آموزش فیلمبرداری و عکاسی حرفه ای - مند خورموج(خلتک)
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 




پنج شنبه 95/9/11 | 9:14 صبح | khedri | نظر

      انواع تکنیک‌هاى فیلمبردارى

فیلمبردارى مانند دیگر حرفه‌ها و هنرها تکنیک‌ها و فنونى دارد که هرکسى که مى‌خواهد این کار را انجام دهد باید به این فنون و تکنیک‌ها آگاهى داشته باشد. این تکنیک‌ها عبارتند از:

http://www.austinfilm.org/image/afs-alumni-projects/TimOrr.jpg

      فیلمبردارى معمولى

بیشتر فیلمبرداریها با استفاده از این تکنیک صورت مى گیرد.در این نوع از فیلمبردارى حرکات حالت عادى را داشته و دوربین به همان صورت فیلمبردارى مى کند که چشمان ما صحنه ها را مى بیند. اکثر فیلم هاى آموزشى نیز به همین صورت تهیه مى شوند.

      فیلمبردارى براى نمایش آهسته

همان‌طورى که مورد بحث قرار گرفت، سرعت فیلم در پروژکتورها و دوربین‌هاى فیلمبردارى در حالت معمولى 24 فریم در ثانیه است. حال چنانچه حرکت فیلم در پروژکتور و دوربین هردو یکسان باشد، حرکت از حالت طبیعى و معمولى خود برخوردار است ولى اگر فیلمبردارى را با سرعت بیشترى انجام دهیم مثلاً سرعت حرکت فیلم را در دوربین معادل 64 فریم در ثانیه درنظر بگیریم ولى آن را با سرعتى معادل 24 فریم در ثانیه که همان سرعت معمولى است نمایش دهیم، نوع حرکت حاصله حرکتى است آهسته‌تر از حد معمول و متعارف آن. با استفاده از این تکنیک مى‌توان حرکت سریع اجزاى ماشین‌ها و دستگاه‌هاى مختلف را بصورت آرام و قابل رؤیتى در کلاس نمایش داد.

      فیلمبردارى با فاصله زمانى

استفاده از این تکنیک، نمایش و حرکات بى‌نهایت آرام را میسّر مى‌سازد. چنانچه از صحنه‌اى با سرعت آهسته نظیر یک یا چند فریم در ثانیه فیلمبردارى نموده و آن را با سرعتى عادى نمایش دهیم، حرکت موردنظر بخوبى قابل رؤیت مى‌شود. مثال بسیار بارزى در این مورد مى‌تواند بازشدن تدریجى و آرام غنچه گلها در طبیعت باشد. نمونه‌هاى دیگرى از این قبیل را در صنعت و دیگر زمینه‌هاى علمى و فنى مى‌توان یافت.

      تکنیک نقاشى‌هاى متحرک

به‌طور کلى استفاده از نقاشى‌هاى متحرک و کارتون‌ها، گذشته از جنبه سرگرمى و تفریحى آنها در مواقعى که نمایش عقاید، اصول و فرضیه‌هایى که جنبه ذهنى دارند صورت مى‌گیرد. با استفاده از این تکنیک، ابتدا ایده‌ها و یا آنچه را که نمایش آن موردنظر است بصورت نقاشى تهیه کرده سپس از نقاشى بصور تک‌فریم و یا بیشتر فیلمبردار مى‌کنند.




پنج شنبه 95/9/11 | 9:11 صبح | khedri | نظر

اعضای گروه فیلم‌برداری

یک گروه فیلم‌برداری می‌تواند به ترتیب شامل این افراد باشد:

وظیفه دستیار اول فیلم‌بردار این است که شرایط را برای حضور فیلم‌بردار آماده کند. این شرایط، آماده‌سازی دوربین فیلم‌برداری، مدیریت دستیار دوم، دستیار نور و گروه فنی برای چیدمان نور و وسایل حرکتی را شامل می‌شود.


شرح وظایف

دستیار فیلم‌بردار در سه حوزه فعالیت دارد:

  • تهیه مقدمات

  • زمان فیلم‌برداری

  • زمان پس از فیلم‌برداری

تهیه مقدمات

دستیار فیلم‌بردار پیش از آغاز فیلم‌برداری موظف است ابزار مختلف فیلم‌برداری نظیر دوربین فیلم‌برداری، لنزها، فیلترها، کابل‌ها، باتری‌ها و... را بازبینی کند و از درست کارکردن هر یک مطمئن شود. دستیار فیلم‌بردار باید تشخیص بدهد که برای هر روز کاری با توجه به برنامه فیلم‌برداری و تعداد برداشت‌ها و طول احتمالی برداشت‌ها به چه تعداد کاست نیاز است. کاست‌ها پیش از شروع فیلم‌برداری آماده می‌شوند. همچنین او باید به تعداد لازم باتری شارژ شده همراه داشته باشد. دستیار فیلم‌بردار باتجربه با توجه به شرایط کاری و نوع فیلم پیش‌بینی می‌کند که به چه ابزاری ممکن است سر صحنه فیلم‌برداری نیاز باشد و آنها را از پیش آماده می‌کند.

زمان فیلم‌برداری

در روز فیلم‌برداری، دستیار فیلم‌بردار بر اساس دستور کارگردان و مدیر فیلم‌برداری دوربین را در جای مناسب خود مستقر می‌کند. کابل‌های منبع نیرو، مانیتور و... را وصل می‌کند. از آنجا که کابل‌های بسیاری ابزارهای فیلم‌برداری را به هم وصل می‌کنند، لازم است همه آنها به شکل مرتبی قرار بگیرند تا کار کردن ممکن شود. این کار از وظایف دستیار فیلم‌بردار است.

به هنگام تمرین، دستیار فیلم‌بردار محل قرار گرفتن بازیگران را علامت‌گذاری می‌کند و فاصله آنها را در هر لحظه تا دوربین می‌سنجد. اعداد بدست آمده را با برچسب‌های کوچک روی لنز دوربین علامت می‌زند تا هنگام ضبط وضوح تصویر همواره حفظ شود.

دستیار فیلم‌بردار باید همیشه مراقب تمیز بودن لنز و فیلترهایی که روی لنز قرار می‌گیرند باشد. گرد و خاک و آشغال‌های ریزی که ممکن است به لنز بچسبند، در تصویری که گرفته می‌شود تأثیرگذارند.

زمان پس از فیلم‌برداری

پس از اتمام فیلم‌برداری، دستیار فیلم‌بردار تمام وسایل را جمع می‌کند و مرتب و پاکیزه در جای خود قرار می‌دهد.

پیگیری ارسال فیلم‌ها به لابراتوار و چاپ فیلم، به همراه گزارش‌ها و توضیحات لازم، نیز از وظایف دستیار فیلم‌بردار است.




پنج شنبه 95/9/11 | 9:4 صبح | khedri | نظر

مهم ترین و پر کاربرد ترین صافی های تصحیح نور

صافی تنظیم نور ( Light – Balancing Filter )

این صافی ، معمولا دارای هاله ای از نور عنابی یا آبی رنگ است. صافی تنظیم نور تغییرات اندکی در دمای نور صادره از موضوع ایجاد می کند تا با مشخصات فیلم خام ، جور دربیاید. به این ترتیب این صافی منابع نوری با دماهای مختلف را برای استفاده تنظیم می کند.

http://daneshnameh.roshd.ir/mavara/img/daneshnameh_up/0/04/filter3.jpg


صافی چگالی خنثی ( Neutral Density )

این نوع صافی ، خاکستری رنگ است و بدون آنکه کیفیت رنگ یا وضوح تصویر را کم کند ، از میزان نور ورودی به دوربین می کاهد. چنین صافی هایی به این جهت به کار می آیند که ، بتوان بدون کوچک کردن دیافراگم دوربین ، نور ورودی را کاهش داد و حتی دیافراگم را بازتر کرد.

چون صافی چگالی خنثی موجب کاهش نور می شود ، گاهی اوقات از آن در هنگام روز ، جهت ایجاد حالت شب استفاده می شود. همچنین از آنجا که با استفاده از این فیلتر ، می توان دیافراگم را باز کرد و دیافراگم باز موجب کاهش عمق میدان می شود ، بعضی مواقع از این فیلتر برای کم کردن پرسپکتیو استفاده می شود.


صافی تضاد ( Contrast Filter )

این صافی ، عمدتا در فیلم های سیاه و سفید به کار می رود و نقش آن تفکیک این دو رنگ و ارائه رنگی خاکستری ، در حد فاصل آنهاست. برای مثال صافی قرمز ، رنگ مکمل خود یعنی سبز را حذف می کند و در عین حال رنگ خود را به جا می گذارد. در نتیجه آنچه در صحنه رنگ قرمز دارد در تصویر سیاه و سفید ، روشن تر از آنچه در صحنه رنگ سبز دارد ، به نظر می رسد. این صافی برای تیره تر کردن آسمان و ارائه حالتی غبارگونه به آن نیز بسیار مفید است.




پنج شنبه 95/9/11 | 8:59 صبح | khedri | نظر

هلی شات چیست ؟



به مجموعه نماهای هوایی با اسم بین المللی هلیشات به نمایه های تصویری که از ارتفاع گرفته میشود اطلاق میگردد. یعنی بسته به نیاز کاربر یا کارفرما از سطح تا ارتفاع مورد نیاز یا فقط در ارتفاع، عکس یا فیلم مورد نظر گرفته شود. که نوع کار می تواند عکسبرداری هوایی یا شات های هوایی شامل فیلمبرداری و تصویربرداری هوایی باشد.

http://aghigh.ir/files/fa/news/1391/10/29/7406_778.png

مهمترین بخش در این بین فیلمبرداری هوایی می باشد. یعنی تکنیک فیلمبرداری بصورت نگاتیو که در عین حال سخت ترین و دقیق ترین آن نیز خواهد بود. بدین صورت که سیستم تصویربردار بسته به بالگرد سرنشین دار یا رادیو کنترل با قابلیت حمل دوربینی که میتواند تصاویر را روی نگاتیو ذخیره نماید عهده دار عمل فیلمبرداری هوایی آنهم تحت نظارت مدیر فیلمبرداری و در نهایت کارگردان میباشد. (از اقسام این نوع دوربینها میتوان به ARRIFLEX 235 و  ARRIFLEX 535 و ... اشاره نمود.)

در سرزمین ایران در مبحث هلیشات (نماهای هوایی) گروه فتونیکا به عنوان یکی از حرفه ای ترین ها در زمینه های فیلمبرداری هوایی، تصویربرداری هوایی و عکسبرداری هوایی می باشد.

از بخشهای دیگر هلیشات میتوان به تصویربرداری هوایی اشاره نمود. تکنیکی که در آن عمل گرفتن تصاویر با استفاده از دوربینهای دیجیتال مد نظر است؛ که با توجه به تغییر سیستم دوربین ها به دیجیتال در این زمانه به لحاظ کاربردی استفاده بیشتری دارند.

از دیگر اقسام این بخش که به لحاظ کاربردی سابقه بیشتری هم دارد عکسبرداری هوایی شامل عکسهای هوایی معمولی، موزاییکی و پانوراما می باشد.

تکنیک انجام هلیشات با استفاده از پرنده بدون سرنشین چه در فیلمبرداری هوایی و چه در عکاسی و تصویربرداری هوایی مبتنی برچند بخش است:

- اول اینکه دوربین و قاب تصویر هیچگونه ارتعاشی را شامل نباشد.

- دوم اینکه در حین پرواز سیستمها و اجرای پلان شامل تکان در تصویر خواسته و یا ناخواسته نباشد.

- سوم اینکه حرکات دوربین شامل pan (چرخش حول محور عمودی)، Tilt(چرخش حول محور عرضی) و Roll (چرخش حول محور طولی) درست، به موقع و منظم همراه با رعایت اطتانداردهای تصویر باشد.

- چهارم اینکه مهمترین قسمت هلیشات اجرای درست حرکات تصویر همراه با شناخت درست قاب بوده که با رعایت نکات درست تصویر در فیلمبرداری و تصویربرداری هوایی میسر می گردد.




پنج شنبه 95/9/11 | 8:58 صبح | khedri | نظر
مطالب قدیمی تر