توصیه و اصلاح حرکات برای جلوگیری از درد کمر - مند خورموج(خلتک)
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کمردرد،مشکل عمومی
کمر دردیک مشکل عمومی است. اما به طور اساسی مواردآسیب جدی و یا دائمی دراین رابطهاندک است. در نتیجه در موارد زیادی می توانبه این مشکل فائق آمد.
باید بهخاطر سپرد که کمکی که انسان می تواندبرای کاهش درد کمر خودش انجامدهد، معمولاًاز معالجه آن بیشتر اهمیت دارد.

درد کمرو چگونگی برخورد به آن


برخلاف روشی که در قدیم برای معالجه درد کمربه کار گرفته می شد، یعنی استراحت کردنبه مدت طولانی، امروز آشکار شده است کهبیش از دو روز(حداکثر) ماندن در رختخواببرای کمر مضر بوده و آن را بدتر می کند.
بیحرکت ماندن کمر به مدت طولانی باعث ضعیفشدن ماهیچه ها و سفت و خشک شدن بدن می شود.
هرچه زودتر بتوانید شروع به حرکت کنید برایکمر شما بهتر است.

مزایایفعال بودن

برایاین که بدنتان سالم بماند، باید هموارهتحرک داشته باشید. انجام فعالیت های بدنیبه طور منظم باعث تقویت ماهیچه ها و استحکامبیشتر استخوان ها می شود. همچنین
باعث تناسب اندام و احساس خوبی در شما میگردد. از طرف دیگر فعالیت بدنی بهتولید ماده شیمیائی ای در بدن کمک می کندکه در کاهش درد بسیار موثر است.
فعالیت هائی نظیر قدم زدن، شنا، دوچرخهسواری، رقص، یوگا و غیره بسیار مفید هستند. همه این ها باعث کشش در ماهیجه هائی کهگرفته و سفت شده اند،می شود و در نتیجه دردرا کاهش می دهند. نرمش و انجام فعالیت هایبدنی باعث کارکرد هرچه بهتر قلبو شش هاهم میشود.

جلوگیریاز درد کمر و کنترل آن
همیشهبه خاطر داشته باشید که جلوگیری از ابتلابه درد مهمتر از معالجه آن می باشد. در زیررهنمود هائی برای جلوگیری و کنترل درد کمرارائه می شود.
  • اولین و مهمترینرهنمود آن است که خودتان را فعال نگاه بدارید.
  • به طور منظمنرمش کنید. این کار ماهیچه های پشت و شکمکه حمایت کننده ستون فقرات هستند را تقویتنموده و از کمر درد جلوگیری می کند.
  • همیشه سعیکنید که قامت خود را راست نگاه دارید. قوزکردن به کمر شما فشار میآورد.
  • خود را دریک وضعیت ثابت به طور طولانی مدت قرار ندهید. به مدت طولانی در یک حالت نشستن، دلیل عمومیبرای ایجاد درد کمر است. اگر ممکن است درهر 20 یا 30 دقیقه یک بار از سر جایتان بلندشوید، نرمشی به بدنتان بدهید و دوباره بنشینید.
  • کسب اطمینانکنید که آیا صندلی ای که روی آن می نشینید،طوری هست که کمر شما را خوب بگیرد(حمایتبکند).
  • تشک الزامینیست که سفت باشد،اما باید طوری باشدکه کمرتان روی آن راحت قرار بگیرد.

بایددانست که انجام بعضی فعالیت های بدنی بهشکل نادرست و به مدت طولانی باعث کمر دردمی گردد. مثلاً ساعت ها در باغچه مشغول کندنزمین شدن و یا انجام ورزشی که بدنتان باآن تناسب ندارد، مضر است. باید به طور منظمکار را قطع کرد، حرکات نرمشی انجام دادتا ماهیچه ها گرم شوند و دوباره شروع بهکار کرد.
موقعیکه می خواهید چیزی را از زمین بلند کنید،مواظب باشید که اولاً زیاد سنگین نباشد. ثانیاً تا جائی که امکان دارد سعی کنیدکه بار را به بدنتان نزدیک کنید.
موقعی کهمی خواهید باری را از زمین بلندکنید و یا روی زمین قرار دهید، به جای اینکه کمرتان را خم کنید، ابتدا شکمتان راتو بدهید و سپس زانوهایتان را خم کرده وبار را گذاشته ویا بردارید.
اجتناباز فشار و ناراحتی های عصبی، تشویش و غیرهو سعی در ایجاد آرامش در خود،
نقش مهمیدر کاهش درد و یا جلوگیری از ایجاد درد کمرایفاء می کند.
در هر حالاگر علیرغم همه مراقبت ها دچار کمر دردشدیدی شدید، استفاده از
قرص هایمسکن مثل Pracetamol توصیه می شود. یا می توانیداز قرص های
ضد تورمنظیر Ibupofen استفاده کنید. همچنین گذاشتنکیسه آب داغ و یا تکه های

جلوگیریاز درد کمر در هنگام کار

خیلیاز ما در سر کار، مجبوریم وقت زیادی را صرفنشستن در پشت کامپیوتر بکنیم.
اگر ما یاد نگیریم که درست بنشینیم، مرتببه خود استراحت ندهیم و به طور صحیح از وسایلتعبیه شده استفاده نکنیم، دچار انواع ناراحتیها و از جمله کمر درد خواهیم شد.
مسلماً صاحب کارها مسئولیت بزرگی در ایجادشرایط بهتر کار با استانداردهای شناختهشده معینی را به عهده دارند.
اما در هر حال خود شما هم می توانید با انجامتمریناتی شرایط کاری بهتری برای خود بوجودآورید. از جمله این که هر ساعت یک بار ازسر جایتان بلند شوید و به انجام تمریناتیکه منجر به کشیده شدن عضلات شما می شود،بپردازید. این کار، گردش خون را افزاییشداده و باعث می شود که اکسیژن بیشتری بهمغز شما برسد، امری که در هشیار ماندن شمابسیار موثر است.

مواردیکه لازم است هنگام نشستن در پشت کامپیوتررعایت کنیم:

1) موقعی که پشت کامپیوتر نشسته اید، چشمانشما باید با قسمت بالای صفحه
کامپیوتر که جلوی شماست، در یک سطح قراربگیرد.
2) هیچوقت تلفن را بین گوش و شانه هایتان قرارندهید. اگر تلفن طولانی مدت بود، آن را مرتباز یک گوش به گوش دیگر خود منتقل کنید، واگر اصولاً شغل شما به گونه ای است که مکالمهبا تلفن بیشترین قسمت کارتان را تشکیل میدهد، بهتر از یک گوشی(Head Set) استفاده کنید.
  1. اگر صندلیشما به گونه ای نیست که قسمت پائین کمرتانرا بپوشاند، خودتان یک پشتی، ( مثلاً بالوله کردن یک حوله) پشت کمرتان قراردهید.


جلوگیریاز درد کمر در هنگام رانندگی

ازکمردرد یا کاهش درد کمر به هنگام رانندگیمفید واقع شوند:
موقعخرید ماشین دقت کنید که وسایل تعبیه شدهدر آن قابل تنظیم باشد. هرچه وسایل بیشترقابل تنظیم باشد به همان اندازه احتمالحفظ وضع راحت به هنگام رانندگی بیشتر خواهدبود. موقع خرید ماشین به موارد زیر توجهکنید:
1) صندلی راحت و کمر را حمایت کند. شیب و ارتفاعآن را بتوانید خودتان تنظیم کنید.
2) به خاطر داشته باشید که به هنگام رانندگی،نشستن به حالت صاف روی صندلی و با راحت بودندر آن می توان از کمر درد اجتناب نمود.
3) سطح صندلی نباید زیاد کوچک یا بزرگ باشد،باید کمی پهن تر از نشیمن گاه شما باشدو شما باید روی آن احساس کنید که کمرتانحفاظت می شود. ضمناً باید فضائی داشته باشیدتا به زانو های شما فشار نیاید.
4) ارتفاع صندلی را طوری تنظیم کنید که پاهایتانبه راحتی بدون کشیده شدن به پدال ها برسد. همینطور دست ها هم باید به آسانی به دندهو غیره برسد.
5) فرمان ماشین باید از نوعی باشد که قابلتنظیم کردن به بالا و پائین و به درون وبیرون باشد، والا فرمان سفت نهایتاً بهکمر شما فشار وارد خواهد ساخت.
6) ماشین با دنده اتوماتیک برای کمر می تواندمفید واقع شود.
- از ماشین خود برای انجام کارهای اداری استفادهنکنید. انجام بعضی از تکالیف اداری و یااستفاده از کامپیوتر دستی( Laptop ) در ماشینکه الزاماً باید روی کار خود خم شوید ، رویکمر شما فشار می آورد. جائی را برای چنانکارهائی انتخاب کنید که بتوانید به طرزدرستی بنشینید.
اگرموقع رانندگی احساس ناراحتی می کنید بهآنچه بدنتان می گوید گوش دهید.
حالت نشستنخود را به طور مرتب تغیر دهید و به مدت طولانیدر یک حالت ننشینید.در روز بیشتر از 4 ساعترانندگی نکیند. در رانندگی های طولانی مدت،لازمست به طور منظم، در هر دو ساعت، 15 دقیقهبه خود استراحت بدهید. از ماشین پیاده شویدو راه بروید.

ند.




دوشنبه 91/10/25 | 7:47 عصر | khedri | نظر