دیدنی های ایران - مند خورموج(خلتک)
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مراکز دیدنی شهر زیبای شیراز
 
سعدیه
 
wtwtk5r9yy12w0iipvb7.jpg
 
آرامگاه یکی از بزرگترین شاعران قرن هفتم و تاریخ ادبیات فارسی، افصح المتکلمین، ابو محمد شیخ مشرف الدین بن مصلح الدین سعدی شیرازی است، که در شمال شرقی شیراز، در انتهای خیابان بوستان و در مجاورت باغ دلگشا واقع شده است.
 
حافظیه
 
f6like2mwccv1et6bub.jpg
 
حافظیه نام مجموعه? آرامگاهی شاعر برجسته? ایرانی، حافظ شیرازی است. مجموعه? حافظیه در شهر شیراز قرار دارد. آرامگاه حافظ در شمال شهر شیراز، پایین‌تر از دروازه قرآن، در یکی از قبرستان های معروف شیراز به نام خاک مصلی قرار دارد و مساحت آن 19116 متر مربع است.
 
 
نارنجستان قوام
 
 
xgn1vb9gjqlzldwet56g.jpg
 
باغ قوام از عمارات دوره قاجاریه شیراز است که در محله بالاکفت و در قسمت شرقی انتهای خیابان لطفعلی خان زند واقع است. احداث این بنا توسط علی محمد خان قوام الملک 1267-1257 شروع شده و در حدود سال 1300 ه.ق. توسط میرزا محمدرضا خان نوه قوام الملک اول و پدربزرگ قوام تکمیل شده است.
 
 
باغ ارم
 
bwe4ckrnraitybl0j8qz.jpg
 
باغ ارم یک باغ ایرانی تاریخی در شهر شیراز است و شامل چند بنای تاریخی و باغ گیاه‌شناسی می‌شود. تاریخ ساخت و بنیان‌گذار اولیه باغ ارم شیراز، به‌ درستی مشخص نیست؛ ولی توصیف‌هایی از آن در سفرنامه‌های متعلق به قرن دهم و یازدهم هجری آمده‌است.
 
 
سرای شیراز
 
x0ao2pm8yewye7ygl3n.jpg
 
سرای مشیر یا سرای گلشن از آثار دوره قاجاریه در شیراز است که در انتهای جنوبی بازار وکیل در گوشه شرقی آن قرار گرفته است.این سرا که دارای طرح و نقشه ای دایره ای (هشت گوش) است، توسط میرزا ابوالحسن خان مشیرالملک احداث شده است.
 
 
ارگ کریمخان
 
a1zx7m9av3edsg82jln.jpg
 
ارگ کریم خان در مرکز شهر شیراز قرار دارد. این ارگ در دوره سلطنت سلسله زندیه ساخته شده‌است و پس از اینکه کریم خان زند شیراز را به عنوان پایتخت خود و این مکان را به‌عنوان مکان زندگی خود انتخاب نمود به ارگ کریمخان معروف شد.
 
بازار وکیل
 
fpkzowcz0k29j4dre24.jpg
 
بازار وکیل شیراز یکی از مشهورترین بازارهای سنتی و تاریخی ایران است. این بازار به فرمان کریم خان زند ملقب به وکیل الرعایا در سال های (1172-1193هـ.ق) ساخته شد. بازار وکیل در مرکز شهر شیراز (شرق میدان شهدا) قرار گرفته است و مسجد و حمام تاریخی وکیل نیز در کنار این بازار قرار دارند.



دوشنبه 91/12/28 | 6:19 عصر | khedri | نظر

پل الله وردیخان

eoqehyt33ngrlyzytzz9.jpg

یکی از پلهای زیبا و جالبی که در دوران صفویه بر روی زاینده رود احداث شد سی و سه پل است این پل در گذشته «پل جلفا» نامیده می شد (زیرا از این طریق به جلفا که تازه احداث شده بود می رسیدند). به «الله وردیخان» نیز معروف است
 
باغ هشت بهشت
 
4gx2supjzu1bgn1zstii.jpg
 
باغ هشت بهشت درون بافت شهری اصفهان و در غرب خیابان چهار باغ پایین و شرق به خیابان متاخری، از جنوب به بازارچه بلند (بازار هنر) واقع شده است. باغ در بستر شهری و از نوع باغ های مسطح ودر میان سایر باغ هایی چون باغ خرگاه در شمال، در شمال شرق باغهای میوه همچون انگورستان، باغ بهشت آیین، باغ دمور واقع شده است.
 
مسجد امام
 
qhfh67k4g9s3v6kzvucx.jpg
 
مسجد امام یا مسجد شاه یکی از مساجد میدان نقش جهان اصفهان است که در طی دوران صفوی ساخته شد و از بناهای مهم معماری اسلامی ایران به شمارمی رود. این بنا شاهکاری جاویدان از معماری، کاشی کاری و نجاری در قرن یازدهم هجری است.
 
عمارت عالی قاپو
 
k48gime2dhe94yanx4op.jpg
 
عمارت عالی قاپو، همزمان با سایر بنای میدان امام (نقش جهان) احداث شده است. ساختمان بنا از سال 1006 هـ . ق در زمان شاه عباس اول آغاز شده است. عالی قاپو دارای معانی چندگانه است، ولی عمدتاً به منظور دروازه عالی به مجموعه کاخ ها بوده است.
 
کاخ چهل ستون
  
zo574cvnevp9926mk1pa.jpg
 
کاخ چهلستون از نخستین بناهایی است که در آن تزئین وسیع، آینه‌کاری، نقاشیهای بزرگ دیواری و ستونهای چوبی، با سرستونهای مقرنس به کار رفته است. تمام دیوارها با آینه‌های قدی و شیشه‌ها و نقاشیهای رنگی و زیبا تزئین شده بوده و همه درها و پنجره‌ها از نوع منبت و خاتم بوده است.
 
کلیسای ونک
 
nrx8moq5ryx220gnkk4h.jpg
 
کلیسای وانک یا آمنا پرکیج نام کلیسایی است در محله جلفای اصفهان. این کلیسا از کلیساهای تاریخی ارمنیان اصفهان می‌باشد و در زمان شاه عباس دوم ساخته شده‌است.وانک در زبان ارمنی به معنی کلیسای جامع است.
 
شهر زیر زمینی نوش آباد
 
l0990l8nllq1loe6316.jpg
 
شهر زیر زمینی(اویی)که در زیر بافت شهر نوش آباد بصورت دست کن ایجاد شده و چندین هزار متر وسعت دارد از عمق 4متری تا عمق 18متری زمین فضاهای متعددی از جمله اطاق راهرو و چاههاو کانالهای زیادی برای در امان ماندن از دست اشرار کنده شده است.
 
 
منار جنبان
 
0qwwewdw9hrxx4r1i8b0.jpg
 
در سر راه اصفهان به نجف آباد قریه ای است که آن را کارلادان می گویند. امروز این روستا جزئی از شهر اصفهان به شمار می رود. در این قریه بنائی وجود دارد که مزار یکی از صلحا و زهّاد مشهور قرن هشتم هجری به نام عمو عبدالله کارلادانی است.



دوشنبه 91/12/28 | 6:18 عصر | khedri | نظر

باغ نیاوران

qd6b3r85alqtrg1oz51c.jpg

باغ نیاوران در یکی از شمالی ترین نقاط شهر تهران و در دامنه رشته کوه های البرز واقع شده است. محوطه محصور این مجموعه به وسعت 122350 متر مربع یا حدوداً 2/12 هکتار می باشد که سه کاخ صاحبقرانیه، احمد شاهی و نیاوران به همراه تعدادی از بناها و فضاهای خدماتی، رفاهی را در میان دارد.

باغ سعد آباد

qe7ny09d339hvta0p0fj.jpg

باغ سعدآباد با مساحتی در حدود یکصد هکتار، واقع در استان تهران در دامنه های جنوبی البرز قرار گرفته، که از سمت شرق با گلابدره، از سمت غرب با ولنجک و از جنوب با تجریش همسایگی دارد.

باغ فردوس

430pqom51kc53lcwn8id.jpg

به دستور محمدشاه قاجار ،درسال 1264 ق‌، قصری برای او در نزدیکی تجریش ساخته شد؛ اما هم زمان با بیماری و مرگ او قصر نیمه تمام ماند و و ی در همان قصر نیمه تمام به نام محمدیه (در محل محمودیه فعلی‌) از دنیا رفت‌. هم زمان با ساخت قصر محمدیه‌، درباریان نزدیک به او نیز در همان حوالی اقدام به احداث باغ یا عمارت ییلاقی کردند. از جمله‌ حسین‌علی‌خان معیرالممالک باغی احداث کرد که به باغ فردوس مشهور شد.




دوشنبه 91/12/28 | 6:17 عصر | khedri | نظر

تصویر یک باغ گلابی -شیراز


 


پارک پرندگان-اصفهان


 


آبگیری آرام-گیلان



 


دریاچه لتیان-نزدیک تهران



آبشار مارگون


 


کاخ مرمر-تهران




 



باغ شاهزاده-کرمان


 


آبشار-شیراز


 



چهل ستون-اصفهان


 


عالی قاپو-اصفهان


 


لاهیجان


 


کلیسای ارامنه-شمال غرب ایران


 



کلبه ای در شمال ایران


 


ارامنات-شمال غرب ایران


 


ایزه-جنوب غرب ایران


 


لیالستان-گیلان


 


باغ ارم -شیراز


 


دریاچه ارومیه - شمال غرب ایران




چهارشنبه 91/10/27 | 5:43 عصر | khedri | نظر

 تصویر یک چایخانه سنتی




سایه خوش-جنوب ایران



سیستان و بلوچستان




روستای سوباتان-اردبیل


 


حومه شیراز


 


دریاچه ارومیه


 


رامسر


 


روستای رودبارک-شمال ایران


 


پل سفید-اهواز


 


ارگ کلاه فرنگی-بیرجند


 


کهکیلویه و بویر احمد

 


اسالم-خلخال


 


نیاسر-اصفهان


 





چهارشنبه 91/10/27 | 5:41 عصر | khedri | نظر
مطالب جدید تر