تدوین - مند خورموج(خلتک)
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تدوین تصویر

همانطور که می دانید نرم افزارهای تدوین بسیاری وجود دارند که هریک توانایی ها و امکانات خاص خود را دارند. در این بین بعضی از آن ها برای کاربران عام و بعضی برای خاص طراحی و تولید شده اند.

 

پیش از هرچیز لازم است چند نکته حائز اهمیت را بیان کنیم. نخست اینکه برای شروع نیاز نیست حتما از نرم افزارهای بسیار پیشرفته تدوین استفاده کنید، مهم ایده و خلاقیت شماست. در مرحله بعد باید دید که چه چیزی نیاز شما را برطرف خواهد کرد استفاده از افکت های پیش فرض بسیار یا ابزارک های تخصصی. و از همه مهم تر قابلیت افزودن پلاگین ها.
نکته: نرم افزار Adobe After Effect در گروه نرم افزارهای تدوین قرار نمی گیرد.

یک) نرم افزار Edius
نرم افزار میکس و مونتاژ فیلم ساخت شرکت گرس ولی با نام کامل Grass Valley Edius یکی از نرم افزارهای خوب ادیت و ویرایش ویدیو است. آخرین نسخه منتشر شده از این نرم افزار نسخه 8 بوده و قابلیت نصب برروی ویندوزهای 32 بیتی را ندارد.
این نرم افزار به یک سیستم قدرتمند جهت مدیریت کارت های Capture مجهز است. و توانایی اتصال به OHCI Firewire و کارت ها و سخت افزار های تدوین را نیز دارا می باشد. این ویژگی موجب می شود تا زمانی که با این نرم افزار به ویرایش ویدیوها می پردازید، توانایی های بیشتر در بخش Real Time داشته باشید. یعنی اینکه با وجود افکت ها و پلاگین ها و سایر اتفاقاتی که برروی لایه های تایم لاین شما افتاده است بتوانید بدون گرفتن رندر از نوار زمان خود پیش نمایش را بدون لگ مشاهده فرمایید.

چه چیزهایی در آخرین نسخه ادیوس اضافه شده است؟
در آخرین نسخه از نرم افزار Edius توانایی کار برروی فایل های Ultra HD با رزولوشن 4k اضافه شده است. همچنین بصورت کاملا تخصصی شما می توانید فایل های raw دوربین Black Magic را برروی این نرم افزار ادیت نمایید. همچنین طبق یک قرارداد جدید بین شرکت سازنده ادیوس و شرکت بلک مجیک سخت افزارهای کنترلر ویدیویی نیز با این نسخه از ادیوس کاملا سازگار شده اند. پشتیبانی از فرمت فایل های SONY XAVC و Panasonic Ultra-AVC و Canon XF-AVC نیز به این نرم افزار افزوده شده است. و از همه مهم تر پشتیبانی از نسل چهارم پردازنده های اینتل به این مجموعه اضافه شده که نکته مثبتی ارزیابی می گردد. اما چند ویژگی مهم دیگر نیز باقی مانده است : سیستم اسلوموشن (حرکت آهسته) جدید ، قابلیت موشن ترکینگ (Motion Tracking)، سیستم تصحیح رنگ جدید (Color Grading Mode)، پشتیبانی از سسیستم رنگ های 3D LUT ، مبدل فریم ریت (Frame rate Convertor) و پشتیبانی از ویندوز 10.
ادیوس بیشتر برای کسانی مناسب است که از نسل پیشین دوربین های تصویربرداری استفاده می کنند در واقع آنهایی که قابلیت کم (DV Cam و HD Cam) را دارا هستند. هرچند هارد دیسک های جایگزین این گروه شده اند اما هنوز در ایران بسیاری از این دوربین ها استفاده می کنند. ادیوس در نسخه جدید خود پیشرفت های بسیاری داشته است و امکانات بسیاری را به نرم افزار خود اضافه کرده است. شرکت سازنده معتقد است که شما می توانید با ادیوس هرچیزی را در هرکجا تدوین کنید. با این وجود نیومکس اینگونه فکر نمی کند. برای تدوین های روزمره یا ساخت فیلم های کوتاه و یا ساخت موزیک ویدیو ، کلیپ ها و بخصوص فیلم های عروسی ادیوس انتخاب خوبی خواهد بود. توجه شما را به این نکته نیز جلب می کنیم که محیط کاربری ادیوس هرچند با ارایه نسخه 8 کاربر دوستانه تر شده اما هنوز خشک و سرسخت است.
در جدیدترین نسخه از نرم افزار ادیوس قابلیت انتشار انواع فرمت های خروجی نیز وجود دارد. از این نظر با نرم افزارهای هم رده خود در یک پله قرار گرفته است هرچند ما موتور خروجی آن را تست نکرده ایم.

corel-videostudio-pro-x613-100034024-orig

دو) نرم افزار Corel Video Studio
قدیمی ها خوب می دانند که نرم افزار ویدیو استودیو در واقع ساخت شرکت Ulead بود که بعدها توسط غول گرافیکی دنیا کورل خریداری شد. اگر نرم افزار ویندوز مووی میکر (Windows Movie Maker) را جزو نرم افزارهای تدوین به حساب نیاوریم، ساده ترین و راحت ترین نرم افزار تدوین دنیا بدون شک کورل ویدیو استودیو است. تنها در 3 مرحله و چند کلیک می توانید در حالت Simple Mode (ساده) ویدیوهای خود را ادیت کنید. با این حال ویدیو استودیو دارای بخشی حرفه ای تر تحت عنوان Advanced Mode نیز هست که برای کاربران نیمه حرفه ای طراحی شده است. در این بخش Timeline به شکل عمومی آن در نرم افزارهای تدوین با قابلیت افزودن لایه وجود دارد.
آخرین نسخه از این نرم افزار X8 می باشد و توانایی نصب برروی سیستم عامل های 32 و 64 بیتی را نیز دارا می باشد. به طور کلی امکانات خیلی خاصی در این نرم افزار تعبیه نشده است. شما همچنین توانایی افزودن پلاگین به این نرم افزار را ندارید. با این حال ویژگی های سازمان یافته درون آن در حد خود مشکلات شما را برطرف می سازند.
تعداد زیادی افکت های تصویری آماده از قبیل افکت های لایه ای و افکت های Transition در داخل نرم افزار گنجانده شده و خود شما نیز می توانید بوسیله ابزارهای موجود مواردی را اضافه کنید. متاسفانه این نرم افزار از پسوند 4k پشتیبانی نمی کند و همچنین سیستم عرض تصویر (Aspect Ratio) به درستی در آن گنجانده نشده است. در واقع برای تولید تصاویر 16 در 9 تا حدودی به مشکل خواهید خود.
با این وجود فکر کنید که می خواهید فیلم تولد برادر کوچکتر خود را ویرایش کنید یا آلبوم عکس کودکی خود را به صورت ویدیو تولید کنید و نمی توانید با نرم افزارهای ادیت حرفه ای کار کنید پس فرصت را از دست ندهید و ویدیو استودیو را امتحان کنید.
یکی از قابلیت های بسیار ارزشمند این مجموعه امکان گرفتن خروجی مستقیما برروی DVD می باشد که این امر موجب کیفیت مطلوب تصویر می شود. در شعارهای تبلیغاتی پکیج جدید ویدیو استودیو به شدت “افزایش سرعت و کارایی چندبرابری” مشاهده می شود.
در زمینه گرفتن خروجی از پروژه باید به این نکته اشاره کنم که نمی توانید بصورت تخصصی عمل کنید. گزینه ها محدود شده اند برای مثال h264 وجود ندارد و تنها به گزینه mp4 اکتفا شده است که می توانید DV یا HD بودن آن را انتخاب کنید. ضمنا اشاره ای به استفاده از نوع کودک های (codecs) تصویر نشده است.
با همه این ها قالب های آماده، افکت های صوتی و تصویری، انیمیشن های آماده، محیط کاربری بسیار ساده، نوشته های آماده و بسیاری امکانات دیگر محبوبیت این نرم افزار را دربین کاربران مبتدی افزایش داده است.

Pinnacle-Studio

سه) نرم افزار Pinnacle Studio
شرکت AVID یکی از قدرتمندترین و حرفه ای ترین شرکت های ساخت نرم افزارهای چندرسانه ای است و از نرم افزارهای این مجموعه برای ساخت و تولید فیلم های سینمایی و حتی در استودیوهای هالیوود استفاده می شود. این شرکت در ابتدا یک نرم افزار تحت عنوان Avid Liquid را گسترش می داد که در ایران به خصوص در بین کهنه کاران این عرصه طرفدارانی دارد و هنوز بعد از گذشت سال ها از عدم انتشار آن در برخی شرکت های سینمایی از آن استفاده می شود. اما شرکت Avid چندین سال پیش سیاست های خود را در زمینه تولید این نرم افزار تغییر داد. تولید مجموعه اوید لیکوئید که به سه نرم افزار Liquid ، Liquid Pro و Chrome SE تقسیم می شد متوقف شد. در عوض شرکت اوید دو نرم افزار Avid Media Composer برای قشر حرفه ای و Pinnacle Studio را برای افراد نیمه حرفه ای و آماتور منتشر کرد.
پیناکل استودیو بصورت پیش فرض نرم افزار اصلی بسیاری از کارتهای تدوین، کارت های ضبط ویدیویی و تی وی کارت های ساخت شرکت اوید یا شرکت های معتبر دیگر است. نسخه آخر این نرم افزار نسخه 18.5 می باشد و قابلیت های بسیاری را با خود به همراه دارد. محیط کاربری پیناکل استودیو به شدت خاص و زیباست و شما از کار کردن با آن لذت خواهید برد. پیناکل استودیو همچون برادر بزرگ خود اوید لیکوئید دارای سه نسخه مختلف می باشد. نسخه معمولی ، نسخه پلاس و نسخه نهایی (Ultimate) که هریک کارایی خاص خود را دارد اما نسخه نهایی بهترین انتخاب برای افراد حرفه ای می باشد. چرا که میراث دار نسل های دیگر این مجموعه حرفه ای است. پشتیبانی از رزولشن 4k به نسخه نهایی این مجموعه اضافه شده است و شما می توانید بصورت رایگان از پلاگین های شرکت New Blue FX نیز در این مجموعه بهره ببرید. همچنین امکاناتی برای تصحیح و ادیت صدا به این نرم افزار افزوده شده همچون پلاگین مطرح iZotop که برای اهالی حرفه صدابرداری نامی اشناست. حدود 2500 افکت آماده در این مجموعه گنجانده شده و به همراه یک کانتنت پک ارایه می گردد. لازم به ذکر است که این نرم افزار از پلاگین ها و افزونه های اختصاصی خود پشتیبانی می کند.
اگر تمایل دارید با یک نرم افزار نسبتا حرفه ای با امکانات خاص کار کنید پیناکل استودیو را فراموش نکنید.

Avid-Media-Composer

چهار) نرم افزار Avid Media Composer
همانطور که خواندید شرکت اوید بخش حرفه ای نرم افزارهای ادیت خود را برروی این محصول گرد هم آورده است. این نرم افزار بدون شک قدرتمندترین نرم افزار تدوین دنیاست و تنها فیلم سازان حرفه ای، شرکت های سینمایی، استودیوها و افراد و گروه هایی از این دست از آن استفاده می کنند. اولین نکته که توجه شما را به خود جلب می کند حجم بسیار بالای این نرم افزار است و نکته دیگر سیستم مورد نیاز آن است. این نرم افزار توانایی اجرا تنها برروی پردازنده های 64 بیتی را داراست. توانایی ساخت و ادیت فیلم های 3 بعدی را دارا می باشد. رابط کاربری ان از ترکیب 3 رابط کاربری حرفه ای تشکیل شده است و بسیار مدرن است.
امکان وارد کردن انواع فایل ها از دوربین های شرکت های مختلف همچون Red ، Black Magic ، Canon ، Sony و… را بصورت انی و بدون لگ برخوردار است. رزولوشن در اوید معنا ندارد. با هر فایل تصویری با هر گنجایش ، نسبت تصویر و رزولوشنی که دارد می توانید کار کنید. سیستم جدید رنگ های استاندارد گنجانده شده در این برنامه برای تصحیح رنگ بسیار مناسب و کاراست. و از همه مهم تر وجود هزاران پلاگین تخصصی و غیر تخصصی برای این مجموعه قدرتمند است.
همچنین این نرم افزار با موتورهای سخت افزاری ویرایش ، کارت های تدوین ساخت شرکت اوید به راحتی هماهنگ سازی خواهد شد. لازم به ذکر است این نرم افزار تمام امکانات لازم برای ادیت در هر زمینه ای را داراست.
اگر شما یک کاربر حرفه ای هستید و فیلم های سینمایی می سازید، یا قصد دارید در این زمینه فعالیت خود را گسترش دهید، به هیچ وجه اوید مدیا کامپوسر را فراموش نکنید. چرا که این تازه اول راه است!

Sony-Vegas-Pro

پنج) نرم افزار Sony Vegas Pro
شرکت سونی در عرصه های مختلف تکنولوژی از ساخت تلفن های همراه تا دوربین های فوق حرفه ای برای ساخت فیلم و یا استفاده های شخصی و حتی دوربین های عکاسی فعالیت دارد. اما این شرکت نرم افزار ادیت مخصوص به خود را نیز دارا می باشد که یک نرم افزار نسبتا حرفه ای به شمار می رود.
محیط کاربری آن هرچند همچون رقیبانش مدرن نشده و بیشتر شبیه به نسخه های قدیمی Adobe Premiere است اما طرفداران خاص خود را دارد. پس از آنکه قابلیت افزودن پلاگین نیز به آن اضافه شد روز به روز طرفداران بیشتری پیدا می کند. با این وجود قیمت نسبتا بالای آن (در حدود 600 دلار) کمی مایوس کننده است چرا که نرم افزارهایی با توانایی های بسیار بالاتر نیز وجود دارد.
از نظر قدرت می توان سونی وگاس را با پیناکل استودیو شرکت اوید مقایسه کرد.
در وگاس پرو قابلیتی تحت عنوان سرعت بخشی به کارت گرافیک (GPU Acceleration) وجود دارد. همچنین تنظیمات بسیار پیشرفته برای لایه صوتی فایل شما در نظر گرفته شده است. به دلیل ساده بودن محیط کاربری آن، افراد مبتدی نیز می توانند به راحتی با این مجموعه کار کنند.
البته بهترین ویژگی این مجموعه پشتیبانی از پسوندها و فرمت های شرکت سونی است که در نرم افزارهای دیگر با کندی روبرو هستند. همانطور که می دانید دوربین های این شرکت فایل هایی با فرمت MTS تولید می کند که کار کردن با آن ها برروی این نرم افزار ساده تر است. در آخرین نسخه از این نرم افزار همچنین پشتیبانی از رزولوشن 4K و ساپورت فایل های این سری نیز اضافه شده است.
به طور کلی نیومکس نظر خاصی در مورد این نرم افزار ندارد. افراد با توانایی های مختلف خود می توانند از امکانات آن استفاده کنند.

fina-cut-pro-screenshot
شش) نرم افزار Final Cut
فاینال کات نرم افزاری با توانایی های بالا و البته تنها برای کاربران سیستم عامل مکینتاش است و نرم افزاری که در ویندوز می تواند با آن رقابت کند را Avid Media Composer می دانند! هرچند نیومکس اینگونه تصور نمی کند اما نمی توان قدرت این نرم افزار را زیر سوال برد.
این جا در فاینال کات پرو که سازنده آن شرکت اپل است دست شما باز است. کاربر حرفه ای باشید یا مبتدی. استودیو فیلم سازی باشید یا استودیوی خانگی. همه شما می توانید به راحتی تصاویر خود را ویرایش کنید. محیط کاربری بسیار مدرن، حرفه ای و البته ساده فاینال کات شما را به وجد خواهد آورد.
مفهوم تایم لاین در فاینال کات با سایر نرم افزارهای ادیت متفاوت است گویی در حال حل کردن پازل هستید.
همه چیز در فاینال کات پشتیبانی می شود. از کار کردن با فایل های raw تا رزولوشن های بالا همچون Ultra HD. پشتیبانی از انواع پلاگین ها. سیستم رنگ آمیزی و تصحیح رنگ بسیار حرفه ای Final Cut Pro شما را شگفت زده خواهد کرد.
اگر کاربر سیستم عامل مکینتاش هستید این نرم افزار شگفت انگیز را از دست ندهید.

Premiere-Pro-cc2015

هفت) نرم افزار Adobe Premiere
شرکت Adobe را می توان غول نرم افزارهای گرافیکی و چندرسانه ای دنیا به حساب آورد. چرا که در پکیچ Adobe Suite شما هیچ چیزی کم نخواهید داشت. فقط چشمان خود را ببندید و تصور کنید. هنوز بعد از سال ها فوتوشاپ یکه تازی بی همتا در زمینه فعالیت خود است و هنوز نرم افزاری حتی ذره ای شبیه به آن تولید نشده است. ادوبی پریمیر نیز نرم افزاری استثنایی با ویژگی های بسیار عالی است. پیش از همه پیشنهاد نیومکس استفاده از نسخه نهایی این نرم افزار است. CC 2015 چرا که توانایی اجرای بهتری را داراست.
چرا این نرم افزار عالی است؟ چون برروی هر دو سیستم عامل ویندوز و مک قابل نصب است و بیشترین پشتیبانی از پلاگین ها را داراست. تقریبا اکثر پلاگین های مطرح برای این نرم افزار وجود دارد و به درستی کار می کند. با شروع انتشار نسخه Creative Cloud یا همان CC قابلیت LUT نیز به این مجموعه افزوده شده که دیگر نیز به پلاگین های جالبی نیز ندارد. پشتیبانی از رزولوشن 4K و فشرده سازهای تصویر جدید نیز در این بسته گنجانده شده است.
یکی از ویژگی های ممتاز این نرم افزار نیز امکان منتقل کردن بخشی از تایم لاین به نرم افزارهای Adobe After Effect یا Adobe Audition است. چرا این ویژگی عالی است؟ چون شما می توانید در حین ادیت ویدیو در ادوبی پریمیر بلافاصله در افتر افکت نیز اعمال تغییر انجام دهید و تغییرات را بصورت آنی در پریمیر ببینید. این ویژگی که انحصار در اختیار محصولات شرکت Adobe است شما را از هر نرم افزار دیگری بی احتیاج می سازد. یعنی با وجود این امکان شما سه نرم افزار Adobe Premiere و Adobe After Effect و البته Adobe Audition را در یک نرم افزار دارید کما اینکه بعد از عرضه نسخه CC و پشتیبانی از فرمت فایل های PSD می توانید بصورت آن فایل های عکس و یا PSD را نیز در فوتوشاپ تغییر داده و تغییرات را بصورت آنی در پریمیر ببینید. این ویژگی منحصر به فرد شرکت ادوبی کار شما را ساده می کند.
و اما مطلب دیگری که بسیار حائز اهمیت است شما می توانید Sequence های خود در این نرم افزار را به نرم افزار جدید شرکت ادوبی با نام Adobe Speed Grade منتقل کنید و در آنجا بصورت حرفه ای اقدام به تصحیح رنگ یا Color Correction & Color Grading نمایید. این ویژگی باعث می شود تا لایه ها بصورت Open Layer به نرم افزار مربوطه وارد شده و شما بتوانید هر پلان را جداگانه تصحیح رنگ کنید.
پریمیر دارای بسیاری افکت های آماده صدا و تصویر و transition های مختلف می باشد. همچنین قابلیت اضافه کردن Plugin نیز وجود دارد و به راحتی می توانید امکانات اضافی را به این نرم افزار بیاورید.
سیستم خروجی یا export این نرم افزار تقریبا یکی از بهترین هاست. چرا که شما می توانید با استفاده از کامپرسور h264 بهترین خروجی های ممکن را با فرمت فایل مورد نظر خود بگیرید. خروجی فایل ها با کیفیت بالا و البته حجم های بسیار مناسب خواهد بود. بهتر است خودتان امتحان کنید تا متوجه منظور ما شوید.

به طور کلی 7 نرم افزار ادیت، میکس، مونتاژ و تدوین فیلم را برای شما معرفی کردیم که تقریبا مطرح ترین ها در این زمینه هستند. با این وجود نرم افزارهای دیگری هم هستند که هریک کارایی خود را دارند اما در این لیست بهترین ها را گنجانده ایم. نکته ای که بسیار حائز اهمیت است طریقه کار کردن شما است. اینکه با کدام نرم افزار احساس راحت تری دارید و کدام یک آسان تر نیازهای شما را برطرف می کند. ممکن است شما بتوانید با یک نرم افزار ساده مثل کورل ویدیو استودیو کارهایی که یک فرد حرفه ای با پیناکل استودیو انجام می دهد را پیاده سازی کنید. این دیگر به نوعی سلیقه شماست. فرصت را از دست ندهید همین حالا یک نرم افزار را انتخاب کنید و فعالیت خود را آغاز کنید.




پنج شنبه 95/9/11 | 9:28 صبح | khedri | نظر
تدوین تصویر

همانطور که می دانید نرم افزارهای تدوین بسیاری وجود دارند که هریک توانایی ها و امکانات خاص خود را دارند. در این بین بعضی از آن ها برای کاربران عام و بعضی برای خاص طراحی و تولید شده اند.

 

پیش از هرچیز لازم است چند نکته حائز اهمیت را بیان کنیم. نخست اینکه برای شروع نیاز نیست حتما از نرم افزارهای بسیار پیشرفته تدوین استفاده کنید، مهم ایده و خلاقیت شماست. در مرحله بعد باید دید که چه چیزی نیاز شما را برطرف خواهد کرد استفاده از افکت های پیش فرض بسیار یا ابزارک های تخصصی. و از همه مهم تر قابلیت افزودن پلاگین ها.
نکته: نرم افزار Adobe After Effect در گروه نرم افزارهای تدوین قرار نمی گیرد.

یک) نرم افزار Edius
نرم افزار میکس و مونتاژ فیلم ساخت شرکت گرس ولی با نام کامل Grass Valley Edius یکی از نرم افزارهای خوب ادیت و ویرایش ویدیو است. آخرین نسخه منتشر شده از این نرم افزار نسخه 8 بوده و قابلیت نصب برروی ویندوزهای 32 بیتی را ندارد.
این نرم افزار به یک سیستم قدرتمند جهت مدیریت کارت های Capture مجهز است. و توانایی اتصال به OHCI Firewire و کارت ها و سخت افزار های تدوین را نیز دارا می باشد. این ویژگی موجب می شود تا زمانی که با این نرم افزار به ویرایش ویدیوها می پردازید، توانایی های بیشتر در بخش Real Time داشته باشید. یعنی اینکه با وجود افکت ها و پلاگین ها و سایر اتفاقاتی که برروی لایه های تایم لاین شما افتاده است بتوانید بدون گرفتن رندر از نوار زمان خود پیش نمایش را بدون لگ مشاهده فرمایید.

چه چیزهایی در آخرین نسخه ادیوس اضافه شده است؟
در آخرین نسخه از نرم افزار Edius توانایی کار برروی فایل های Ultra HD با رزولوشن 4k اضافه شده است. همچنین بصورت کاملا تخصصی شما می توانید فایل های raw دوربین Black Magic را برروی این نرم افزار ادیت نمایید. همچنین طبق یک قرارداد جدید بین شرکت سازنده ادیوس و شرکت بلک مجیک سخت افزارهای کنترلر ویدیویی نیز با این نسخه از ادیوس کاملا سازگار شده اند. پشتیبانی از فرمت فایل های SONY XAVC و Panasonic Ultra-AVC و Canon XF-AVC نیز به این نرم افزار افزوده شده است. و از همه مهم تر پشتیبانی از نسل چهارم پردازنده های اینتل به این مجموعه اضافه شده که نکته مثبتی ارزیابی می گردد. اما چند ویژگی مهم دیگر نیز باقی مانده است : سیستم اسلوموشن (حرکت آهسته) جدید ، قابلیت موشن ترکینگ (Motion Tracking)، سیستم تصحیح رنگ جدید (Color Grading Mode)، پشتیبانی از سسیستم رنگ های 3D LUT ، مبدل فریم ریت (Frame rate Convertor) و پشتیبانی از ویندوز 10.
ادیوس بیشتر برای کسانی مناسب است که از نسل پیشین دوربین های تصویربرداری استفاده می کنند در واقع آنهایی که قابلیت کم (DV Cam و HD Cam) را دارا هستند. هرچند هارد دیسک های جایگزین این گروه شده اند اما هنوز در ایران بسیاری از این دوربین ها استفاده می کنند. ادیوس در نسخه جدید خود پیشرفت های بسیاری داشته است و امکانات بسیاری را به نرم افزار خود اضافه کرده است. شرکت سازنده معتقد است که شما می توانید با ادیوس هرچیزی را در هرکجا تدوین کنید. با این وجود نیومکس اینگونه فکر نمی کند. برای تدوین های روزمره یا ساخت فیلم های کوتاه و یا ساخت موزیک ویدیو ، کلیپ ها و بخصوص فیلم های عروسی ادیوس انتخاب خوبی خواهد بود. توجه شما را به این نکته نیز جلب می کنیم که محیط کاربری ادیوس هرچند با ارایه نسخه 8 کاربر دوستانه تر شده اما هنوز خشک و سرسخت است.
در جدیدترین نسخه از نرم افزار ادیوس قابلیت انتشار انواع فرمت های خروجی نیز وجود دارد. از این نظر با نرم افزارهای هم رده خود در یک پله قرار گرفته است هرچند ما موتور خروجی آن را تست نکرده ایم.

corel-videostudio-pro-x613-100034024-orig

دو) نرم افزار Corel Video Studio
قدیمی ها خوب می دانند که نرم افزار ویدیو استودیو در واقع ساخت شرکت Ulead بود که بعدها توسط غول گرافیکی دنیا کورل خریداری شد. اگر نرم افزار ویندوز مووی میکر (Windows Movie Maker) را جزو نرم افزارهای تدوین به حساب نیاوریم، ساده ترین و راحت ترین نرم افزار تدوین دنیا بدون شک کورل ویدیو استودیو است. تنها در 3 مرحله و چند کلیک می توانید در حالت Simple Mode (ساده) ویدیوهای خود را ادیت کنید. با این حال ویدیو استودیو دارای بخشی حرفه ای تر تحت عنوان Advanced Mode نیز هست که برای کاربران نیمه حرفه ای طراحی شده است. در این بخش Timeline به شکل عمومی آن در نرم افزارهای تدوین با قابلیت افزودن لایه وجود دارد.
آخرین نسخه از این نرم افزار X8 می باشد و توانایی نصب برروی سیستم عامل های 32 و 64 بیتی را نیز دارا می باشد. به طور کلی امکانات خیلی خاصی در این نرم افزار تعبیه نشده است. شما همچنین توانایی افزودن پلاگین به این نرم افزار را ندارید. با این حال ویژگی های سازمان یافته درون آن در حد خود مشکلات شما را برطرف می سازند.
تعداد زیادی افکت های تصویری آماده از قبیل افکت های لایه ای و افکت های Transition در داخل نرم افزار گنجانده شده و خود شما نیز می توانید بوسیله ابزارهای موجود مواردی را اضافه کنید. متاسفانه این نرم افزار از پسوند 4k پشتیبانی نمی کند و همچنین سیستم عرض تصویر (Aspect Ratio) به درستی در آن گنجانده نشده است. در واقع برای تولید تصاویر 16 در 9 تا حدودی به مشکل خواهید خود.
با این وجود فکر کنید که می خواهید فیلم تولد برادر کوچکتر خود را ویرایش کنید یا آلبوم عکس کودکی خود را به صورت ویدیو تولید کنید و نمی توانید با نرم افزارهای ادیت حرفه ای کار کنید پس فرصت را از دست ندهید و ویدیو استودیو را امتحان کنید.
یکی از قابلیت های بسیار ارزشمند این مجموعه امکان گرفتن خروجی مستقیما برروی DVD می باشد که این امر موجب کیفیت مطلوب تصویر می شود. در شعارهای تبلیغاتی پکیج جدید ویدیو استودیو به شدت “افزایش سرعت و کارایی چندبرابری” مشاهده می شود.
در زمینه گرفتن خروجی از پروژه باید به این نکته اشاره کنم که نمی توانید بصورت تخصصی عمل کنید. گزینه ها محدود شده اند برای مثال h264 وجود ندارد و تنها به گزینه mp4 اکتفا شده است که می توانید DV یا HD بودن آن را انتخاب کنید. ضمنا اشاره ای به استفاده از نوع کودک های (codecs) تصویر نشده است.
با همه این ها قالب های آماده، افکت های صوتی و تصویری، انیمیشن های آماده، محیط کاربری بسیار ساده، نوشته های آماده و بسیاری امکانات دیگر محبوبیت این نرم افزار را دربین کاربران مبتدی افزایش داده است.

Pinnacle-Studio

سه) نرم افزار Pinnacle Studio
شرکت AVID یکی از قدرتمندترین و حرفه ای ترین شرکت های ساخت نرم افزارهای چندرسانه ای است و از نرم افزارهای این مجموعه برای ساخت و تولید فیلم های سینمایی و حتی در استودیوهای هالیوود استفاده می شود. این شرکت در ابتدا یک نرم افزار تحت عنوان Avid Liquid را گسترش می داد که در ایران به خصوص در بین کهنه کاران این عرصه طرفدارانی دارد و هنوز بعد از گذشت سال ها از عدم انتشار آن در برخی شرکت های سینمایی از آن استفاده می شود. اما شرکت Avid چندین سال پیش سیاست های خود را در زمینه تولید این نرم افزار تغییر داد. تولید مجموعه اوید لیکوئید که به سه نرم افزار Liquid ، Liquid Pro و Chrome SE تقسیم می شد متوقف شد. در عوض شرکت اوید دو نرم افزار Avid Media Composer برای قشر حرفه ای و Pinnacle Studio را برای افراد نیمه حرفه ای و آماتور منتشر کرد.
پیناکل استودیو بصورت پیش فرض نرم افزار اصلی بسیاری از کارتهای تدوین، کارت های ضبط ویدیویی و تی وی کارت های ساخت شرکت اوید یا شرکت های معتبر دیگر است. نسخه آخر این نرم افزار نسخه 18.5 می باشد و قابلیت های بسیاری را با خود به همراه دارد. محیط کاربری پیناکل استودیو به شدت خاص و زیباست و شما از کار کردن با آن لذت خواهید برد. پیناکل استودیو همچون برادر بزرگ خود اوید لیکوئید دارای سه نسخه مختلف می باشد. نسخه معمولی ، نسخه پلاس و نسخه نهایی (Ultimate) که هریک کارایی خاص خود را دارد اما نسخه نهایی بهترین انتخاب برای افراد حرفه ای می باشد. چرا که میراث دار نسل های دیگر این مجموعه حرفه ای است. پشتیبانی از رزولشن 4k به نسخه نهایی این مجموعه اضافه شده است و شما می توانید بصورت رایگان از پلاگین های شرکت New Blue FX نیز در این مجموعه بهره ببرید. همچنین امکاناتی برای تصحیح و ادیت صدا به این نرم افزار افزوده شده همچون پلاگین مطرح iZotop که برای اهالی حرفه صدابرداری نامی اشناست. حدود 2500 افکت آماده در این مجموعه گنجانده شده و به همراه یک کانتنت پک ارایه می گردد. لازم به ذکر است که این نرم افزار از پلاگین ها و افزونه های اختصاصی خود پشتیبانی می کند.
اگر تمایل دارید با یک نرم افزار نسبتا حرفه ای با امکانات خاص کار کنید پیناکل استودیو را فراموش نکنید.

Avid-Media-Composer

چهار) نرم افزار Avid Media Composer
همانطور که خواندید شرکت اوید بخش حرفه ای نرم افزارهای ادیت خود را برروی این محصول گرد هم آورده است. این نرم افزار بدون شک قدرتمندترین نرم افزار تدوین دنیاست و تنها فیلم سازان حرفه ای، شرکت های سینمایی، استودیوها و افراد و گروه هایی از این دست از آن استفاده می کنند. اولین نکته که توجه شما را به خود جلب می کند حجم بسیار بالای این نرم افزار است و نکته دیگر سیستم مورد نیاز آن است. این نرم افزار توانایی اجرا تنها برروی پردازنده های 64 بیتی را داراست. توانایی ساخت و ادیت فیلم های 3 بعدی را دارا می باشد. رابط کاربری ان از ترکیب 3 رابط کاربری حرفه ای تشکیل شده است و بسیار مدرن است.
امکان وارد کردن انواع فایل ها از دوربین های شرکت های مختلف همچون Red ، Black Magic ، Canon ، Sony و… را بصورت انی و بدون لگ برخوردار است. رزولوشن در اوید معنا ندارد. با هر فایل تصویری با هر گنجایش ، نسبت تصویر و رزولوشنی که دارد می توانید کار کنید. سیستم جدید رنگ های استاندارد گنجانده شده در این برنامه برای تصحیح رنگ بسیار مناسب و کاراست. و از همه مهم تر وجود هزاران پلاگین تخصصی و غیر تخصصی برای این مجموعه قدرتمند است.
همچنین این نرم افزار با موتورهای سخت افزاری ویرایش ، کارت های تدوین ساخت شرکت اوید به راحتی هماهنگ سازی خواهد شد. لازم به ذکر است این نرم افزار تمام امکانات لازم برای ادیت در هر زمینه ای را داراست.
اگر شما یک کاربر حرفه ای هستید و فیلم های سینمایی می سازید، یا قصد دارید در این زمینه فعالیت خود را گسترش دهید، به هیچ وجه اوید مدیا کامپوسر را فراموش نکنید. چرا که این تازه اول راه است!

Sony-Vegas-Pro

پنج) نرم افزار Sony Vegas Pro
شرکت سونی در عرصه های مختلف تکنولوژی از ساخت تلفن های همراه تا دوربین های فوق حرفه ای برای ساخت فیلم و یا استفاده های شخصی و حتی دوربین های عکاسی فعالیت دارد. اما این شرکت نرم افزار ادیت مخصوص به خود را نیز دارا می باشد که یک نرم افزار نسبتا حرفه ای به شمار می رود.
محیط کاربری آن هرچند همچون رقیبانش مدرن نشده و بیشتر شبیه به نسخه های قدیمی Adobe Premiere است اما طرفداران خاص خود را دارد. پس از آنکه قابلیت افزودن پلاگین نیز به آن اضافه شد روز به روز طرفداران بیشتری پیدا می کند. با این وجود قیمت نسبتا بالای آن (در حدود 600 دلار) کمی مایوس کننده است چرا که نرم افزارهایی با توانایی های بسیار بالاتر نیز وجود دارد.
از نظر قدرت می توان سونی وگاس را با پیناکل استودیو شرکت اوید مقایسه کرد.
در وگاس پرو قابلیتی تحت عنوان سرعت بخشی به کارت گرافیک (GPU Acceleration) وجود دارد. همچنین تنظیمات بسیار پیشرفته برای لایه صوتی فایل شما در نظر گرفته شده است. به دلیل ساده بودن محیط کاربری آن، افراد مبتدی نیز می توانند به راحتی با این مجموعه کار کنند.
البته بهترین ویژگی این مجموعه پشتیبانی از پسوندها و فرمت های شرکت سونی است که در نرم افزارهای دیگر با کندی روبرو هستند. همانطور که می دانید دوربین های این شرکت فایل هایی با فرمت MTS تولید می کند که کار کردن با آن ها برروی این نرم افزار ساده تر است. در آخرین نسخه از این نرم افزار همچنین پشتیبانی از رزولوشن 4K و ساپورت فایل های این سری نیز اضافه شده است.
به طور کلی نیومکس نظر خاصی در مورد این نرم افزار ندارد. افراد با توانایی های مختلف خود می توانند از امکانات آن استفاده کنند.

fina-cut-pro-screenshot
شش) نرم افزار Final Cut
فاینال کات نرم افزاری با توانایی های بالا و البته تنها برای کاربران سیستم عامل مکینتاش است و نرم افزاری که در ویندوز می تواند با آن رقابت کند را Avid Media Composer می دانند! هرچند نیومکس اینگونه تصور نمی کند اما نمی توان قدرت این نرم افزار را زیر سوال برد.
این جا در فاینال کات پرو که سازنده آن شرکت اپل است دست شما باز است. کاربر حرفه ای باشید یا مبتدی. استودیو فیلم سازی باشید یا استودیوی خانگی. همه شما می توانید به راحتی تصاویر خود را ویرایش کنید. محیط کاربری بسیار مدرن، حرفه ای و البته ساده فاینال کات شما را به وجد خواهد آورد.
مفهوم تایم لاین در فاینال کات با سایر نرم افزارهای ادیت متفاوت است گویی در حال حل کردن پازل هستید.
همه چیز در فاینال کات پشتیبانی می شود. از کار کردن با فایل های raw تا رزولوشن های بالا همچون Ultra HD. پشتیبانی از انواع پلاگین ها. سیستم رنگ آمیزی و تصحیح رنگ بسیار حرفه ای Final Cut Pro شما را شگفت زده خواهد کرد.
اگر کاربر سیستم عامل مکینتاش هستید این نرم افزار شگفت انگیز را از دست ندهید.

Premiere-Pro-cc2015

هفت) نرم افزار Adobe Premiere
شرکت Adobe را می توان غول نرم افزارهای گرافیکی و چندرسانه ای دنیا به حساب آورد. چرا که در پکیچ Adobe Suite شما هیچ چیزی کم نخواهید داشت. فقط چشمان خود را ببندید و تصور کنید. هنوز بعد از سال ها فوتوشاپ یکه تازی بی همتا در زمینه فعالیت خود است و هنوز نرم افزاری حتی ذره ای شبیه به آن تولید نشده است. ادوبی پریمیر نیز نرم افزاری استثنایی با ویژگی های بسیار عالی است. پیش از همه پیشنهاد نیومکس استفاده از نسخه نهایی این نرم افزار است. CC 2015 چرا که توانایی اجرای بهتری را داراست.
چرا این نرم افزار عالی است؟ چون برروی هر دو سیستم عامل ویندوز و مک قابل نصب است و بیشترین پشتیبانی از پلاگین ها را داراست. تقریبا اکثر پلاگین های مطرح برای این نرم افزار وجود دارد و به درستی کار می کند. با شروع انتشار نسخه Creative Cloud یا همان CC قابلیت LUT نیز به این مجموعه افزوده شده که دیگر نیز به پلاگین های جالبی نیز ندارد. پشتیبانی از رزولوشن 4K و فشرده سازهای تصویر جدید نیز در این بسته گنجانده شده است.
یکی از ویژگی های ممتاز این نرم افزار نیز امکان منتقل کردن بخشی از تایم لاین به نرم افزارهای Adobe After Effect یا Adobe Audition است. چرا این ویژگی عالی است؟ چون شما می توانید در حین ادیت ویدیو در ادوبی پریمیر بلافاصله در افتر افکت نیز اعمال تغییر انجام دهید و تغییرات را بصورت آنی در پریمیر ببینید. این ویژگی که انحصار در اختیار محصولات شرکت Adobe است شما را از هر نرم افزار دیگری بی احتیاج می سازد. یعنی با وجود این امکان شما سه نرم افزار Adobe Premiere و Adobe After Effect و البته Adobe Audition را در یک نرم افزار دارید کما اینکه بعد از عرضه نسخه CC و پشتیبانی از فرمت فایل های PSD می توانید بصورت آن فایل های عکس و یا PSD را نیز در فوتوشاپ تغییر داده و تغییرات را بصورت آنی در پریمیر ببینید. این ویژگی منحصر به فرد شرکت ادوبی کار شما را ساده می کند.
و اما مطلب دیگری که بسیار حائز اهمیت است شما می توانید Sequence های خود در این نرم افزار را به نرم افزار جدید شرکت ادوبی با نام Adobe Speed Grade منتقل کنید و در آنجا بصورت حرفه ای اقدام به تصحیح رنگ یا Color Correction & Color Grading نمایید. این ویژگی باعث می شود تا لایه ها بصورت Open Layer به نرم افزار مربوطه وارد شده و شما بتوانید هر پلان را جداگانه تصحیح رنگ کنید.
پریمیر دارای بسیاری افکت های آماده صدا و تصویر و transition های مختلف می باشد. همچنین قابلیت اضافه کردن Plugin نیز وجود دارد و به راحتی می توانید امکانات اضافی را به این نرم افزار بیاورید.
سیستم خروجی یا export این نرم افزار تقریبا یکی از بهترین هاست. چرا که شما می توانید با استفاده از کامپرسور h264 بهترین خروجی های ممکن را با فرمت فایل مورد نظر خود بگیرید. خروجی فایل ها با کیفیت بالا و البته حجم های بسیار مناسب خواهد بود. بهتر است خودتان امتحان کنید تا متوجه منظور ما شوید.

به طور کلی 7 نرم افزار ادیت، میکس، مونتاژ و تدوین فیلم را برای شما معرفی کردیم که تقریبا مطرح ترین ها در این زمینه هستند. با این وجود نرم افزارهای دیگری هم هستند که هریک کارایی خود را دارند اما در این لیست بهترین ها را گنجانده ایم. نکته ای که بسیار حائز اهمیت است طریقه کار کردن شما است. اینکه با کدام نرم افزار احساس راحت تری دارید و کدام یک آسان تر نیازهای شما را برطرف می کند. ممکن است شما بتوانید با یک نرم افزار ساده مثل کورل ویدیو استودیو کارهایی که یک فرد حرفه ای با پیناکل استودیو انجام می دهد را پیاده سازی کنید. این دیگر به نوعی سلیقه شماست. فرصت را از دست ندهید همین حالا یک نرم افزار را انتخاب کنید و فعالیت خود را آغاز کنید.




پنج شنبه 95/9/11 | 9:28 صبح | khedri | نظر

 

این روزها با گسترش فوق‌العاده دوربین‌های فیلمبرداری، تماشای دست جمعی فیلم‌های خانوادگی مزه دیگری دارد. می‌شود در کنار خانواده نشست و به اتفاقی که همین دیروز مثلا در تولد پدرتان رخ داد و حالا در حال پخش شدن با بهترین کیفیت است لذت برد.

شاید شما بخواهید پا را از این هم فراتر بگذارید و ویدیویی از مراسم فارغ التحصیلی‌تان برای دوستان‌تان در یوتیوب یا فیسبوک آپلود کنید. در هر حال حتما شما هم قبول دارید که دیدن ویدیوهایی که با وسواس ادیت شده است مزه دیگری دارد.

با پیشرفت تکنولوژی حالا اشتراک ویدیو بسیار ساده شده است برای همین، برای اینکه ویدیو جذاب یا مناسبی به مخاطب ( خواه استاد دانشگاه و خواه فرزند 6 ساله شما ) باید قدم به دنیای نرم‌‌افزارهای ویدیو ادیتور بگذارید.

اما کدام نرم‌افزار؟ مجله لایف هکر در این مورد از خوانندگانش پرسیده است و آنها 4 نرم افزار بسیار قدرتمند ویرایش فیلم را معرفی کرده‌اند. در این مطلب این 4 نرم‌افزار را به ترتیب از آخر به اول با هم بررسی خواهیم کرد. 

 

5. AVID ( ویژه مک و ویندوز )

نگاه به رتبه آخر AVID Media Composer نکنید. این نرم‌افزار یک غول بی‌شاخ و دم در زمینه تهیه فیلم‌های حرفه‌ای و نیمه‌ حرفه‌ای است. به وسیله این نرم‌افزار می‌توانید فیلم‌هایتان را برش دهید یا قسمتی از آن را حذف کنید یا روی صدای آن کار کنید یا فرمت آن را تغییر دهید. البته قبلا توی یک مجموعه تمام ابزارهای موردنیاز برای تغییر فرمت هر نوع فایل را معرفی کرده‌ام.

اگر فکر می‌کنید این قیمت زیادی برای این نرم‌افزار شاید بد نباشید فیلم خارق‌العاده 2012 با آن صحنه‌های پرهیجانش توسط این نرم‌افزار تهیه شده است!

4. iMovie ( فقط کاربران مک )

می‌گویند کامپیوترهای اپل برای تدوینگران و طراحان و گرافیست‌ها عالی هستند. عمده دلیل این قضیه نرم‌افزارهای اختصاصی مک برای این دسته از اهالی کامپیوتر است. iMovie مسلما یکی از آنهاست.

خروجی تدوین شده حتی فیلم‌های خانوادگی شما با آی مووی یک کار بسیار حرفه‌ای از کار در خواهد آمد و این در حالی است که کار کردن با این نرم‌افزار از چیزی که فکر می‌کنید خیلی راحت‌تر است! اکثر کارهایی که باید بکنید را می‌توانید با یک  drag-and-drop ساده انجام بدهید.

شما می‌توانید به راحتی به فیلم‌هایتان افکت بدهید، تیتر اضافه کنید، صدا اضافه کنید و … و قبل از هر کاری یک پیش نمایش از آن ببینید و سپس خروجی را به سادگی روی DVD رایت کنید یا در یوتیوب آپلود کنید یا به صورت اچ دی ( HD ) آن را برای نمایش در تلوزیون آماده کنید. تمام این کارها با یک نرم‌افزار 49 دلاری

3. Sony Vegas Pro ( فقط برای کاربران ویندوز )

سونی وگاس پرو یک نرم‌افزار گرانقیمت است. نسخه پایه آن از 599 دلار شروع می‌شود. اما از همان ابتدا قدرت وحشتناک آن را درک خواهید کرد. کاربران ویندوز دیگر باید Windows Movie Maker را فراموش کنند چون سونی تمام تجربیاتش در زمینه صدا و تصویر را به کار گرفته است تا یک نرم‌افزار عالی و قدرتمند تولید کند.

این نرم‌افزار توانایی خیلی خوبی برای کار با دیسک بلوری ( Blu-ray disc ) و ابزارهای مرتبط با آن دارد. حتی می‌تواند با فول اچ دی و فیلمهای سه بعدی شما هم کار کند و آنها را برای شما تدوین کند! بازه فرمتهای شناخته شده برای این نرم‌افزارها آنقدر وسیع است که بعید است شما را دست تنها بگذارد.

این نرم افزار هم یک drag-and-drop interface دارد که قدرت شما را چندین برابر می‌کند. ویژگی خوب دیگر این نرم‌افزار استدیوی خوب آن برای میکس و کار با صداست. لینکهای زیر اطلاعات بیشتری از ویژگی‌های Sony Vegas Pro به شما خواهند داد.

2. Final Cut Pro ( فقط برای کاربران مک )

بعد از ارائه نسخه Pro نرم‌افزار فاینال کات ( بعد از نسخه کلاسیک ) هیچکس فکرش را هم نمی‌کرد چنین نرم‌افزار قدرتمندی در دسترس هواداران قرار گرفته باشد. Final Cut Pro به واقع چند سال جلوتر از تصورات کاربران بود.

فاینال کات توانست یک توازن بسیار عالی میان کاربران خانگی و حرفه‌ای‌های تدوین و میکس فیلم ایجاد کند تا هر دو دسته بتوانند از سادگی و امکانات قدرتمند آن استفاده کنند.

از این امکان قدرتمند می‌شود به فرمتهای زیادی که پشتیبانی می‌کند اشاره کرد. یا می‌شود از قابلیت multi-track editing نام برد که اجازه می‌دهد چندین فایل صوتی و تصویری را در یک صفحه با هم ویرایش کنید. قسمت مدیریت مدیا در یک پنجره تمام فایلهای موردنیاز شما را برای‌تان مرتب می‌چیند و قابلیت پیش نمایش اجازه می‌دهد به راحتی فایل را قبل از جمع کردن مرور کنید.

بدیهی است شما انتظار نداشته باشید من بتوانم کل امکانات این نرم‌افزار را یک جا برای شما بازگو کنم. اما اجازه بدهید ویژگی برتر این نرم‌افزار 300 دلاری را در ارائه رزولوشن های متفاوت و بعضا با کیفیتی فوق‌العاده از ویدیوهای شما بدانم.

 شماره یک … Adobe Premiere Pro ( برای کاربران مک و ویندوز )

Adobe Creative Suite یک بسته نرم‌افزاری برای طراحی و ویرایش گرافیکی است که شامل ابزارهایی فوق‌‌العاده قدرتمند، از جمله همین Adobe Premiere Pro می‌باشد. برای همین این نرم‌افزار سازگاری بالایی با دیگر نرم‌افزارهای Adobe دارد.

پریمیر به راستی پیشوای میکس و تدوین فیلم است و امکانش به عنوان استاندارد و الگوی دیگر نرم‌افزارهاست. بدون این که نیاز به کانورت کردن فایلی داشته باشید می‌توانید با این نرم افزار آن را به راحتی ویرایش کنید و در ویدیوهای خودتان استفاده کنید.

امکانات اجتماعی پریمیر در نسخه‌های جدید افزایش چشمگیری داشته است به طوری که می‌توانید به سهولت ویدیوها را ویرایش و در فیس بوک یا فتوشاپ .کام آپلود نمایید. علاوه بر آن در نسخه‌های جدیدتر قابلیتهای پیشرفته‌ای چون کار با فیلمهای سه بعدی هم مشاهده می‌شود.

اما ویژگی‌های اصلی پریمیر مسلما در امکانات سنتی آن است. قدرت بالا در پردازش و ادیت و میکس فایلهای صوتی در فیلم، اضافه کردن افکت‌های فوق‌العاده از جمله اضافه کردن عکس تا افکت‌های تخصصی، تصحیح عالی رنگ و گرافیک و نور و … همه از ویژگی‌هایی است که این نرم‌افزار 800 دلاری! را تا این حد محبوب ساخته است.




پنج شنبه 95/9/11 | 9:24 صبح | khedri | نظر

 

معرفی هفت نرم افزار کاربردی جهت ویرایش فیلم

 


روزگاری دوربین های فیلمبرداری فقط مخصوص افراد حرفه ای بود. اما حالا می توانید یک دوربین با توانایی ضبط تصاویر در دقت HD را با قیمتی مناسب انتخاب کرده و خریداری کنید.با این تفاسیر هم  دیگر لازم نیست حرفه ای باشید زیرا دوربین های جدید تنظیمات بسیار آسانی دارند. حتی با برخی از دوربین های عکاسی ساده و موبایل ها هم می توان فیلمبرداری کرد. معمولا بعد از فیلم برداری خواهید دید که این فیلم ها نیاز به ویرایش دارند. مثلا روند فیلم یکنواخت است و چند افکت تصویری می تواند جذابیت آن را افزایش دهد. و یا برخی قسمت های غیرضروری در فیلم ها باید حذف شوند. در ادامه با برخی نرم افزارهای تدوین و ویرایش آشنا می شوید.


? Ulead Video Studio:
این نرم افزار طرفداران زیادی در بین تصویر برداران دارد. ظاهر کاربری آسان باعث شده تا بتوانید به راحتی تنظیمات و تغییرات دلخواه خود را انجام دهید. بعد از اینکه دوربین را به کامپیوتر متصل کردید گزینه جدیدی را در برنامه خواهید دید که فیلم ها را از روی دوربین به کامپیوتر انتقال می دهد و بعد از آن هم خواهید توانست قالب فیلم را به DVD تغییر دهید. اگر ویرایش خاصی نیاز نیست در چند قدم یک منوی ساده بسازید و از طریق همین برنامه فیلم ها را روی دیسک رایت کنید. بیش از هزار افکت تصویری و صوتی در Ulead Video Studio وجود دارد که برای حرکت از سکانسی به سکانس دیگر، تغییر نور و رنگ، بزرگنمایی و تغییر جهت تصویر مورد استفاده قرار می گیرند.

? Pinnacle Studio Plus:
مجموعه نرم افزاری پیناکل می تواند ویدیوها را از دوربین به رایانه انتقال دهد و آنها را به طور مستقیم به بخش ویرایش منتقل کند. پس از ورود فیلم به این قسمت، تمام ثانیه ها و فریم های فیلم در یک نوار تصویری نشان داده خواهند شد و هر نقطه را که خواستید می توانید تغییر دهید. می توانید تکه ای از فیلم را برش دهید و آن را در یک قاب کوچک روی تصاویر دیگر اجرا کنید. افکت های تصویر در تصویر، ثابت کردن یک قسمت از فیلم و پرش به سکانس بعدی به همراه صدها جلوه تصویری دیگر از امکانات این نرم افزار هستند. از دیگر توانایی های پیناکل می توان به پشتیبانی از صدای دالبی با خروجی هشت کانال صوتی اشاره نمود.

? Adobe Premiere Elements:
نرم افزار پریمیر المنت نسخه ساده شده از برنامه پریمیر پروفشنال یا حرفه ای است. در این ساده سازی با اینکه برخی امکانات محدود شده اند اما این محدودیت ها کار را برای مبتدی ها آسان کرده است. زیرا در نسخه حرفه ای پیچیدگی زیادی در ویرایش ها دیده می شود که احتیاج به دقت بالایی دارد. اگر قصد ویرایش فیلم های دوستانه که به سبک آماتوری فیلمبرداری شده اند را دارید این برنامه یکی از بهترین گزینه های موجود است. در قدم های اول می توانید جلوه های تصویری شاد با رنگ های زنده ایجاد کنید و در مراحل بعد هم انتخاب های حرفه ای تری در اختیار خواهید داشت. شرکت ادوب در زمینه گرافیک و مالتی مدیا یکی از قوی ترین کمپانی های جهان است و به همین دلیل می توان نرم افزار پریمیر المنت را به همه کاربران مبتدی و تازه کار و حتی حرفه ای ها  توصیه کرد.

? Roxio VideoWave Professional:
اگر به دنبال جلوه های هالیوودی هستید VideoWave یکی از انتخاب های جذاب برای این افکت ها است. این نرم افزار امکانات زیادی برای ویرایش سریع و آسان دارد با این حال تصاویر خروجی کاملا حرفه ای هستند. علاوه بر صدها افکت موجود در این برنامه که روی تصویر موثر هستند می توانید افکت های ویژه متن و صدا را هم در این این نرم افزار پیدا کنید. اگر صدای قسمتی از فیلم مناسب نبود شاید بد نباشد یک موسقی متن برای آن در نظر بگیرید زیرا در این برنامه می توانید قسمتی از موسیقی را هم از فایل اصلی جدا کرده و به فیلم بچسبانید. نرم افزار Roxio VideoWave می تواند از لحظه ورود فیلم به برنامه تا ذخیره آن روی دیسک شما را همراهی کند.

? muvee AutoProducer:
این نرم افزار هم طرفداران زیادی بین تازه کارها دارد. محیط برنامه بسیار ساده طراحی شده و تقریبا همه امکانات ضروری را می توانید در صفحه اصلی آن پیدا کنید. از ویژگی های جالب این نرم افزار راهنمای گام به گام برای تهیه فیلم است که در چند قدم ساده خواهید توانست یک فیلم حرفه ای با ویرایش های کافی تدوین کنید. این برنامه با انواع فایل های صوتی و تصویری سازگاری دارد و در میان جلوه های آن انواع افکت های مورد نیاز را پیدا خوهید کرد. ساخت عنوان و تیتراژ در muvee AutoProducer نسبتا ساده تر از سایر برنامه ها است و علاوه بر آن افکت های خوبی برای کار با متن دارد. برای تبدیل فیلم نیز کافی است قالب را مشخص کنید . باقی تنظیمات نرم افزار نیز به صورت خودکار تعیین می شوند.

? WinDVD Creator:
برنامه WinDVD یکی از قدیمی های حوزه تدوین فیلم است و این تجربه باعث شده تا امکانات مورد نیاز برای ویرایش را با روشی ساده در اختیار کاربران قرار دهد. یکی از امکانات جالب این برنامه ویرایش فیلم روی دوربین است و در این حالت نیاز نیست فیلم را به هارد کامپیوتر انتقال دهید ضمن اینکه تنوع افکت ها و ویرایش های تصویری می توانند در ساخت یک فیلم کامل و جذاب موثر باشند.

این برنامه برای تغییر در فیلم های آماده نیز امکانات مناسبی دارد به عنوان مثال اگر تهیه کننده ای با بی سلیقگی تمام آگهی تبلیغاتی خود را روی فیلم  شما قرار داد خواهید توانست بخـش هـای زاید را از فیلم حذف کنید. در این برنامه فیـلم روی یـک خط زمان بندی شده نمایش داده می شود و انتخاب فریم ها آسان است.

? Video Explosion Deluxe:
در این نرم افزار امکانات زیادی برای ویرایش سریع و آسان در فیلم قرار داده شده است و در چند قدم خواهید توانست خروجی تصویر را روی دیسک ذخیره کنید. یکی از توانایی های این برنامه استفاده از کتابخانه صوتی و تصویری آن با صدها افکت و کلیپ از پیش آماده است. کافی است فریم مورد نظر را انتخاب کنید و یکی از جلوه های مورد نظر را درون آن قرار دهید. جلوه های صوتی این نرم افزار هم مانند ویژگی های تصویری پرتعداد و متنوع هستند. این امکانات همگی در شکلی ساده در اختیار کاربر قرار می گیرند و به همین دلیل یکی از برنامه های مناسب برای کاربردهای خانگی و تجاری به حساب می آید.




پنج شنبه 95/9/11 | 9:23 صبح | khedri | نظر

« پرده سینما همان اوج و فرودهای تخیل خودمان را باز می‌تاباند؛ تخیلی که از واقعیتی تغذیه می‌کند که قرار است جایگزین آن گردد.یعنی داستان فیلم از تجربه‌‌ای زاده می‌شود که تخیل ما از آن فراتر می‌رود. ولی آنچه که روی پرده تخیلی است باید همان فشردگی مکانی و فضایی امر واقعی را داشته باشد.» آندره بازن


تأکید بازن بر روابط فضایی و مکانی و حفظِ تدوام این دو عامل در رابطه با “ واقع‌نمایی ” نماهاست؛ این در حالی است که توانایی بازنمایی واقیعت و تداوم “ مکانی، فضایی ” را از امکانات“ میزانْ‌سن ” می‌داند. درهمین رابطه “ نؤئل بورچ ” تدوین سینمایی را “ هنر فضاسازی ” می‌داند و با اشاره به کارهای “ ایزنشتاین ” این مسئله را که فضاسازی تدوینی چه اندازه بر ساختارهای دیگر فیلم تأثیر می‌گذارد را تحلیل می‌کند.
به عقیده بوردول تدوین چهار قلمرو اصلی را برای « انتخاب، کنترل در اختیار فیلم‌ساز قرار می‌دهد:


1. روابط گرافیکی بین نمای الف و نمای ب

2. روابط ریتمیک بین نمای الف و نمای ب

3. روابط فضائی بین نمای الف و نمای ب

4. روابط زمانی بین نمای الف و نمای ب

اما هر یک از این حوزه‌ها، در فیلم‌های گوناگون متفاوت عمل می‌کند. به طور مثال اهمیت روابط گرافیکی و ریتمیک در فیلم‌های انتزاعی و فرمال بیشتر از دیگر فیلم‌ها نمود پیدا می‌کند.اما ارتباط فضائی و زمانی در اکثریت فیلم‌ها اعمال می‌شود به جز فیلم‌های تجریدی و فرمال.

اما به نظرِ “ سوزان هیوارد ” تدوین را به چهار نوع اصلی می‌توان تقسیم کرد:


1.
تدوین منطبق باتوالی زمانی

2. برش متقاطع یا تدوین موازی

3. فوکوس عمیق

4. مونتاژ

 

به طور کلی سبک تدوینِ تداومی " continuity style editing " اکثریت فیلم‌ها را در بر می‌گیرد، به ویژه فیلم‌های هالیودی را. در این سبک با پنهان کردن ساز و کار آپارتوس سینمایی، در به وجود آوردن احساس بی‌خللی در مخاطبان و توهم واقعیت آنچه به تصویر درمی‌آید ؛ کارکرد به سزایی دارد.در تدوین تداومی:

«فیلم‌‌، توجه را به طریقه گفته شدن داستان جلب نمی‌کند. تدوین خود را به رخ نمی‌کشد، و در نتیحه روایتی بی‌خلل و به لحاظ مکانی و زمانی یکپارچه ارئه می‌کند. تداوم مکانی از طریق تبعیت از قانون 180 درجه و تداوم زمانی از طریق تبعیت از توالی زمانی روایت حفظ می‌شوند.»سوزان هیوارد
در این گونه سینما تنها موردی که بی‌خللی و تداوم را به هم می‌زند “ فلاش بکflash-back ” است.اما این روش تقریباًَ از فیلم‌های اولیه تاریخ سینما، تکنیک غالبی در تدوین فیلم‌ها بوده است.

«ادوین اس، پورتر با توسعه دادن روش ساده‌ی تداومِ رویداد نشان داد که چگونه می‌توان داستان رو به تکاملی را به زبان رسانه‌ی فیلم نشان داد.»رایتس،میلار.فن تدوین فیلم

اما به مرور که با شناخت امکانات وسیع سینما و ورود هنرمندانی از حوزه‌های دیگر هنری مانند: نقاشی و ادبیات، به سینما و تجربه‌گرایی این دسته موجب گشت که کاربرد امکانات سینما از داستان‌گویی و یا ثبت تصاویر صرف فراتر رود که در این میان تجربه‌های آوانگاردهای فرانسوی و فرمالیست‌های روسی در به و جود آوردن بدیل‌های "alternatives"برای تدوین تداومی نمود بیشتری دارد.

در ابتدا به تشریح سبک تداومی و امکانات آن می‌پردازیم.

تدوین ، آخرین مرحله تولید فیلم است که در آن فیلم ، شکل نهایی خود را پیدا می کند. این مرحله شامل : گزینش نماها و اندازه آنها ، ردیف کردن نماها، صحنه ها و سکانس ها پشت سر هم ، مخلوط کردن تمام صداها و تعیین میزان بلندی آنها و در نهایت در هم آمیختن و همگاه کردن صدای نهایی با تصویر ، است.

این کارها به وسیله ، استفاده از فیلمنامه دکوپاژ شده ، قوانین و اصول فیلم سازی و ذوق هنری و خلاقیت تدوین گر ، انجام می شود.
لازم به ذکر است که به این مرحله ، مونتاژ و ادیت هم گفته می شود.

اهمیت تدوین

با تدوین می توان روایتی را به صورت مداوم و سیال بیان کرد. تدوین زمان و مکان را فشرده می کند ، عناصر متفاوت و پراکنده را مورد تاکید قرار می دهد و کنار هم می گذارد و آنها را چنان مرتب می کند که الگوهای معنایی خاصی ایجاد کنند.
ندوین در ضمن ، به نوعی واکنش تماشاگران را ، شکل می دهد. برای مثال ارائه یک رشته نماهای کوتاه که به سرعت به یکدیگر برش می خورند، می تواند حس هیجان ، حادثه و انتظار را در تماشاگر ایجاد کند ، در حالی که نماهای طولانی آرامش بخش هستند، بر عنصر دراماتیک صحنه تاکید دارند و تماشاگر را با شخصیت ها فیلم بیشتر درگیر می کنند.
شیوه تلفیق صدا و تصویر هم ، تاثیر بسیار مهمی بر تماشاگر دارد. برای مثال قابل شنیدن بودن یا نبودن گفت و گوها ، ارائه موسیقی در لحظه ای خاص از فیلم ، بالا و پایین شدن حجم صدا ها ، به گوش رسیدن صدای محیط و همه و همه معنای خاصی می آفرینند و احساسات تماشاگر را به سمتی هدایت می کنند.

 

 

تدوین گر ( Editor )


کسی که مسئول سرهم کردن فیلم به صورت نهایی آن، با توجه به آنچه در بالا گفته شد، است. تدوین گر که گاه به او برشکار هم گفته می شود، معمولا در شکست یا موفقیت فیلم، نقشی اساسی به عهده دارد. تدوین گر است که با گزینش، شکل دهی و مرتب کردن نماها و با مرتب کردن و در هم امیختن صداها و همگاه کردن آن با تصویر، در تکوین، ضرباهنگ، شکل و صورت فیلم و در تاکید و تاثیر نماهای مختلف، اثر بارزی بر جا می گذارد.
استقلال و سهم خاص تدوین گر در تدوین، بسته به میزان کنترلی که فیلم ساز بر محصول نهایی اعمال می کند، متفاوت است. امروزه فیلم سازان سعی می کنند، روابط نزدیکی با تدوین گران داشته باشند. برخی از فیلم سازان از قبل، طرح تدوین فیلمشان را می ریزند و در مرحله فیلم برداری، تا حد زیادی کار تدوین را خودشان انجام می دهند، به این معنی که برای مثال در هر نما، نوع نما را کاملا مشخص می کنند و نماهای مختلف با زوایا و فاصله های مختلف دوربین از سوژه نمی گیرند، که لازم باشد از بین آنها نمایی را انتخاب کرد و ... به این ترتیب فیلم سازان تعداد انتخاب ها را کاهش می دهند، تا شکل نهایی فیلم همان باشد که خودشان در ذهن دارند.
معمولا تدوین از همان مرحله فیلم برداری آغاز می شود ، به این ترتیب که ، تدوین گر ، فیلم هایی را که هر روز گرفته می شود ( راش ها ) ، در اختیار می گیرد و با مشورت کارگردان ، آن تکه فیلم ها را سر هم می کند. وقتی فیلم برداری به پایان رسید ، تدوین گر فیلمی در دست دارد که به صورت خامدستانه و خالی از ظرافت ، تنها روند رویدادهای فیلم را تعقیب می کند. تدوین گر کار تدوین را با این فیلم آغاز می کند. او با نظر کارگردان ، بهترین برداشت ها را انتخاب می کند و الگوی صدای فیلم را با تصویر همگاه می کند. این نسخه از فیلم که اولین نسخه تدوین شده فیلم ، برای رسیدن به شکل نهایی آن است ، اصطلاحا راف کات ( Rough Cut ) ، نامیده می شود. البته این نسخه را نسخه تدوین شده فیلم ساز هم می نامند ، چون کم و بیش حاوی دیدگاه فیلم ساز از فیلم است و هنوز چندان مورد مداخله کس دیگری قرار نگرفته است.
تدوین گر بعد از مشورت با فیلم ساز ، نسخه تدوین اولیه را اصلاح و ویرایش می کند ، جلوه های اپتیک برای انتقال نماها را به آن اضافه می کند ( برای مثال محو تدریجی ، هم گذاری و ... ) ، جلوه های ویژه را نیز به فیلم می افزاید و در نهایت نسخه نهایی را که در آن نماها ، طول آنها و ترتیب قرار گیریشان به دقت مشخص شده و صدا نیز به خوبی با تصویر همگاه شده است را ، ارائه می دهد.
لازم به ذکر است که تدوین گر بر کار مسئول مخلوط کردن صداها ، نظارت می کند. صدای فیلم شامل گفت و گوها ، موسیقی طبیعی ، جلوه های صوتی و موسیقی متن است.
پس از آماده شدن نسخه نهایی فیلم ، آن را به لابراتوار می فرستند تا در بخش ظهور و چاپ فیلم ، نسخه اکران فیلم چاپ و آماده شود. لازم به ذکر است که در این مرحله امکان ایجاد تغییر ، توسط کارگردان یا تدوین گر وجود دارد. به ویژه بعد از نمایش خصوصی فیلم و با توجه به واکنش تماشاگران می توان ، تغییراتی در آن ایجاد کرد.
امروزه با پیشرفت هایی که در عرصه تکنولوژی ویدئو و کامپیوتر رخ داده ، کار تدوین گر ، انعطاف ، سرعت ، دقت و سهولت بیشتری یافته است.

تدوین فیلم

در تدوین فیلم می توان تصویر روی هر کادر را دید و آن را برید و متصل کرد. نگاتیو های اصلی در لابراتوار ظاهر می شود و به صورت راش درمی آید که به آن نسخه کار می گویند. تدوینگر نسخه راش را می برد و قسمت های برگزیده را با نوار به هم متصل می کند. سپس نسخه نگاتیو را بر اساس نسخه تدوین شده می برند و با چسب شیمیایی مخصوص به هم می چسباند.
با قرار دادن این نسخه نگاتیو درکنار فیلم خام و نور دادن به آن, یک نسخه کامل آماده نمایش تهیه می شود. دردستگاه تدوین با استفاده از سوراخهای دو نوار, این دو به یکدیگر قفل می شوند بطوریکه تدوینگر می تواند یکباره هر دو را برش دهد و به هم متصل کند. بطوریکه تصویر و صدا کاملا بر هم منطبق (سنکرون) باشند.


تدوین ویدیویی

تدوین نوارهای ویدیویی با کپی کردن تصاویر از یک نوار به نوار دیگرانجام می شود این کار Dubbing نام دارد و حداقل به دو دستگاه ضبط ویدیو احتیاج دارد.
دستگاه اول (مرجع) صحنه های لازم از نوار اول را به نمایش می گذارد ودستگاه دوم (مقصد) بخش های انتخابی را, به طوری که محل اتصال آنها غیر قابل رویت باشد, بر روی نوار نهایی ضبط می کند. گاه به چندین دستگاه ضبط به عنوان منابع مختلف تصویری برای تدوین ویدیویی نیاز است, بنابراین از میز تدوین و ترکیب تصویر استفاده می شود.
عمل تدوین به وسیله رایانه مخصوصی با استفاده از کدهای زمانی ضبط شده بر روی نوار ویدیویی کنترل می شود و به گونه ای برنامه ریزی شده که به محض رسیدن نواردستگاه مرجع به کد زمانی مورد نظر, دستگاه ضبط مقصد را از حالت پخش (play) به حالت ضبط (record)تغییر می دهد. نوارهای ویدیویی رانمی توان با بریدن و چسباندن قطعات به یکدیگر تدوین کرد. یک دلیل این است که تصاویر روی نوار ویدیو را مثل فیلم نمی توان دید و برش داد. ازطرف دیگر بریدن نوار ویدیو باعث خرابی تصاویر ایجادشده وهدهای ضبط می شود.


تدوین در خانه

در صورتی که یک دوربین ویدیویی و دستگاه ضبط ویدیو داشته باشید می توانید تصاویری راکه خود گرفته اید تدوین کنید. دوربین منبع تصویر خواهد بود ودستگاه ضبط نوار اصلی را تهیه می کند. ابتدا یکبار نوار را کاملاً ببینید و بخش های موردنظر خود و ترتیب قرار گرفتن آنها را مشخص کنید. سپس فیلم را در دوربین قرار دهید و از دریچه چشمی آن یک بار دیگر ببینید و با استفاده از شماره انداز دوربین, شماره دقیق نماهای مورد نظرخود را یادداشت کنید. دوربین را با سیم مناسب به سوکت ورودی دستگاه ضبط ویدیو متصل کنید تا بتواند از دوربین ضبط کند. سپس ازدریچه چشمی دوربین بخش های موردنظر خود را از روی نوار اول پیدا کنید و به ترتیب دلخواه روی نوار داخل دستگاه ضبط کنید. امروزه بیشتر دوربین ها ودستگاههای ضبط توانایی مونتاژ بدون برش درنقاط ساده تصویری, میکسهای اتصال را دارند. بعضی ازآنها حتی توانایی ترکیب های ایجاد باند صوتی جدید و حتی ثبت متن روی تصویر را دارند.




پنج شنبه 95/9/11 | 9:21 صبح | khedri | نظر
مطالب قدیمی تر