درد های مفصلی وکمر ودرمان آن - مند خورموج(خلتک)
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خداحافظی با درد ستون فقرات(2)

خداحافظی با درد ستون فقرات(2)
در مقاله ی گذشته به راه کارهایی علیه دردهای مزمن کمر پرداختیم،در این مقاله به راه کارهایی مانند ...

 

 

تست چمباتمه زدن روی یک پا
وی پای راستتان تکیه کنید و پای چپتان را به سمت جلو ببرید.پای راستتان را صاف نگه دارید،تاجایی که می توانید چمباتمه بزنید،خودتان را به سمت پایین بکشید تا به پای چپ شما برسد.مشکل شما این است که زانویتان را کج می کنید.این کار باعث می شود زانوی شما به سمت داخل هدایت شود،و شما را در معرض آسیب های زانو قرار دهد.

علت: شما عضلات سفت و محکم (ماهیچه های کشاله ران) و ماهیچه های ضعیف میانی قسمت ران(ماهیچه های کوچک تری در قسمت باسن) دارید.

خودتان را سفت کنید
مرحله اول: عضلاتتان را بکشید.پاهایتان را باز کنید و پای راستتان را صاف نگه دارید،با خم کردن زانوی چپتان و فشار بر روی باسنتان بدنتان را به سمت پایین و جلو بکشید تا زمانی که احساس کششی در ناحیه کشاله رانتان ایجاد شود این کار را ادامه دهید.شما می توانید این کشش را با چرخاندن شانه هایتان به سمت چپ بیشتر کنید.این حرکات را برای 30 ثانیه انجام دهید و سپس این حرکت را با طرف دیگرتان تکرار کنید.

مرحله دوم: عضلات میانی باسنتان را بکشید.یک نواری را دورتادور پایین پایتان ببندید و به اطرافتان گام بردارید. این حرکت را 10 بار به سمت راست و 10 بار به سمت چپ انجام دهید. این کار را در 6 دوره در هر سمت انجام دهید. همچنین شما باید تمرینات تک پایی را هم انجام دهید مثل حرکت لانژ(حرکت بدن به جلو)، خم شدن با پاهای باز، وچمباتمه زده درصورتی که کاسه زانوی شما با شست پای شما در یک سطح باشد.

 

 


تست اپلیز اسکراچ
دست راستتان را به پشت سرتان برسانید و سعی کنید استخوان شانه چپتان را لمس کند.سپس بازویتان را پایین بیاورید و آن را به پشتتان خم کنید.مجددا سعی کنید استخوان شانه چپتان را لمس کنید. این حرکت را با دست چپتان هم انجام دهید به این صورت که دست چپتان استخوان شانه راستتان را لمس کند.مشکل شما این است که ماهیچه های گردنده درونی و بیرونیتان را سفت می کنید و این یک مشکل رایج در بین آقایانی است که وزنشان را بالا میبرند.سفت کردن ماهیچه ها چرخش ماهیچه ها را کم می کند و باعث درد و ناراحتی می شود.

علت: سفت کردن ماهیچه های سینه باعث کاهش چرخش خارجی شانه ها می شود( به پشت سرتان برسانید) اگر ماهیچه های شما سفت می شود مانع چرخش داخلی شانه تان می شود( با پایین آوردن بازویتان آن را به پشتتان برسانید.)
خودتان را سفت کنید
مرحله اول: یک حوله را با دو دستتان پشتتان نگه دارید.یک دستتان نزدیک سرتان و دیگری پشتتان. هرآنچه که می توانید دستانتان را به هم نزدیک کنید تا به حوله نزدیک شود. سپس سعی کنید حوله را با دو دستتان بکشید و تا 10 بشمارید.استراحت کنید و سپس سعی کنید دستانتان را حرکت دهید تا نزدیک به هم شوند و تا 10 بشمارید. سپس دستانتان را به حالت اولیه برگردانید و دوباره تکرار کنید.این حرکت مشکلات چرخش داخلی و خارجی را ثابت می کند. 

تست دیواری
با پاهایتان درحدود 12 اینچ(هر اینچ 2.54 سانتی متر) با دیوار فاصله داشته باشید و کمرتان را به دیوار تکیه دهید. دست راستتان را روی کمرتان و به دیوار تکیه دهید.درحالی که دستتان دیوار را لمس کند.سپس شکمتان را سفت کنید تا زمانی که دستتان دیوار را لمس می کند.در این موقعیت، بدنتان باید 4 نقطه تماس با دیوار داشته باشد:استخوان باسنتان،کف دستتان،قسمت فوقانی کمرتان،و سرتان.
مشکل این است که:پوزیشن شما حالت قوزی دارد.
علت: ماهیچه های شکمی و قفسه سینه تان کوتاه می شود درحالی که عضلات کمرتان و ستون فقراتتان ضعیف می شوند. نشستن به مدت طولانی باعث این ناهماهنگی می شود.
خودتان را سفت کنید
مرحله اول:
ستون فقراتتان را حرکت دهید.روی یک لوله ای از جنس فوم دراز بکشید طوری که لوله روی ستون فقراتتان به صورت ایستاده و عموی و در قسمت پایین ستون فقراتتان باشد. این کار را انجام دهید تا قسمت بالای سرتان برسد طوری که ستون فقراتتان کشیده شود.تا 10 بشمارید. رول را بالای ستون فقراتتان تا 2 اینچ حرکت دهید سپس تکرار کنید. این حرکت را ادامه دهید تا زمانی که فوم به گردن شما برسد.

مرحله دوم: از حرکات متحرک در قسمت پشت استفاده کنید تا ماهیچه های شکمی،کشاله ران و قفسه سینه تان را بکشد.یک دمبل را با دو دستتان نگه دارید.پای چپتان را به عقب نگه دارید درحالی که زانوی چپتان زمین را لمس کند. نیم تنه تان را به سمت راست متمایل کنید و دو دستتان را بالاتر از شانه راستتان ببرید. سپس به حالت ایستاده برگردید . برای هر سمتتان
این کار را 15 بار انجام دهید.
مرحله سوم: دمبل را با یک بازویتان به صورت چرخش خارجی بگیرید.بنابراین به جای اینکه دمبل را به سمت قفسه سینه تان بکشید،آن را به سمت گوشتان ببرید.و اجازه دهید ستون فقراتتان به سمت بالا بچرخد.این کار را 15 بار تکرار کنید. سپس بازوهایتان را عوض کنید و تکرار کنید.



دوشنبه 91/10/25 | 7:53 عصر | khedri | نظر

تقریباً همه ی افراد ، کم و بیش در نقاطی از کمر خود احساس درد دارند. اغلب ما هنگام انجام فعالیت هایی نظیر نصب دستگاه تهویه، جابجا کردن جعبه های بزرگ و بلند کردن کودکان، کمردرد خود را جدی نمی گیریم. ما به این مسئله توجه نداریم که کمردردها در نتیجه صدماتی است که با رفتارهای روزانه ما تشدید می شود. اکثر ما هنگام ایستادن، نشستن و خم شدن ، وضعیت های نامناسبی در بدن خود ایجاد می کنیم. ما هنگام بلند کردن اشیاء به جای خم کردن زانو، کمر خود را خم می کنیم. انجام کارهایی که برای سلامتی ما مضر است و پدر و مادر ما را از آن منع می کردند، بعد از سالها موجب می شود کمردرد ما شروع شود. وارد آمدن فشار زیاد به عضلات کمر و به اصطلاح رگ به رگ شدن رباط های کمری که نگه دارنده مهره ها هستند باعث کمردرد می شود. عضلات کمر برای مقابله با این فشار دچار گرفتگی و انقباض می شوند تا بتوانند کمر را از صدمه بیشتر محافظت کنند و این حالت ، خود باعث تشدید درد کمر است. در واقع این سیکل درد، سفتی و انقباض عضلانی درمان نمی شود مگر این که شما فعالیت خود را کم کنید ، به کمر خود استراحت دهید و به تدریج ازعضلات خود استفاده نمایید.
در گذشته ، پزشکان استراحت طولانی مدت در بستر را توصیه می کردند اما اکنون به این نتیجه رسیده اند که استراحت بیش از حد باعث طولانی شدن درمان کمردرد است. این مسئله در مورد رگ به رگ شدن عضلات هم صدق می کند. به همین دلیل امروزه شما کمتر مشاهده می کنید که از گردن بندهای مخصوص درد گردن استفاده شود.
در حال حاضر کمردردهای شدید، حداکثر با چند روز استراحت و پس از آن با شروع فعالیت های سبک و کشش آرام عضلات درمان می شوند، این طریقه درمان باعث افزایش قدرت خم شدن بدن و توان حرکت خواهد شد.
سایر علل کمردرد در بروز آرتروز و فتق دیسک کمر (غضروف بین مهره ها) مشاهده می شود. فتق دیسک در بین عوامل کمردرد شیوع کمتری دارد ولی بهتر شناخته شده است. دیسک بین مهره ها ، فضای نرمی را بین مهره ها ایجاد می کند، گاه این دیسک متورم شده و به اعصاب ناحیه فشار وارد می آورد. اغلب اعصابی که از ران و بازو می گذرند تحت فشار قرار گرفته و گاه بی حسی، ضعف و مشکلاتی در کنترل ادرار ایجاد می کنند.
فتق دیسک مانند سایر علل کمردرد، خود به خود بر طرف می شود و اغلب نیازی به عمل جراحی نیست. در حقیقت سی درصد مردم مبتلا به فتق دیسک هستند و هرگز برایشان مشکل جدی ایجاد نمی شود.
درمان

برای برطرف کردن کمردرد، به پشت بخوابید، یک بالش زیر زانوهایتان قرار دهید. (در حالی که زانوهایتان را جمع کرده اید). این طریقه خوابیدن فشار را از کمر شما بر می دارد. درمان اصلی همه کمردردها کم کردن فعالیت است. البته این کاهش فعالیت همان طور که قبلاً گفته شد فقط برای چند روز پیشنهاد می شود و پس از آن با نرمش های مخصوص پایین کمر و «عضله چهار سر ران» می توان کمردرد را درمان کرد.در اولین روزها برای کاهش التهاب می توان از یخ در موضع درد استفاده کرد و بعد از چند روز می توانید از گرمای موضعی کمک بگیرید تا انقباض مقاوم عضلات را برطرف کنید. همچنین داروهای ضد التهاب مثل ایبوبروفن، کتو بروفن و ناپروکسن در بر طرف کردن درد و التهاب مؤثر هستند. اگر یک دارو اثر نکرد، نوع دیگری از دارو را مصرف کنید؛ زیرا افراد مختلف نسبت به داروها عکس العمل متفاوتی دارند. به خاطر داشته باشید که داروهای ضد التهاب را حتماً همراه غذا میل کنید تا باعث ایجاد زخم معده شما نشوند.
داروهای جدید و گران قیمت « ویوکس» و « سلیرکس» بهتر از داروهای قدیمی عمل نمی کنند ولی تحریکات معده در آنها کمتر است و به طور کلی برای درمان دردهای طولانی مدت و در افرادی با سابقه زخم معده مصرف می شوند.
استامینوفن نمی تواند کمک به رفع التهاب کند. ولی می تواند درد را بر طرف سازد. هم چنین بر روی معده نیز اثری ندارد. استامینوفن بی خطرترین دارو در درمان های طولانی مدت است ولی نباید بیش از 2 تا 3 هزار میلی گرم در روز مصرف شود؛ زیرا مصرف زیاد دارو ، کبد را تحت تأثیر قرار می دهد.
داروهای شل کننده عضلات توصیه نمی شوند؛ زیرا بر کاهش درد کمر تأثیری ندارند.

آیا نیازی به گرفتن عکس هست؟

اکثر مردم سؤال می کنند آیا عکس برداری معمولی یا «ام. آر.آی» لزومی دارد؟ باید گفت همه کمردردها نیاز به عکس برداری ندارند. در مواردی که مشکوک به صدمات استخوانی مثل صدمه به مهره ها در اثر ضربه، پوکی استخوان یا سرطان هستید عکس برداری می تواند مفید باشد. ولی عکس ها بافت های نرم عضله و رباط ها و دیسک ها را نشان می دهند.زمانی که تصمیم به جراحی داریم و یا در تشخیص علت دردهای بهبود ناپذیر ، انجام «ام.آر.آی» توصیه می شود. انجام ام.آر.آی برای فتق های دیسک ضروری نیست؛ زیرا درمان را تغییر خواهد داد.
درمان در زمانی که کمردرد بهبود نمی یابد

جابجا کردن ستون فقرات ، طب سوزنی ، یوگا ، ماساژ درمانی و تزریق استروئید اپیدورال (کمری) بستگی به نوع درد کمر دارد. ماساژ درمانی در مواردی که علت کمردرد ناشناخته است مؤثر می باشد. بعضی از پزشکان با برگرداندن مهره ها و جابجا کردن آن موافق نیستند؛ زیرا معتقدند استخوان های کمر توسط عضلات حمایت می شوند و اگر درمانی صورت می گیرد باید روی عضلات انجام شود.اگر کمردردی دارید که بعد از هفته ها درمان نشده است به پزشک خود مراجعه کنید. اگر ضعف یا سستی در بازو یا ران خود احساس می کنید آن را جدی بگیرید.
یوگا تمرین کنید

بعضی از پزشکان معتقدند یوگا بهترین درمان دردهای مزمن کمر است؛ زیرا حالت مناسب را در بدن ایجاد می کند و با تنفس مناسب، کشش و فشار روی عضله را کم می کند. خیلی از بیمارانی که از درمانهای دیگر نتیجه نگرفته اند می گویند یوگا در درمان آنها مؤثر بوده است.بعد از بهبود کمردرد، تمرینات نرمشی را ادامه دهید، وزن خود را کم کنید و به اصلاح حالت و کشش عضلات اهمیت دهید. نرمش عضلات مربوط به شکم را انجام دهید تا از کمردردهای آینده پیشگیری شود.اگر در قسمت بالای کمر خود احساس ناراحتی می کنید، تمرینات خم شدن به سمت پایین و تمرینات نرمشی شانه ها را انجام دهید (شانه ها را به طرف یکدیگر کشیده و چند ثانیه نگه دارید سپس بر عکس عمل کنید).
بهترین تمرین برای اصلاح حالت کمر این است که با فاصله 30 سانتیمتر از دیوار و در مقابل آن تکیه دهید شکم خود را به داخل بکشید، سینه را بیرون دهید بعد از چسباندن کمر به دیوار، سر، شانه ها و پشت و لگن همه در یک ردیف قرار می گیرند و به این طریق گودی کمر از بین می رود. این حالت شبیه حالت ایستادن سربازان است. صدها سال قبل این طور گفته می شد که سربازان می توانند ساعت ها بدون احساس کمردرد روی پا بایستند مشروط به اینکه حالت ایستادن آنها درست باشد. آیا شما طور دیگری فکر می کنید؟ البته همه پدر و مادرها به نحوه صحیح ایستادن و نشستن فرزندان تأکید دارند ولی آنها نمی توانند تمام اوقات همراه فرزندان خود باشند و آنها را کنترل کنند! درست ایستادن و درست نشستن باید برای ما به صورت عادت درآید




دوشنبه 91/10/25 | 7:52 عصر | khedri | نظر

کمر درد یکی از عوارضی است که کمتر کسی در طول زندگی، آن را تجربه نکرده است، برخی از تحقیقات نشان می‌دهد که از هر 10 نفر بزرگسال ، 6 نفر آنها به این درد مبتلا می‌شوند و ممکن است فرد را به طور ناگهانی و یا تدریجی درگیر کند که همین امر باعث می‌شود بسیاری بدون این‌که به پزشک متخصص مراجعه کنند با مصرف مسکن، درد خود را التیام بخشند ولی آیا چاره این درد ناخوشایند مصرف خودسرانه دارو و مسکن‌های قوی است؟!
دکتر سعید صفایی ارتوپد و فوق تخصص ستون فقرات و عضو هیات علمی دانشگاه درباره این بیماری در گفتگو با جام‌جم می‌گوید: در اکثر موارد این درد ناشی از بدنشستن، بدایستادن و بدخوابیدن است که باعث می‌شود عضلات ستون فقرات بخصوص در ناحیه کمر دچار ضعف شوند و در نتیجه باعث کاهش قدرت آ‌نها شده و کمر دردهای بعدی را موجب شود.

به گفته وی آنچه از اهمیت بالایی برخوردار است، نحوه نشستن است که اگر افراد به مدت طولانی در یک محل بنشینند، نیرویی که به دیسک کمر (ستون فقرات) وارد می‌شود در این حالت دو و نیم برابر وزن بدن است، به همین خاطر همیشه بایستی سعی شود افرادی که دارای مشاغل نشسته‌اند، به ازای هر نیم تا یک ساعت نشستن، بلند شوند و چند قدم راه بروند و در صورت امکان به تقویت عضلات ستون فقرات بپردازند.
این ارتوپد و فوق‌تخصص ستون فقرات عنوان می‌کند: از آنجایی که رانندگی نیز همانند بسیاری از مشاغل نشسته است باید سعی ‌شود از حداقل زمان نشستن در خودرو استفاده کرد چرا که صندلی اکثر خودروها، اغلب وضعیتی بدتر از صندلی‌های معمولی دارند.
دکتر صفایی متذکر می‌شود: در نشستن بر روی صندلی خودرو، فرد تقریبا زانوهایش را روی شکم خم می‌کند و در نتیجه ستون فقرات به سمت جلو خم می‌شود که در چنین شرایطی، فشاری که به روی دیسک‌های ناحیه کمری وارد می‌شود، افزایش پیدا می‌کند که این فشار می‌تواند از 3 برابر وزن بدن نیز بیشتر باشد که به مرور زمان این دیسک‌ها دچار تخریب شده و آب خود را از دست می‌دهند و در برابر فشارها و نیروهای وارده تحمل خود را از دست می‌دهد به حدی که دیسک دیگر توان تحمل نیرویی را که به صورت طبیعی بر او وارد می‌شود، ندارد بنابر‌این باعث بروز کمر درد می‌شود.
این عضو هیات علمی دانشگاه یادآور می‌شود: در وضعیت نشسته، عضلات کمر از فعالیت طبیعی خود باز می‌مانند و در نتیجه باعث ضعف و تشدید کمر درد می‌شوند.
عوامل کمر درد
«چاقی» یکی از مهم‌ترین عوامل بروز کمر درد محسوب می‌شود، دکتر صفایی با اشاره به این موضوع می‌افزاید: افراد سیگاری نیز از شر این بیماری در امان نیستند و کمر درد در آنها بیشتر نمود می‌کند چرا که افراد با کشیدن سیگار خون‌رسانی به عضلات، اطراف دیسک و مهره‌ها را دچار اختلال می‌کنند و باعث کمر درد و حتی تشدید آن می‌شوند.
<علت دیگر کمر درد را می‌توان به برخی از بیماری‌ها تعمیم داد، مثلا افرادی که دیسک مهره آنها غیرطبیعی شده، سابقه جراحی قبلی دارند و از بیماری‌های ناحیه ستون فقرات رنج می‌برند با عمل نشستن بیماری خود را تشدید می‌کنند.
این ارتوپد و فوق‌تخصص ستون فقرات با بیان این مطلب خاطرنشان می‌کند: امروزه در ساخت صندلی خودروها سعی شده از اصول استاندارد استفاده شود ولی باید گفت به صندلی‌ای می‌توان استاندارد گفت که بتواند قوس‌های طبیعی ستون فقرات را پر کند پس علاوه بر این موضوع رانندگان باید بدانند به طرف جلو خم شدن و یا زیاد عقب رفتن، باعث از بین رفتن طبیعی قوس‌های کمری می‌شود و این‌گونه فرد مستعد کمر درد می‌شود.
یک راه حل ساده
بهترین راه برای جلوگیری از کمر درد ناشی از مشاغل نشسته این است که فرد پس از یک تا 2 ساعت رانندگی و یا کار نشسته، حداقل 5 دقیقه راه برود و یا به انجام نرمش‌های خفیفی جهت تقویت عضلات کمر خود بپردازد که این کار باعث می‌شود از فشار روی دیسک به میزان قابل ملاحظه‌ای کاسته شود، دکتر صفایی با عنوان این مطلب می‌افزاید: وقتی عضلات ضعیف شوند و تغییراتی در دیسک ایجاد شود، دیسک مستعد بیرون‌زدگی و فشار بر روی پاها می‌شود که تحت عنوان دیسک‌های بیرون زده نامیده می‌شود که خود می‌تواند مشکلات اضافی همچون آسیب به ریشه‌های عصبی را برای بیمار داشته باشد که دردهای انتشاری به داخل اندام تحتانی و اشکالات حسی حرکتی را به وجود می‌آورد.
چند توصیه پزشکی
این ارتوپد و فوق تخصص اظهار می‌کند: بهتر است افراد دارای مشاغل نشسته برای جلوگیری از کمر درد کمتر بنشینند، کمتر رانندگی کنند و در صورت رانندگی از صندلی‌های استاندارد استفاده کنند و در صورت نشستن از صندلی‌های بلند منزل استفاده کنند و از نشستن بر روی کاناپه پرهیز کنند.همچنین از انجام کارهایی که باید به جلو خم شد، پرهیز کنند و از همه چیز مهم‌تر در رانندگی، راننده‌ای استاندارد باشند.
دکتر صفایی در پایان خاطرنشان می‌کند: سرعت‌های غیرطبیعی رانندگان باعث ایجاد ضربه به خودرو و در نتیجه انتقال این ضربه به ستون فقرات می‌شود که باعث بیرون زدگی دیسک می‌شود و در سالمندان با پیامدهای سخت‌تری همچون شکستگی همراه است.




دوشنبه 91/10/25 | 7:52 عصر | khedri | نظر


کمر درد می تواند به دلایل مختلفی بروز کند،اما شش اشتباه جالب و بزرگه در رابطه با کمردرد وجود دارد بدین ترتیب است ...
* می‌گویند اولین و بهترین درمان کمردرد،استراحت مطلق برای مدتی طولانی است:
برخلاف این عقیده که قبلا بین پزشکان و بیماران رواج داشت،این روزها بیشتر پزشکان معتقدند که استراحت مطلق،بویژه برای طولانی ‌مدت،کار درستی نیست و داشتن فعالیت‌های سبک،روند بهبود کمردرد را تسریع می‌کند.البته یک دوره کوتاه استراحت غالبا مفید است،ولی استراحت مطلق،آن هم برای مدتی طولانی،ضررش بیشتر از فایده است.

* می‌گویند آخرین و موثرترین درمان کمردرد، ‌جراحی است:
جراحی،آخرین درمان است،ولی موثرترین نیست.در واقع،هیچ روش جراحی موثری برای درمان کمر دردهای ناشی از مشکلات عضلات و بافت‌های نرم وجود ندارد و جراحی معمولا برای مشکلاتی مانند فتق دیسک بین‌مهره‌ای و اسپوندیلوز استفاده می‌شود؛آن هم به عنوان آخرین انتخاب.با این همه،اگر شما دردی شدید و مداوم دارید که به هیچ درمانی جواب نمی‌دهد یا در اثر فشار بر نخاع و ریشه ‌های عصبی دچار ضعف عضلانی پیش‌رونده یا اختلالات عصبی نظیر عدم کنترل ادرار و مدفوع شده‌اید،ممکن است جراحی برایتان سودمند باشد.

*خیلی‌ها فکر می‌کنند بهترین تشک برای آنها که کمردرد دارند،تشک نرم است:
اگر دچار کمردرد هستید،بهتر است از تشک‌های نسبتا سفت استفاده کنید و البته خوابیدن روی سطوح خیلی سفت نیز توصیه نمی‌شود.

* بعضی‌ها توصیه می‌کنند،اگر می‌خواهید فشار کمتری به کمرتان وارد شود،روی شکم بخوابید:
خوابیدن به شکم اصلا برای کمر مناسب نیست.بهترین حالت خوابیدن برای آنها که کمر درد دارند، خوابیدن به پهلو و خوابیدن به پشت است.بهتر است به پهلو بخوابید و پاهایتان را اندکی به سمت شکم جمع کنید و بالشی را هم میان زانوهایتان قرار دهید؛و اگر تمایل دارید که به پشت بخوابید،بهتر است پایتان را کمی بالاتر از سطح بدنتان (مثلا روی یک بالش یا صندلی) قرار دهید یا این‌که بالشی را زیر زانوهایتان قرار دهید تا قوس طبیعی کمرتان حفظ شود.

* بعضی‌ها خیال می‌کنند کمردرد بیماری سالمندان است:
کمردرد سن و سال نمی‌شناسد و 70 درصد آدم‌ها در طول زندگی‌شان لااقل یک بار کمردرد می‌گیرند. ضمن این‌که بعضی مطالعات نشان می‌دهد که حتی بین 30 تا 50 درصد نوجوانان 15 تا 16 ساله نیز از کمردرد رنج می‌برند.شیوه نامناسب نشستن و خوابیدن،ورزش‌های نامناسب،کم ‌تحرکی‌های طولانی و استفاده از کوله‌پشتی‌هایی که وزنشان از 15 درصد وزن بدن بیشتر باشد،از شایع‌ترین علت کمر درد نوجوانان به حساب می‌آید.

* می‌گویند بیشتر کمر دردها ناشی از مشکلات دیسک،مهره‌ها و نخاع است:
در بیشتر موارد،کمردرد هیچ ربطی به مهره‌ها و دیسک و نخاع ندارد و علت آن صرفا کشیدگی عضلات و رباط‌های پشت است.عامل این کشیدگی هم چیزی نیست جز بلند کردن اجسام سنگین،بلند کردن نادرست اجسام،حرکت ناگهانی در ناحیه کمر،نشستن یا خوابیدن نادرست و موارد مشابه.




دوشنبه 91/10/25 | 7:51 عصر | khedri | نظر
با کمردرد چه باید کرد؟

اسپاسم یا گرفتگی عضلات کمر یکی از شایع‌ترین شکایاتی است که افراد را به مطب پزشکان می کشاند. با دکتر حمید بهتاش، ارتوپد و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره همین مشکل گفتگو کرده ایم که بصورت مصاحبه در زیر آمده است:

گاهی فقط با بلند کردن یک بار سنگین، کمرمان درد می‌گیرد. چرا؟

بله، بلند کردن نادرست یک بار سنگین یا حتی بلند کردن نادرست وزنه ی ورزشی می‌تواند به درد پشت منجر شود. البته گاهی اوقات علت واضحی هم برای این نوع دردها پیدا نمی‌شود.

این دردها در چه قسمت‌هایی از عضلات پشت‌مان ایجاد می‌شود؟

درد پشت ممکن است در هر قسمتی از ستون فقرات ایجاد شود، ولی بیشتر در قسمت تحتانی پشت دیده می‌شود. حدود یک درصد تمامی موارد کمردرد، ناشی از یک علت زمینه‌ای جدی نظیر شکستگی ستون فقرات به علت ضربه، فتق دیسک کمری، عفونت یا تومور ستون فقرات هستند. 99 درصد بقیه مربوط به فرسودگی روزانه می‌شوند. گاهی اوقات درست در زمان کشیدگی عضله یا پیچ‌ خوردن رباط، شما متوجه درد می‌شوید. در سایر موارد ناراحتی به تدریج پدید می‌آید. شما ممکن است با ناراحتی از خواب برخیزید. صرف‌نظر از چگونگی شروع درد، معمولا برای پزشک مشکل‌ است که علت دقیق درد را مشخص سازد.
نشانه‌هایش چیست و چه‌طور می‌توانیم آن را تشخیص بدهیم؟
درد پشت و سفتی آن و همچنین سختی در حرکت از علایم کشیدگی عضلات پشت است. به همین دلیل هنگام مراجعه به پزشک، از شما در مورد مشکلات احتمالی ستون فقرات سوال خواهد شد و سپس معاینه بدنی صورت می‌پذیرد. اگر مدرکی باشد که پزشک را به مشکلات ستون فقرات مشکوک سازد، وی از وسایل تشخیص برای رد مشکلاتی نظیر فتق دیسک بهره خواهد برد.

اسپاسم یا کشیدگی پشت را باید چقدر جدی بگیریم؟

به هر حال، به هیچ‌وجه نمی‌توان ناراحتی که در اثر درد کمر ایجاد می‌شود را نادیده گرفت. در صورت داشتن کمردرد، انجام امور روزمره بسیار دردناک خواهند بود و درد شدید ممکن است شما را بی‌حرکت سازد. در بیشتر موارد، با استراحت کردن، مشکل کم‌رنگ می‌شود. متاسفانه عود حملات درد، یک قانون است تا یک استثناء، بنابراین در صورت مشاهده ی هر یک از علائم زیر به پزشک مراجعه کنید:

درد شدید، تب، لرز، تعریق شبانه یا درد غیرمنتظره، دردی که به یکی از اندام‌های تحتانی انتشار می‌یابد و با ضعف در اندام تحتانی یا تغییرات عملکرد مثانه یا روده همراه است؛ دردی که به شدت فعالیت‌های روزانه شما را محدود کرده است؛ علایم و نشانه‌هایی که ظرف یک تا دو هفته بهبود نمی‌یابند. تشخیص علت درد پشت اغلب آسان نیست، ولی ضروری است که مسایل جدی زمینه ای برطرف شوند. در حقیقت شناخت دقیق علت درد، رویکرد درمانی را تغییر نمی‌دهد.

این دردها را چه‌طور باید درمان کرد؟

90 درصد دردهای پشت با درمان یا بدون درمان، ظرف مدت 4 تا 6 هفته بهبود می‌یابند. در 10 درصد دیگر، درد مدتش طولانی تر است و ظرف 6 تا 12 هفته یا بیشتر بهبود می‌یابد، مخصوصا اگر ناشی از پیچ‌خوردگی رباط‌ها یا کشیدگی شدید عضلانی باشد. افراد دارای درد پشت و اندام تحتانی حتی به زمان بیشتری برای بهبود نیاز دارند، اما با گذشت زمان و انجام مراقبت‌های مناسب، علائم تخفیف می‌یابند.

چه مراقبت‌هایی لازم است؟

مراقبت‌های شخصی که شما می‌توانید در منزل انجام دهید، برای رهایی از درد مهم می‌باشند. استفاده از گرما یا سرما (نظیر حمام آب گرم، کمپرس گرم یا سرد) می‌تواند درد را تسکین دهد و عضلات ملتهب را آرام سازد. البته سرما بهتر است و از آن به دفعات مکرر استفاده کنید ولی هر بار بیش از 20 دقیقه طول نکشد تا از آسیب پوست جلوگیری شود.

از یخ پوشیده با کیسه نایلونی که آن را در پارچه‌ یا حوله ای پیچیده اید، استفاده نمایید تا به پوست آسیبی نرسد. وضعیت پوست خود را هر 5 دقیقه بررسی کنید. در هنگام استفاده از یخ، پوست شما قرمز می‌گردد. هنگام شروع محو شدن قرمزی، یخ را از محل بردارید. از بین رفتن قرمزی می‌تواند بیانگر سرمازدگی باشد، لذا بعد از قطع درد شدید (معمولا ظرف یک تا دو روز)، توسط چراغ گرم‌کننده مخصوص، محل را گرما کنید. گرما دادن را تا 20 دقیقه ادامه دهید. از قرار دادن یخ یا وسیله گرم بر نقاطی از پوست که حس و گردش خون آن کاهش یافته است، خودداری نمایید. همچنین در صورت ابتلا به ناراحتی شدید قلبی از این روش‌ها اجتناب نمایید. ناگفته نماند که تمرینات ورزشی یک روشی کلیدی برای بهبودی است. هر کاری که می‌توانید انجام دهید نظیر راه رفتن، دوچرخه‌سواری با دوچرخه ی ثابت، یا شنا. به همین دلیل با شدت کم فعالیت بدنی را آغاز کنید و به تدریج آن را افزایش دهید.

استراحت را هم توصیه می‌کنید؟

در گذشته پزشکان توصیه می‌کردند برای دو تا شش هفته در رختخواب استراحت نمایید، ولی در حال حاضر استراحت یک تا دو روزه توصیه می شود، آن هم در موارد شدید بیماری. استراحت طولانی مدت عموما برای پشت مناسب نیست، زیرا قدرت و مقاومت بدن را کاهش می دهد.

داروها چقدر در کاهش این دردها اثر دارند؟

داروهای کاهنده درد که در دسترس عموم مردم می‌باشند و نیاز به نسخه ی پزشک ندارند، نظیر استامینوفن یا داروهای ضدالتهاب غیراستروییدی نظیر ایبوپروفن یا‌ آسپیرین می‌توانند در آرام‌ ساختن درد کمک‌ کنند. بسته به علت و میزان درد شما، ممکن است پزشک از داروهای ضددرد قوی‌تر و شل‌کننده‌های عضلانی استفاده نماید.

فیزیوتراپی هم موثر است؟

بله، در موارد مزمن تاثیر دارد. فیزیوتراپی ممکن است بعد از خلاصی از درد حاد برای برگرداندن آمادگی ستون فقرات، هماهنگی بین انقباض عضلانی و انعطاف‌پذیری صورت پذیرد. فعالیت‌های جسمی برای کشیدن و تقویت عضلات پشت احتمال مشکلات آتی را کم می کنند. برای بعضی‌ها فیزیوتراپ ممکن است حرارت درمانی و ماساژ ملایم را انجام دهد.گاهی استفاده از بریس‌ها، کرست‌ها و کشش مکانیکی مفید است.

چه موقع کار به جراحی می‌کشد؟

جراحی برای کمتر از یک درصد موارد کمردرد توصیه می‌شود. جراحی بیشتر برای درمان فتق دیسک که باعث بروز درد در اندام تحتانی به علت تحت فشار قرار دادن عصب می‌گردد، توصیه می‌شود. جراحی همچنین برای برداشتن فشار از روی نخاع کاربرد دارد. در صورتی که تنگ شدگی ناشی از استخوان در ستون فقرات بر یک یا چند عصب فشار وارد سازد، نیز از جراحی استفاده می‌شود.





دوشنبه 91/10/25 | 7:50 عصر | khedri | نظر
مطالب قدیمی تر