ورم پروستات - مند خورموج(خلتک)
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

درباره عملکرد غده پروستات توضیح دهید . چرا این غده بزرگ می شود و نیاز به جراحی پیدا می کند ؟ چگونه می توان از بزرگ شدن آن جلوگیری کرد ؟

غده پروستات یکی از اندامهای دستگاه تولید مثل مرد است . از این جمله بر می آید که دستگاه تولید مثل – هم در جنس زن و هم در جنس مرد – متشکل از چندین اندام مختلف است که با همکاری یکدیگر عمل تولید مثل را انجام می دهند . بنابراین برای فهم طرز کار هر قسمت و وظیفه بخصوصی که بر عهده دارد باید طرز کار کل دستگاه تولید مثل را شناخت .

 

 

با فرض اینکه تصوری کلی از عملکرد این سیستم پیچیده دارید طرز کار پروستات را بطور مختصر خدمتتان معرفی می کنیم .

 

 

این غده تقریبا به اندازه یک گردوی متوسط است که 20 تا 25 گرم وزن دارد . محل آن زیر مثانه است و لوله خروج ادرار که از مثانه خارج می شود از میان این غده عبور می کند . می دانید که مثانه اندام متعلق به دستگاه دفع ادرار است و بنابراین پروستات کاری با آن ندارد جز اینکه در مجاورت آن قرار گرفته است . جای غده پروستات در پائین ترین نقطه بدن است . بنابراین پزشکان متخصص برای اینکه از بزرگ شدن یا التهاب آن اطلاع پیدا کنند با وارد کردن انگشت در مخرج می توانند قسمت پشتی این غده را با لمس کردن امتحان کنند (‌این یکی از آزمایش های پروستات است ) .

 

 

این غده هم مثل همه غده های جنسی و اندامهای متعلق به دستگاه تولید مثل در دوران جنینی شکل می گیرند ، اما خیلی زود رشد و تکامل آنها متوقف می شود . سپس در دوران بلوغ ، یعنی هنگامی که هورمون های جنسی مردانه یا زنانه در شخص شروع به ترشح می کند آن غده ها ، و از جمله پروستات ، شروع به رشد و تکامل می کنند . بنابراین در این دوران است که غده پروستات در مردان کامل می شود .

 

 

اما در زنان همانطور رشد نایافته و به درد نخور باقی می ماند . کار این غده در جنس مرد ترشح یک مایع است که در هنگام عمل جنسی وارد مجرای دفعی می شود .

 

 

این مایع عمدتا شامل آب و چندین ماده شیمیایی دیگر است که وظیفه حمایت تغذیه ای برای اسپرمها را به عهده دارند . می دانید که اسپرمها در اندام دیگری ساخته می شوند ، اما هنگامی که دفع می شوند مایع پروستات با آن همراه می شود که زندگی کوتاه مدت آنها را تضمین کند .

 

 

غده پروستات در معرض سه ابتلاء عمده است : پروستاتیتس ، بزرگ شدن خوش خیم ، و سرطان .

 پروستاتیتس التهاب یا ورم کردن این غده است که در دوران فعالیت جنسی مرد امکان بروز آن هست . حمله کردن باکتری ها به این اندام موجب این بیماری می شود ،اما تورم (یا هیپرفونی ) خوش خیم پروستات که بزرگ شدن غیرسرطانی این غده است در سنین 60 تا 70 سالگی عارض می شود و یک عارضه تقریبا همگانی است . و بالاخره سرطان پروستات که احتمال وقوع آن خیلی کمتر از اختلالات دیگر این عضو است باز هم در سنین بالاتر از 60 شایع است . در هر حال همانطور که در بالا اشاره شد به علت آنکه این غده دور مجرای خروج ادرار از مثانه را گرفته است بروز هر یک از این بیماریها با تنگ شدن و حتی مسدود شدن این مجرا و دشواری دفع ادرار همراه است . از همین رو ، روش دیگری برای امتحان بزرگ شدن پروستات و تاثیر آن در تنگ کردن مجرای ادرار به وجود آمده که شامل استفاده از یک وسیله نوری به نام سیستوسکوپ است . با وراد کردن این وسیله مداد مانند که در نوک آن عدسی هایی است می توان مجرای ادرار را بررسی کرد و از باز بودن آن مطمئن شد .

 




جمعه 91/10/29 | 9:22 صبح | khedri | نظر