عکس ها و شنیدنی ها از خورموج - مند خورموج(خلتک)
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

درباره روستای گلستان ساحلی

روستای گلستان در استان بوشهر واز توابع شهرستان دشتی در فاصله 80 کیلومتری شهر خورموج قرار دارد این روستا در آن منطقه به نامهای دیگر نیز شناخته می شود بلنگستان و یا بلنگسو از نامهای دیگر این روستا ست ،این روستا در مجاورت دریای نیلگون خلیج فارس قرار دارد و یک روستای ساحلی به شمار می آید سواحل زیبا و بکر این روستا مثال زدنی است ،این روستا از طرف شرق به کوه و از طرف غرب به دریای خلیج فارس امتداد پیدا می کند . این روستا با 180 خانوار و هزار نفر جمعیت درکنار ساحل خلیج فارس و فاصله روستا تا آب دریا کمتر از 15 متر است ، اب دریا هرسال به روستا نزدیکتر میشود و خانه های نزدیک روستا را تهدید می کند .

 

لهجه مردم روستا به گویش دشتی که در بعضی از کلمات به گویش تنگستانی نیز صحبت می کنند و میشه گفت چیزی بین گویش دشتی و تنگستونی میباشد ، مردم این روستا به سریع حرف زدن نیز معروفند تا حدی که در بعضی مواقع خود مردم آن روستا کلماتی که بین آن ها رد وبدل میشود را متوجه میشوند و غیر از خود آنها آنجا باشد باید برای او ترجمه شود .

 مردمان این روستا همانند همه جنوبی ها انسانهایی خونگرم و مهمان نوازند کافیست که یک بار از روستا دیدن کنید تا به چشم با این مردم آشنا شوید، خاکی بودن و خوش رویی وساده بودن از ویزگی های مردم این روستاست . اکثر مردم روستا به کار صیادی مشغواند واز دریا که بزرگترین نعمت الهی که خداوند به این منطقه داده امرار معاش می کنند.

 در این روستا مراسمات به طور بسیار با شکوهی برگزار میگردد از ولادت ها وشهادت های ائمه بزرگوارمان گرفته تا جشن ها و مراسماتی که مخصوص ایران اسلامی بزرگ هستش،مراسمات ماه محرم و صفردر روستا بطور خاص و ویژه برگزار می گردد و مراسماتی همچون رحلت امام(ره)، ماه مبارک رمضان ، ولادت ائمه ، مبعث پیامبر اعظم و جشن پیروزی انقلاب اسلامی وعید نوروز از جمله آنهاست .

چاه زیبا و دارای آب شیرن در ساحل زیبای خلیج فارس

 

در روستای گلستان از توابع شهرستان دشتی واستان بوشهر چاهی بسیار زیبا در کنار دریا وجود دارد این چاه که به فاصله بسیار نزدیک به دریا که تنها ده متر با آب دریا فاصله دارد دارای آب شیرین و قابل آشامیدن است وبا جذر و مد دریا آب چاه نیز بالا و پایین میرود در زمان های قدیم از آب این چاه که در زمان ساسانیان حفر شده برای آشامیدن استفاده میشد،  ولی آلان بخاطر مسائل بهداشتی دیگر آب آن چاه فقط برای حیوانات اهلی و استحمام اهالی روستا که درآب دریا شنا کرده اند برای شیرین کردن بدن خودشان استفاده میشود، دوچاه دیگر نیز که شبیه به این چاه هستش در5 کیلومتری روستای گلستان در روستای لاور ساحلی قرار دارد .در آیندهای نزدیک عکسی از این چاه زیبا رادر وبلاگم برای شما حتما میزارم.




سه شنبه 92/1/20 | 5:51 عصر | khedri | نظر

 

روستای گلستان در استان بوشهر واز توابع شهرستان دشتی در فاصله 80 کیلومتری شهر خورموج قرار دارد این روستا در آن منطقه به نامهای دیگر نیز شناخته می شود بلنگستان و یا بلنگسو از نامهای دیگر این روستا ست ،این روستا در مجاورت دریای نیلگون خلیج فارس قرار دارد و یک روستای ساحلی به شمار می آید سواحل زیبا و بکر این روستا مثال زدنی است ،این روستا از طرف شرق به کوه و از طرف غرب به دریای خلیج فارس امتداد پیدا می کند . این روستا با 180 خانوار و هزار نفر جمعیت درکنار ساحل خلیج فارس و فاصله روستا تا آب دریا کمتر از 15 متر است ، اب دریا هرسال به روستا نزدیکتر میشود و خانه های نزدیک روستا را تهدید می کند .

ادامه مطلب...


دوشنبه 92/1/19 | 3:8 عصر | khedri | نظر

دشتی و قومیت

من سالهاست که بر روی اقوام دشتی مطالعه می کنم . و نکات جالبی را دریافته ام این اقوام با این که دارای نژاد مختلفی هستند ولی همه در کنار هم برادروار زندگی می کرده اند. چیزی که در اسلام نیز توصیه شده است و تاریخ این سرزمین یعنی ا
ستان بوشهر این امر را برای ما ثابت می کند که می شود در کنار هم بود و اتحاد داشت حال از هر قوم و هر نژادی که می خواهند باشند و دشتی الگو و نمونه خوبی برای این امر خدایی محسوب می شود و خدا را از این بابت شکر می کنم.
چند روز پیش به چارک رفتم روستایی که از قدمت طولانی در دشتی برخوردار است و انسانهای خون گرم و مون و مهمانوازی دارد. در چارک پیش سید بزرگواری که نامش غلام حسین حسینی بود رفتم و سوالاتی در مورد اصل و نسب چارکی ها پرسیدم که این روایت مشهورتر و منطقی تر بود و ان را برای شما شرح می دهم:

مردمی از چارک بند رعباس به سوی دشتی در استان بوشهر مهاجرت می کنند و در دشتی پخش می شوند عده ای از انان به چارک کنونی امده روستایی را به نام موطن اصلی خود چارک نامگذاری می کنند. به خاطر همین رجوع کردیم به چارک بندر عباس و نگاهی به اصل نسب و وجه تسمیه این روستا می اندازیم:

دهستان چارک ده آبادی است و یکی از بنادر پرجنب‌وجوش منطقه شیبکوه‌است.(1)


وجه تسمیه روستا به چه علت نام روستا را چارک نامیده اند:

روایت است که زنی در آن ناحیه بوده بنام «رقیه» چاه آبی داشته که آبش شیرین بوده و آب از چاه می‌کشیده و می‌فروخته، آن چاه بین مردم منطقه به «چاه رقیه» مشهور می‌گردد، که با گذشت زمان به چارک تبدیل می‌شود، و هم چنین منطقه نیز به نام چارک نامگذاری می‌شود.(2)

اصل نصب :

بیش تر آن ها از نژاد عرب هستند، و به زبان عربی و فارسی تکلم می‌کنند.(3)

و نگاهی هم به حاکم و بزرگ ان شهر می اندازیم:

شیخ صالح بن شیخ محمد آل علی کسی بوده است که چارک را مقر حکمرانی خود قرار داده‌است. اولین کسی که حاکم آنجا بوده‌است: شیخ محمد بن شیخ حسن آل علی بودند، اما آخرین کسی که زمام حکم در قبضه داشتند شیخ عبدالله بن شیخ محمد آل علی بوده‌است.(4)

و این اقوام در دشتی معروف به فقیه هستند و در فقیه حسنان و روستاهای دیگر زندگی می کرده اند.
و اما امروزه چهار قوم در چارک دشتی زندگی می کنند که عبارتند از :
قایدی ها که لر هستند
فقیه که چارکی اصل هستند
سادات که جدشان امیر دیوان است
و سالمی ها که از اطراف دشتی به چارک امده اند .

و اما قوم دیگری که به دشتی مهاجرت کردند و با چارکی ها وصلت کردند معروف به خلیفه ای هستند که اول به تنگستان و بعد به دشتی مهاجرت کردند:

از جمله اقوامی که در متون تاریخی از آن ها نام برده شده است بنی هاجر، مطاریش و بنی رومی می باشد که خلیفه ها از همین طوایف هستند که بعضی در 
تنگستان مانده اند و بعضی هم در دشتی با چارکی ها وصلت کرده اند(5)
که به نام های حیدری معروف هستند و بعد روستاهایی به نام منقل و را تشکیل دادند.




شنبه 91/12/26 | 6:42 عصر | khedri | نظر

امامزاده دو قلو- گنخک جنوبی

      بومیان به این امامزاده«آغی جمولی» گویند.بقعه در حدود یک کیلومتری شرق گنخک هیرونی(جنوبی)،200 متری شرق بزرگراه بوشهر- عسلویه و در مجاورت تپه ای مشهور به «تل سنگری» قرار دارد.قابل ذکر است که، گنخک هیرونی جنوبی ترین نقطه از شهرستان دشتی      می باشد که در بخش کاکی،14 کیلومتری شهر کاکی- مرکز بخش- و روی طول جغرافیایی 51 درجه و 39 دقیقه،عرض جغرافیایی 28 درجه و 15 دقیقه و در ارتفاع 50 متری از سطح دریا واقع شده است.

      در حال حاضر، در این مکان نه سنگ قبری و نه حصاری ، اما در گذشته در این مکان دو قبر کوچک منقّش به صورت دو طفل وجود داشت که بر بالای هر کدام،دو گنبدچه سنگ و گچی به ارتفاع حدود 50 سانتی متر ساخته شده بود و دورشان نیز حصاری کوتاه(به لهجه محلی به آن کره چین می گویند)احاطه کرده بود.زنان روستا طبق رسمی دیرینه ، هرگاه گنبدچه ها فرسوده می شد، به صورت دسته جمعی به آن جا می رفتند و با گچ محلی دست ساز و بدون کمک مردان به بازسازی آنجا می پرداختند و سپس بعد از ادای نذر و برافروختن شمع به روستا بر می گشتند.

       بنا به گفته مشهدی منصور صمدی- از مطلعین و معمرین گنخک هیرونی – در قدیم این دو گنبدچه توسط افرادی از نیروهای دولتی که در حوالی این مکان اطراق کرده بودند، جابجا می شوند و دچار صدماتی می گردند که بعد از رفتن ستون، اهالی روستا دوباره آنها را به جای اول گذاشته و تعمیر می کنند.در مورخ17/11/1386 ش که به دیدن این بقعه رفته بودم،با کمال تاسف دیدم،هر دو توسط عده ای لعین کنده شده و اگر چیز قیمتی هم داشت، با خود برده اند.

       در مورد صاحبان این دو قبر، نظر واحدی وجود ندارد.آقای مشهدی محمد حسین دهقان،پیرمرد 100 ساله و از مطلعین روستای گنخک کورا،بر این عقیده است که، اینان فرزندان شاه فرج الله، ملقب به امیر دیوان(مدفون در کوههای جاشک)هستند و عده ای نیز بر این باورند که، این دو نفر از علویانی هستند که در زمان حجاج بن یوسف سقفی از ترس جان به این منطقه پناه آورده و در گذشته اند.

     آری همان طور که گذشت، مدفونان در این قبور با وجود اینکه اسم امامزاده با خود دارند،مع الوصف فاقد حتی یک سایبانند و این شایسته شأن صاحبان این قبور نیست؛لذا از خیرین و نیکوکاران ونیز اداره اوقاف و امور خیریه استان تقاضا می گردد که در این خصوص اقدام لازم و عنایت کافی مبذول فرمایند تا بدین وسیله ذخیره ای برای عاقبت خود فراهم نمایند.

   منبع:http://www.nagirom.blogfa.com/                                  

بر گرفته از کتاب زیارتگاه های استان بوشهر نوشته غلامحسین هادی نژاد



شنبه 91/12/26 | 6:40 عصر | khedri | نظر

آیت الله حاج شیخ حسن امامی حجتی که بود؟

آیت الله حاج شیخ حسن امامی حجتی معروف به شیخ حسن کردوانی فرزند "شیخ محمد" فرزند "شیخ حسین" فرزند "شیخ عبدالعلی" بود. وی شیخی کامل ،سالک،متقی و پرهیز گار که با تمام مردم روی خوش و خلقی عالی داشته و از مفاخر سلسله شیوخ بحرینی و علمای دشتی بودند. و در آبادی عالم پرور کردوان دشتی متولد شد و از همان دوران نزد پدر بزرگوارش که اهل فضل و کمال و تحصیلکرده نجف اشرف بودند شروع به فراگیری قران و علوم دینی نمود. آنگاه به نجف اشرف مشرف و به مدت هشت سال به کسب علم و کمال نزد علمای حوزه علمیه نجف پرداخته و سپس به کردوان علیا مراجعت و شروع به ترویج علوم دینی و برپایی کلاس دینی نمود. وی در ابتدای تدریس از شهرتی ارزنده برخوردار گردید که مجلس ایشان همواره محل تجمع علما و ادبا و اهل علم و حلم بوده است. _ مردم آبادی کردوان علیا از آن مجلس بسیار خاطرات دارند _ حدود بیست سال از عمر خود را به همین منوال در دشتی در راه خدمت به اشاعه فرهنگ اسلامی صرف کردند. بار دیگر به نجف اشرف مهاجرت کرده و تا سال 1350 ه.ش به دلایل سیاسی حاکم بر دولت وقت عراق ایشان از نجف به قم رجعت می کنند و به مطالعه و تحقیق خویش در زمینه علوم دینی ادامه دادند. ایشان مجتهدی بودند که اوقاتی از سال دشتی را با قدوم خود مزین می نمایند. که در این ایام مجالسی با حضور علما و ادبا استان برگزار می شد که بدینوسیله از اقصی نقاط استان به حضور مرحوم آیت الله امامی حجتی می رسیدند. منزل ایشان نیز در قم محل آمد و شد مردم مختلف ایران اسلامی خاصه دشتی ها بود. به خاطر مقام علمی و خلوص نیتی که شهره خاص و عام بود در منطقه از پایگاه بس والایی برخوردار بودند. وی در طول دوران تدریس شاگردانی زیادی را تربیت کردند که در حال حاضر در حوزه های علمیه قم مشغول به دریس می باشند از جمله آیات عظام آیت الله شیخ باقر محمودی ،آیت الله بحرینی ،آیت الله رکنی و...

ایشان دارای سه پسر به نام های"حاج شیخ محمد" ، "شیخ علی" و "شیخ عبدالنبی" می باشند.

از فرزندان آن ایشان حاج شیخ محمد امامی حجتی از علمای ساکن در دشتی می باشند که چندین سال در نجف اشرف نزد اساتید بزرگ حوزه علمیه نجف به تحصیل پرداخته ،مدتی نیز در قم از محضر درس "آیت الله قمی" کسب فیض نمودند و چندین سال است که در خورموج ساکن و منزل ایشان محل تجمع عده زیادی از علما و فرهیختگان استان می باشد. مدتی نیز در مدرسه علمیه مهدیه خورموج مشغول به تدریس بود. حاج شیخ محمد با توجه به نفوذی که در دلهای مردم منطقه دارد مورد احترام مردم است و منزل ایشان به صورت کانون رفع اختلافات محلی در امده است.وی هم اکنون نمایندگی حضرات آیات عظام مرحوم فاضل لنکرانی و سیتاتی را در منطقه دارا می باشد.

منبع:dashtiha.persianblog.ir




شنبه 91/12/26 | 6:38 عصر | khedri | نظر
مطالب جدید تر مطالب قدیمی تر