عکس ها و شنیدنی ها از خورموج - مند خورموج(خلتک)
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کاکی شهریست که در دشتی واقع شده است و یکی از قدیمترین مناطق دشتی به حساب می اید و در آن دو طایفه وجود داشته شیخیانی و حجیانی در قبل از اسلام وقتی که افغانها به ایران حمله کردند و بر ایران مسلط شدن.خوانین حاجیانی همه منطقه را پایگاه اصلی خود کردند.و تمام مناطق خورموج و سنا و بردستان را گرفتند و بلوک دشتی را بوجود آوردند و کاکی را ماندستان نام نهادند.

در در کاکی مکتب خانه های زیادی وجود داشته که مشاهیر فراونی از آن برخاسته اند و این مکتب خانه هادر عصر خیش شهرت بسیاری داشته است.از بزرگان این شهر میتوان بحرینی و شیخ احمد عاشوریرا نیز نام برد که در همین مکتب خانه ها پرورش یافته بودند.اما این مردم از جهت مبارزه با انگلسی ها نقش بزرگی را ایفا کرده اند. مخصوصا علمای به نام این شهر که هرگز ساکت ننشستندو با بیگانگان به جنگ پرداختند.

اما در مورد اینکه چرا این شهر را مندستان می نامند

ماندستان از نام رودخانه مند یا ماند گرفته شده است. این رودخانه در مناطقی که به خلیج فارس می‌ریزد به علت هموار و کم‌شیب بودن زمین، سرعت چندانی ندارد، لذا به نظر می‌رسد آب رودخانه از حرکت باز ایستاد (مانده) است. به همین جهت به این رودخانه مند یا ماند نام داده‌اند وکناره‌های آن را که نزدیک خلیج فارس است ماندستان گفته‌اند. وجه تسمیه دیگر ماندستان آن است که این رودخانه و زمین‌های اطراف آن از نظر کشاورزی فایده چندانی ندارد و گویا رودخانه در آن حدود مانده است




شنبه 91/12/26 | 6:6 عصر | khedri | نظر

عمارت ملک
عمارت ملک در میدان آبادى کنونى بهمنی، نزدیک شهر ریشهر واقع است و به‌صورت یک قسمت استحفاظی، بارو و شاه‌نشین و یک قسمت به‌صورت ایوان و اتاق‌هاى مسکونى یا محل اداره و دفتر بوده است. سبک بنا از نوع بنگله، سبک ساختمانى سواحل خلیج‌فارس مربوط به اواخر دوره? زندیه و اوایل دوران قاجار است

عمارت مشیر
عمارت مشیریه واقع در خورموج محل ییلاقى محمدخان دشتى بوده و آب آشامیدنى بوشهر از این محل تأمین مى‌شود

خانه? شهید رئیس‌على دلوارى
خانه? رئیس‌على در 45 کیلومترى شهر بوشهر در شهر دلوار واقع است که پس از تعمیر به موزه? مردم‌شناسى تبدیل شده است.

 

عمارت شیرینه

عمارت شیرینه در محلی موسوم به همین نام در دل کوه و در 5 کیلومتری شرق خورموج احداث گردیده عمارت شیرینه توسط محمد خان دشتی بنا نهاده شده و با توجه به اینکه سرچشمه آب شیرینی در کنار عمارت قرار داشت مشهور به عمارت شیرینه گردید. قدمت این بنا به صد سال می رسد.

 




شنبه 91/12/26 | 6:2 عصر | khedri | نظر

تصاویر نمایشگاه غذاهای محلی و صنایع دشتی روستای گلستان ساحلی




شنبه 91/12/19 | 5:48 عصر | khedri | نظر

 

نام و نام خانوادگی: محمد اسماعیلی
نام پدر : گرگعلی
محل تولد :روستای گلستان ساحلی
تاریخ تولد : 1/1/1354
تاریخ شهادت : 26/2/1364
محل شهادت : هورالهویزه

محل دفن : بهشت صادق بوشهر

زندگی نامه ی شهید:
شهید ((محمد اسماعیلی)) در یکم فروردین ماه سال 1345 در خانواده ای مذهبی در ((لاور ساحلی)) دیده به جهان گشود. او تحصیلات خود را تا سال سوم متوسطه ادامه داد.
شهید فردی مؤمن و باتقوا بود ، و شجاعت، شهادت ایثار و از خود گذشتگی وی زبانزد خاص و عام بود . در نمازها و فعالیت های فرهنگی و اجتماعی حضور مستمر داشت و در بین مردم از احترام خاصی بر خوردار بود .
با شروع جنگ تحمیلی ، به منظور دفاع از این آب وخاک راهی جبهه های جنگ شد و سرانجام پس از فداکاری های فراوانی که از خود نشان داد، در تاریخ 29/11/1364 در منطقه ی ((فاو)) به درجه ی رفیع شهادت نایل آمد و پیکر پاکش در سال 1378 به آغوش خانواده بر گشت و در ((بهشت صادق)) بوشهر به خاک سپرده شد.


برادر شهید (اسماعیل اسماعیلی )


زمانی که در بوشهر به تحصیل اشتغال داشت، در گروه مقاومت ((امام رضا(ع) )) محله ی (صلح آباد )) فعالیت می کرد.
یک روز گرم که حوالی ساعت 2الی 3 بعد ازظهر مراسم اعزام نیرو به جبهه بود ، به پایگاه رفتم دیدم یکی روی دوش بچه هاست . او محمد بود . پاهایش سوخته بود. از او پرسیدم که برادر ،گفت : چیزی نیست . مقداری قیر روی پاهایم ریخته و پاهایم سوخته است . ما که می خواهیم در جبهه شهید شویم این ها که چیزی نیست .دوستانش او را تا خانه عمویم بردند 10 روز بعد به جبهه رفت برادرم مجموعا" 12 بار به جبهه رفت که در مرحله ی دوازدهم شهید شد.




شنبه 91/12/19 | 5:42 عصر | khedri | نظر

روستای کلل دشتی

 

روستای چاوشی

کشت و برداشت زعفران در روستای چاووشی

 

کشت زعفران در روستای چاووشی توسط تعدادی از کشاورزان روستا در تابستان امسال انجام گرفت.

طبق اطلاعات به دست آمده کشت زعفران در بوشهر برای نخستین بار سه سال پیش در بردخون آغاز شد و محصول آن نیز برداشت و مورد استفاده قرار گرفت. کاشت و برداشت زعفران در روستای چاووشی دومین مورد کاشت و برداشت زعفران در استان بوشهر به شمار می رود که تجربه بسیار ارزشمندی به حساب می آید. با گذشت نزدیک به پنج ماه از کشت پیازچه زعفران و با بارش باران و فراهم شدن شرایط مناسب آب و هوایی بوته ها رشد و نمو یافتند و پس از شکوفه دادن ، در وقت مناسب برداشت محصول صورت گرفت.

خرید پیازچه ها توسط آقای دستغیبی و با راهنمایی وهمکاری دو نفر از دوستان ایشان از مشهد صورت گرفت و پس ازانتقال پیازچه ها و کشت زعفران در روستای چاووشی مرحله برداشت آن پس از پنج ماه فرا رسید .

 همچنین تعدادی از پیازچه های زعفران در روستای میانخره (حدود فاصل 10 کیلومتری جنوب روستای چاوشی) کاشته شده و در آنجا نیز نتیجه مثبتی در بر داشته و محصول زعفران در آن روستا نیز نتیجه بخش بوده است.

 




شنبه 91/12/19 | 5:37 عصر | khedri | نظر
مطالب جدید تر مطالب قدیمی تر