حیوانات مانند ما انسانها احساسات دارند ؟؟ - مند خورموج(خلتک)
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ایا حیوانات  مانند ما انسانها  احساسات دارند ؟؟

رنه دکارت ,فیلسوف فرانسوی در قرن 17 نوشته است : هر چیزی بدون روح  ,فقط یک ماشین خودکار است و تنها انسان است ,روح دارد و احساسات در حیوانات تنها یک ساعت  است.

در کودکی ,مادربزرگم برام تعریف می کرد: که ذوالجناح اسب امام حسین (ع) بعد از شهادت صاحب خود به میان رود فرات رفت و شیهه می کشید .عمر سعد با دیدن حرکات غیرعادی حیوان به لشگریان دستورداد  ,حیوان را راحت بگذارند . حیوان رفت کناری و انقدر سر بر سنگ و زمین زد و شیهه کشید تا از بین رفت!

نمی دانم, این داستان افسانه است یا واقعیت ؟ ولی حیوانات هم مثل انسانها دارای احساس هستند ولی احساسات انها  ابتداییست .شاید بگویید که شیردادن و حمایت از نوزاد حیوان توسط والدینش یک خاصیت ژنتیکی است و رفتارهای جنسی و تعیین قلمرو هم شاید هورمونی است ولی واکنش حیوانات دربرابر مرگ حیوانی از جنس خود, ایا ژنتیکی وهورمونال است ؟؟

gana460

شرح تصویر : گوریل مادر نوزاد سه ماهه مرده خود را برداشته وبی هدف راه می رود و عزاداری می کند دانشمندان گفته اند که مادر  کودک خود را فراموش کرده بود وباعث مرگش شده بود

دانشمندان جانورشناسی بعد از تحقیق چند ساله بر روی گوریلها دریافتند :که مادر پس از مرگ کودک خود , جسدش را برداشته و در طول روز با خود حمل می کند ورفتارهای مضربانه واسترس زا نشان می دهدو به حیوانات دیگر  نشان می دهد که مضطرب است .ولی بعضی از حیوانات نیز چنین واکنشی را نشان نمی دهند .ولی انچه از بررسیهای دانشمندان  بدست امده است  :نشان از وجود احساسات ناکامل در حیوانات مخصوصا گونه های نزدیک به انسان گزارش شده است .




شنبه 91/11/14 | 4:59 عصر | khedri | نظر