولینگ، دویدن تند یا در سرازیری دویدن و وزنه برداری خودداری کنید.

 

نویسنده : سیدشهرام شمس - ساعت 7:16 ‎ق.ظ روز 1390/11/10
 

ورزش درمانی باعث درمان انواع مختلف کمردرد می شود. ورزش تاثیرات مختلفی روی اعضای بدن می گذارد که این تاثیرات دارای فواید درمانی زیادی هستند و به این شکل باعث درمان علت های اصلی کمردرد می گردد.

 


ورزش کمردرد

 

تاثیرات درمانی ورزش بر کمردرد

- ورزش منظم، باعث کاهش وزن افراد چاق و رسیدن به وزن متناسب می شود. این موضوع فشار وارد بر کمر را کم کرده و باعث درمان کمردردهایی می شود که به خاطر اضافه وزن ایجاد شده اند.

 

- ورزش باعث بیشتر شدن انعطاف بدنی می گردد. انعطاف بدنی، توانایی حرکات بدن در جهات مختلف را افزایش می دهد و کمردردهای حاصل از خشکی کمر را درمان می کند.

 

- به وسیله ی ورزش های مخصوص می توان عضلات شکم و کمر را تقویت کرد. عضلات قوی از ستون فقرات محافظت می کنند و از آسیب دیدگی آن جلوگیری می نمایند. عضلات نیرومند می توانند از دیسک های آسیب دیده حفاظت کنند و کمردردهای حاصل از صدمات دیسک را درمان نمایند.

 

آموزش روش صحیح نرمش ها جهت درمان کمردرد

1- پیاده روی و دویدن آرام

پیاده روی باعث کاهش وزن می شود و می توان گفت بهترین ورزش جهت کم کردن وزن، پیاده روی یا دویدن آرام می باشد. پیاده روی علاوه بر کاهش وزن باعث پیشگیری از گسترش پوکی استخوان می شود.

پیاده روی در فضای باز و محیطی آرام و نشاط بخش، باعث درمان افسردگی و ناراحتی روانی و کمردردهای حاصل از این ناراحتی می شود

روش انجام:

پیاده روی را از مقدار کم (پنج دقیقه در روز) شروع کرده و اندک اندک آن را زیاد کنید و به نیم ساعت در روز برسانید.

مقدار پیاده روی برای کاهش وزن باید از 20 دقیقه بیشتر باشد.

پیاده روی باید با سرعتی متوسط انجام گیرد. برای به دست آوردن سرعت پیاده روی باید از ضربان قلب استفاده کنید. برای این کار نبض خود را در حین پیاده روی بشمارید. سپس با استفاده از فرمول زیر سرعت پیاده روی را به دست آورید:

(تعداد نبض در یک دقیقه در حالت پیاده روی = سن -180)

اگر نبض شما کمتر می زند، سرعت خود را بالا ببرید و اگر نبض شما سریع تر می زند، باید سرعت پیاده روی را کمتر کنید.

 

2- شنا و انجام حرکات در آب

شنا یکی از ورزش های مفید برای بسیاری از کمردردها می باشد. فشار آب روی عضلات بدن باعث قوی و مستحکم شدن آن ها می شود. آب باعث کاهش وزن بدن می گردد و فشار وارد بر ستون فقرات کم می شود. از طرفی آب در برابر حرکات بدن مقاومت می کند و انجام حرکات نیاز به قدرت بیشتری دارند.

 

روش انجام:

ابتدا به طور آرام وارد قسمت کم عمق استخر شوید و از شیرجه زدن و جهش در آب خودداری کنید، سپس به طور آرام در آب قدم بزنید. بعد به طرف پشت و از سمت چپ و راست در آب قدم بزنید و بعد از آن سعی کنید از جلو و سپس از پشت روی آب دراز بکشید.

 

3- انجام حرکات روی صندلی

حرکت اول:

روی صندلی بنشینید و بدن را به سمت جلو خم کنید. هنگام خم شدن به سمت جلو عضلات خود را راحت قرار دهید و شانه ها را به سمت جلو آزاد کنید و اجازه دهید دستان شما به طرف پایین کشیده شوند. 5 ثانیه در این حالت قرار بگیرید، سپس به حالت اول بر گردید و 5 ثانیه صبر کنید. این حرکت را سه بار تکرار کنید.

 

حرکت دوم:

روی صندلی نشسته و یک زانوی خود را به بغل بگیرید و 10 ثانیه صبر کنید، سپس زانوی دیگر را در بغل گرفته و 10 ثانیه صبر کنید. این حرکت را پنج بار تکرار کنید.

 

 

4- انجام حرکات به حالت درازکش

حرکت اول:

به پشت روی زمین دراز بکشید و سپس زانوهای خود را توی شکم خود جمع نمایید و با دست های خود دور زانوها را قلاب کرده و زانوها را به طور کامل به شکم بچسبانید. 10 ثانیه در این حالت باقی بمانید و سپس به آرامی پاها را رها کرده و روی زمین بگذارید. این حرکت را سه مرتبه انجام دهید ( انجام این حرکت در هنگام کمردرد اشکالی ندارد).

هنگام بلند کردن اجسام از زمین، کمر خود را راست نگه دارید و زانوهای خود را خم کنید و هرگز از کمر خم نشوید

 

حرکت دوم:

به پشت روی زمین دراز بکشید. اکنون دست های خود را به حالت کشیده در بالای سر خود قرار دهید و سعی کنید بدن خود را بکشید (مثل این که می خواهید خود را چند سانتی متر بلندتر کنید). در این حالت عضلات شما کشیده می شود و قوس کمر شما بیشتر می شود، به طوری که احساس می کنید تنها پاشنه های پا و بالای کمر شما روی زمین است. 10 ثانیه در این حالت باقی بمانید. سپس 10 ثانیه به حالت درازکش استراحت کنید. این حرکت را سه مرتبه تکرار کنید (این حرکت برای افرادی که قوس کمرشان کم شده است و یا دیسک های یا مهره های آن ها فشرده است، مفید است).

 

 

حرکت سوم:

به پشت روی زمین دراز بکشید و پاهای خود را صاف و کشیده روی زمین قرار دهید. اکنون پای راست خود را از زمین بلند کنید و 10 ثانیه آن را بالاتر از زمین قرار دهید. سپس پای راست را روی زمین قرار داده و پس از 3 ثانیه استراحت پای چپ را بلند کنید و 10 ثانیه آن را بالا نگه دارید. سپس 3 ثانیه استراحت کرده و حرکت را از اول شروع کنید. این حرکت را سه بار تکرار کنید (انجام این حرکت باعث تقویت عضلات شکم و پاها می شود و انجام آن در زمان کمردرد، بدون اشکال است).

 

توصیه هایی برای جلوگیری از کمردرد

پیشگیری از درد کمر

1- هنگام بلند کردن اجسام سنگین، کمر خود را راست نگه دارید و زانوهای خود را خم کنید و اجازه دهید پاهایتان کار را انجام دهد. برای بلند کردن اجسام خم نشوید.

 

2- کفش های پاشنه کوتاه و راحت بپوشید. هرچه پاشنه کفش بلندتر باشد، کمر شما در وضعیت غیر طبیعی تری قرار می گیرد.

 

3- هنگام نشستن، یک صندلی محکم و دسته دار انتخاب کنید. پشت خود را راست نگه دارید و شانه های خود را شل کنید. زانوهای خود را کمی بالاتر از مفصل ران قرار دهید (به طور مثال یک چهارپایه ی کوتاه یا کتاب زیر پای خود بگذارید). کف پای خود را صاف روی زمین قرار دهید.

 

اگر خسته اید، از انداختن خود روی صندلی خودداری کنید. در عوض زانوی خود را خم کنید و طوری دراز بکشید که کمرتان با زمین تماس یابد. وقتی برای مدتی طولانی نشسته و یا ایستاده اید، گودی طبیعی کمر (لوردوز) را با کشیدن متناوب شانه ها رو به عقب، برقرار کنید تا آن که فشار کمی روی کمر و لگن خود احساس نمایید.

 

4- هنگام ایستادن وزن خود را به طور مساوی روی دو پای خود قرار دهید. از قفل کردن زانوها به هم خودداری کنید. با انقباض عضلات شکم، کمر خود را راست نگه دارید.

 

5-  وزن خود را در حد مطلوب نگه دارید. چاقی، فشار وارد بر کمر شما را زیاد می کند.

 

6- روی تشک نسبتا سفت بخوابید، یا یک تخته زیر تشک خود قرار دهید. به خاطر داشته باشید که تشک فرسوده می شود. وقتی تشک تان شل شد، آن را دور بیندازید و یک تشک محکم و نو بخرید.

 

7- از ورزش ها و تمرین های بدنی پر خطر مثل فوتبال، قایقرانی، شیرجه، بولینگ، دویدن تند یا در سرازیری دویدن و وزنه برداری خودداری کنید.

 




دوشنبه 91/10/25 | 7:44 عصر | khedri | نظر
مطالب جدید تر مطالب قدیمی تر