نرمش برای دردکمر - مند خورموج(خلتک)
سفارش تبلیغ
صبا ویژن


  • در ابتداخیلی سریع و به مقدارزیاد نرمش نکنید، بلکهبه تدریج آن را افزایش دهید.
  • اگر وزنتانزیاد است و یا بدن شما برای نرمش آمادگیندارد، قبل از شروع به نرمش سعی کنید رهنمودهائی در این زمینه کسب کنید.
  • نرمش بیشاز حد و به دنبال هم ممکن است ایجاد آسیبکند. به اندازه لازم نرمش کنید.
  • گرم کردنخود قبل از شروع به نرمش از اهمیت زیادیبرخوردار است. این کار باعث جریان یافتنهر چه بیشتر خون در ماهیچه ها و غضروف هاو غیره شده، از آسیب دیدن آن ها جلوگیریمی کند.
با گرمکردن خود به تدریج ضربان قلب بالا رفته،ماهیچه ها آمادگی بیشتری پیدا نمودهوبدن بهشکل منعطف تری عمل می کند.
کمردرددر کودکان و نوجوانان
 
بایددانست که کمر درد صرفاً در بزرگسالان بروزنمی کند، بلکه کودکان و نوجوانان نیز دچاردرد کمر می شوند. این امر بیشتر به سبک زندگیو نشست و برخاست و زندگی مدرسه ای آن هامربوط می شود. پی گیری آموزش های زیر میتواند کمک کند که بچه شما در مدرسه در وضعسالمی قرار گیرد.
درمورد چگونگی حمل کیف مدرسه:
  1. بچه ها راتشویق کنید که به جای خرید یک کیف تازه مدشده، کیفی خریداری کند که مخصوصاً برایکسانی درست شده است که بار سنگینی را درفاصله زیادی حمل میکنند. هرچند که طبقنظر فیزیوتراپ ها، کیف سنگین به تنهائیموجب کمر درد در کودکان و نوجوانان نمیشود، اما کیف سنگین همراه با سبک نامناسبنشست وبرخاست و غیره در این امر تأثیر گذاراست.
  2. باید از کیفیکه به دو طرف شانه ها وصل می شود، استفادهشود. چون این
  3. نوع کیف هاوزن را به دو طرف بدن به طور مساوی منتقلمی کند و باعث می شود که به یک طرف ستون فقراتفشار زیادی وارد نشود.
طرزچیدن وسایل در کیف باید به این ترتیب باشدکه اول وسایل سنگین در آن قرار گیرند تاموقع حمل، بار سنگین به ستون فقرات و لگنخاصره نزدیک باشند. این امر وزن را از رویشانه برداشته و باعث می شود که کمر درد نگیرد.
  1. بند هائیکه روی شانه ها قرار می گیرند را با بندیکه روی کمر است، تنظیم کنید تا کیف به حالتدنجی روی کمر قرار گیرد.
میزو صندلی و وسایل دیگر:
کودکانو نوجوانان به خاطر استفاده از میز و صندلیو مسایل غیر مناسب در مدرسه به طور خاص درخطر ناراحتی کمر قرار دارند چون مجبورندکه وقت زیادی را برای نشستن صرف کنند. صندلیها یا از قد بچه ها بلند تر هستند و یا کوتاهتر، در نتیجه بچه ها خودشان باید سخت بکوشندکه در کلاس درس به طور صحیح بنشینند.
  1. به هنگامکار کردن روی یک میز، بچه ها باید این طورتصور کنند که با یک نخ یا ریسمانی سر آنها به جائی در بالای سرشان وصل شده شده است. این تصور کمک می کند که آن ها روی میز خمنشوند و یا قوز نکنند، بلکه کاملاً راستو صاف بنشینند.
  1. باید صندلیرا هر چه نزدیک تر به میز قرار داد. در ضمننباید روی لبه صندلی نشست، بلکه حدالمقدورباید در عقب و پشت نشست.
  2. باید بدانیمکه بدن انسان این طور ساخته نشده است کهبتوان به مدت طولانی در یک حالت نشست. لذا،معلمین باید بچه ها را تشویق کنند که وقتیدرس طولانی است، وسط درس بلند شده و سر پابایستند و به بدنشان نرمش بدهند. همچنینآن ها باید در زنگ تفریح فعال باشند.
رهنمودهای عمومی:
هرروز یک ساعت فعالیت بدنی در سطح متوسط برایکودکان و نوجوانان لازم است. فعالیت هایورزشی باعث تحرک و قدرتمند تر شدن ستونفقرات می شود. بچه های فعال، ماهیچههای بهتری خواهند داشت. بچه هائی که ماهیچههای شکمشان قوی است، می توانند قامت بهتریرا برای خود حفظ کنند که این امر از ابتلابه کمر درد جلوگیری می کند. حفظ قامت درست،کلیدی برای داشتن کمر سالم به شمار می رود. ورزش یک هماهنگی و تعادل در بدن بوجود میآورد که برای بدن مفید است. ورزش همچنینباعث می شود که انسان احساس خوبی نسبت بهخودش داشته باشد.
فیزیوتراپها مطرح می کنند که اگر بچه ها به طور منظمبدنشان را در معرض انواع حرکات قرار ندهند،ماهیچه های آنان ضعیف و مفصل هایشان سفتشده و قابلیت انعطاف بدنشان از بین خواهدرفت. در چنین شرایطی کمر آن ها نیز آسیبپذیر خواهد شد. غیر فعال بودن در کودکی ونوجوانی ، تأثیر خود را در بزرگی روی کمربه جا خواهد گذاشت. فرهنگ رفت و آمد با اتومبیلشخصی، شیفتگی به بازی کامپیوتری همراهبا غذای بد و سبک زندگی غیر فعال، همه اینها فعالیت بدنی کودکان را کم
میکند. این نوع سیک زندگی، باعث زیاد شدن وزنشده و در طرز ایستادن و نشستن کودک و نوجوانتأثیر می گذارد که معنی آن این است که مفصلها و ماهیچه ها به اندازه ای که باید درحد نورمال و کافی کار نخواهند کرد. راه هایزیادی وجود دارد که والدین بچه های خودرا در اثنائی که در خانه هستند به فعالیتوا داشته و جلوی عادت های بدشان را بگیرند.
  1. در تعطیلاتآخر هفته راه پیمائی کنید. سعی کنید در پارکبا فرزند خود، فوتبال یا تنیس بازی کنید. به طور کلی سعی کنید تعطیلات فعالی داشتهباشید.
  2. بچه هایتانرا تشویق کنید پیاده و یا دوچرخه ازیک جاده مطمئن به مدرسه بروند و یا از مدرسهبه خانه برگردند.
  3. به خاطر دردکمر بچه را به رختخواب نفرستید. تحرک داشتنو انجام نرمش های معتدل، درد را کمتر میکند و از تکرار آن جلوگیری می کند.
افرادمسن و کمردرد
شماهمانقدر جوان هستید که خودتان احساس میکنید. اما،باید دانست که بالا رفتن سن باناتوانی ها و ناراحتی ها ئی همراه است. ازجمله قادر به حرکت آزادانه و مستقل نبودنبه خاطر مفصل های سفت و یا ماهیچه های ضعیف. فیزیوتراپ ها می توانند با ارائه نرمش هائیدر چگونگی قوی کردن ماهیچه ها کمک نمایند. از این طریق از زمین خوردن افراد مسن جلوگیریخواهد شد. فیزیوتراپ ها در چگونگی انتخابکفش خوب، در استفاده از وسایلی نظیر عصابرای کمک به راه رفتن و غیره نیزمی توانندرهنمود های مفیدی بدهند. این قبیل آموزشها، می تواند باعث شود که شما فعال ماندهو از دچار شدن به بعضی ناراحتی ها ی مربوطبه کمر جلوگیری کنید. کارهائی که فیزیوتراپها می توانند به عنوان معالجه در این زمینهانجام دهند عبارتند از:
1. ارائه برنامهای برای نرمش هائی که جهت ناراحتی های خاصیطرح ریزی شده اند.
2. تحرک دادنبه مفصل ها به منظور کاستن از درد و سفتشدن آن ها.
3. بعضی کمکهای الکتریکی مانند اولترا ساند که برایتسریع در بهبودی مورد استفاده قرار می گیرد.
درصورت احتیاج می توانید از دکتر خود(GP) بخواهیدتا شما را به یک فیزیوتراپ معرفی نماید. برای اطلاع، بهتر است بدانید که فیزیوتراپهای آموزش دیده و وارد به کار خود، حداقلیکی از دو علامت زیر را در کنار نام خودقید کرده اند MCSP : ویا SRP
طرز استفادهصحیح از پله ها
  • روی پله هارا همیشه با لامپ هائی که نور قوی دارند،روشن نگاه دارید.
  • سعی کنیدنوری که روی پله ها می تابد، تا حد امکانبی رنگ و ساده باشد. برای این منظور ازلوستراستفاده کنید.
  • کاغذ دیواریپله ها، هر چقدر کم رنگ باشد بهتر است. اینباعث می شود که نور بیشتری روی پله ها بتابد.
  • هر وقت کهدر شب از پله ها استفاده می کنید، حتماًچراغ روشن کنید تا روی پله ها را خوب ببینید.
  • حتماً، همدر بالای پله ها وهم در پائین، کلید روشنو خاموش کردن لامپ را داشته باشید.
  • موقع تمیزکردن پله ها مواظب سیم یا لوله هائی که ازکنار پله ها رد شده اند، باشید تا مباداپایتان به آن گیر کند.
  • در پائینو یا بالای پله ها وسایلی قرار ندهید کهپایتان به آنها گیر بکند.
  • اگر از عینکبای فوکال (Bifocal) استفاده می کنید، موقعبالا و پائین رفتن از پله ها احتیاط کنید. ولی بهتر است که به جای این نوع عینک، ازدو عینک جداگانه یکی برای خواندن و دیگریبرای دیدن فاصله و غیره استفاده کنید.
  • اگر در روزاز عینک استفاده می کنید، هنگام شب موقعاستفاده از پله ها آن را به چشمتان بزنید.
  • رنگ آمیزیبعضی از موکت ها ممکن است دیدن پله ها رادشوار کند. در این صورت بهتر است روی لبهپله ها چسب های محکمی چسبانده و پله ها رااز یکدیگرجدا کنید.
  • از لباس هایدراز یا لباس هائی که پشت آن ها به زمینکشیده می شوید، موقع بالا و یا پائین رفتناز پله ها استفاده نکنید. چون ممکنست زیرپایتان گیر کند و شما زمین بخورید.
  • سعی کنیدعادت کنید که برای بالا و پائین رفتن ازپله ها؛ از میله های کنار پله ها استفادهبکنید.



دوشنبه 91/10/25 | 7:46 عصر | khedri | نظر