دشتی و قومیت - مند خورموج(خلتک)
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دشتی و قومیت

من سالهاست که بر روی اقوام دشتی مطالعه می کنم . و نکات جالبی را دریافته ام این اقوام با این که دارای نژاد مختلفی هستند ولی همه در کنار هم برادروار زندگی می کرده اند. چیزی که در اسلام نیز توصیه شده است و تاریخ این سرزمین یعنی ا
ستان بوشهر این امر را برای ما ثابت می کند که می شود در کنار هم بود و اتحاد داشت حال از هر قوم و هر نژادی که می خواهند باشند و دشتی الگو و نمونه خوبی برای این امر خدایی محسوب می شود و خدا را از این بابت شکر می کنم.
چند روز پیش به چارک رفتم روستایی که از قدمت طولانی در دشتی برخوردار است و انسانهای خون گرم و مون و مهمانوازی دارد. در چارک پیش سید بزرگواری که نامش غلام حسین حسینی بود رفتم و سوالاتی در مورد اصل و نسب چارکی ها پرسیدم که این روایت مشهورتر و منطقی تر بود و ان را برای شما شرح می دهم:

مردمی از چارک بند رعباس به سوی دشتی در استان بوشهر مهاجرت می کنند و در دشتی پخش می شوند عده ای از انان به چارک کنونی امده روستایی را به نام موطن اصلی خود چارک نامگذاری می کنند. به خاطر همین رجوع کردیم به چارک بندر عباس و نگاهی به اصل نسب و وجه تسمیه این روستا می اندازیم:

دهستان چارک ده آبادی است و یکی از بنادر پرجنب‌وجوش منطقه شیبکوه‌است.(1)


وجه تسمیه روستا به چه علت نام روستا را چارک نامیده اند:

روایت است که زنی در آن ناحیه بوده بنام «رقیه» چاه آبی داشته که آبش شیرین بوده و آب از چاه می‌کشیده و می‌فروخته، آن چاه بین مردم منطقه به «چاه رقیه» مشهور می‌گردد، که با گذشت زمان به چارک تبدیل می‌شود، و هم چنین منطقه نیز به نام چارک نامگذاری می‌شود.(2)

اصل نصب :

بیش تر آن ها از نژاد عرب هستند، و به زبان عربی و فارسی تکلم می‌کنند.(3)

و نگاهی هم به حاکم و بزرگ ان شهر می اندازیم:

شیخ صالح بن شیخ محمد آل علی کسی بوده است که چارک را مقر حکمرانی خود قرار داده‌است. اولین کسی که حاکم آنجا بوده‌است: شیخ محمد بن شیخ حسن آل علی بودند، اما آخرین کسی که زمام حکم در قبضه داشتند شیخ عبدالله بن شیخ محمد آل علی بوده‌است.(4)

و این اقوام در دشتی معروف به فقیه هستند و در فقیه حسنان و روستاهای دیگر زندگی می کرده اند.
و اما امروزه چهار قوم در چارک دشتی زندگی می کنند که عبارتند از :
قایدی ها که لر هستند
فقیه که چارکی اصل هستند
سادات که جدشان امیر دیوان است
و سالمی ها که از اطراف دشتی به چارک امده اند .

و اما قوم دیگری که به دشتی مهاجرت کردند و با چارکی ها وصلت کردند معروف به خلیفه ای هستند که اول به تنگستان و بعد به دشتی مهاجرت کردند:

از جمله اقوامی که در متون تاریخی از آن ها نام برده شده است بنی هاجر، مطاریش و بنی رومی می باشد که خلیفه ها از همین طوایف هستند که بعضی در 
تنگستان مانده اند و بعضی هم در دشتی با چارکی ها وصلت کرده اند(5)
که به نام های حیدری معروف هستند و بعد روستاهایی به نام منقل و را تشکیل دادند.




شنبه 91/12/26 | 6:42 عصر | khedri | نظر